Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
@grillchips, Det var stora debatter om vi skulle köra Volvo eller ej här hemma också.

Jag var mer inne på en BMW 530e då jag ville prova något nytt. Tyvärr gjordes det "index höjningar" i årsskiftet för BMW så det skulle innebära att jag inte fick samma utrustningsnivå.
Medans Volvo hade kampanj på R-Design och Inscription nu så en volvo blev väldigt bra utrustad.
Och då det är en förmånsbil så kände jag att det kunde vara värt att testa på en volvo hybrid.
Användarvisningsbild
av grillchips
@poseidon, nä så är det ju såklart. Men det är bara jag (vad jag sett) som stått och kastat igen en bildörr på förskoleparkeringen denna vinter där dörren studsar upp igen. Det är såklart ingen empirisk undersökning men det gör det heller inte mindre irriterande. :-D

@Lockis, ja, det är ju säkert mycket bil för pengarna - förutsatt att det fungerar. Vi inväntade egentligen hyggligt prissatt hybrid men orkade inte vänta 12mån+ på att Volvo skulle lansera sina. Nu ser det ju annorlunda ut på hela marknaden, även jag sneglar på en 530e men också 330e då vi inte är riktigt lika beroende av storlek längre (framåtvända barnstolar, barnvagnar är long gone etc). Sen har ju Tesla lite glädjekalkyler för privatköp på Model 3, lockande men alldeles för oinsatt.
av Lockis
@grillchips, Jo jag tittade på 330e touring också.
Men jag kan inte för mitt liv åka i sportstolarna. Och då är det 5-serie för komfortstolarna som gäller.
Vi är ju precis i början av "skaffa familj" staidet. 1 barn på 16 månader med bakåtvänd stol och #2 kommer väl inom 2 år om allt går som det är tänkt.
Så vi behöver storleken och då är det A6 Avant, 5-serie touring eller en V90 som var aktuellt.
A6 föll bort ganska snabbt då den inte gick att få in i kalkylen.
530e var med väldigt länge i racet men när varken adaptiv farthållare, komfortstolar eller drag kom med i kalkylen återstod bara V90'n. Och där fick jag in allt jag ville ha utom metallic. Och som tjänstebil kan jag tycka att lacken har minst betydelse. Får väl se om jag bittert ångrar mitt val om 1 år (blir väl till att byta jobb då :-D )
Användarvisningsbild
av Danzi
Hypoxia skrev: lör 06 feb 2021, 17:49 Fick info i veckan från min PST att de inte längre får byta några lås (åtminstone på XC90) eftersom Volvo håller på och konstruerar en ny lösning. Mitt redan bokade byte (tredje gången) har således knuffats på framtiden. Det som gör mig lite fundersam är däremot att tiden bara flyttats fram ett par veckor. Har någon annan hört om ytterligare en låsvariant som introduceras nu i närtid?
Jag har tid för byta båda baklåsen på min XC90 2016 den 19 feb. Ingen ny konstruktion på låsen (som är kommunicerad på förhand), inget kostnadsdeltagande/goodwill från Volvo och täcks inte heller av något försäkringsmoment. Kommer kosta 12-13’ kr enligt min PST. Spelar inget roll vilken låsspray jag applicerar. Dörrarna öppnar inte i minusgrader. Krävs både elektrisk motorvärmare, dieselvärmare och lite körning med klimatanläggning för att de ska släppa. Eller plusgrader..
av LJN
Ingen drabbad här som har bra kontakter med expressen/aftonbladets motorredaktion :-) Intressant om uppgiften att en felkod krävs för garantiåtgärd? Blir det en felkod när låset frusit fast och man låser upp bilen?
av KnotVillage
Verkar vara ett missförstånd. Jag ska som sagt byta 3 kistor på torsdag. Dom frågade bara vilka dörrar det handlade om samt om dom fungerade när låsen var tinade.
av least
Danzi skrev:
Hypoxia skrev: lör 06 feb 2021, 17:49 Fick info i veckan från min PST att de inte längre får byta några lås (åtminstone på XC90) eftersom Volvo håller på och konstruerar en ny lösning. Mitt redan bokade byte (tredje gången) har således knuffats på framtiden. Det som gör mig lite fundersam är däremot att tiden bara flyttats fram ett par veckor. Har någon annan hört om ytterligare en låsvariant som introduceras nu i närtid?
Jag har tid för byta båda baklåsen på min XC90 2016 den 19 feb. Ingen ny konstruktion på låsen (som är kommunicerad på förhand), inget kostnadsdeltagande/goodwill från Volvo och täcks inte heller av något försäkringsmoment. Kommer kosta 12-13’ kr enligt min PST. Spelar inget roll vilken låsspray jag applicerar. Dörrarna öppnar inte i minusgrader. Krävs både elektrisk motorvärmare, dieselvärmare och lite körning med klimatanläggning för att de ska släppa. Eller plusgrader..
Det var fruktansvärt dyrt.
En låskista kostar ca 2500-3000 kr.
Att det skulle ta 6 timmar att byta två låskistor för en erfaren mekaniker med rätt verktyg låter orimligt.
av KnotVillage
När jag frågade räknade dom med 45 min per dörr. Idag var det -27, ingen av dörrarna gick att öppna. Kistorna i V70 verkar ju vara bra mycket bättre, varför använde man inte dom?
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 37

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]