Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag håller med. Ibland måste man dra gränsen. Och är det någon som fungerar som mig när det kommer till bilköp så gissar jag att om man har en bil som landar på t ex 690k så har den ursprungliga budget troligen legat runt 650k. Då är det ändå ganska stor skillnad upp till 720k.

Är B&W ett måste så hade den varit med i dom 690k och man hade tvekat om annan utrustning.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Varför väljer så många D5? Är det för att ekonomikalkylen ska gå ihop då det är någon krona billigare att köra diesel? T6 kostar ju bara 20 mer och kommer definitivt inte ha sämre andrahandsvärde. Saftig värdeminskning blir det på XC90 oavsett :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Har man en high-end utrustning hemma borde väl det bästa ljudet i bilen också vara en självklarhet, speciellt om man kör 13 mil varje dag och varje mil kostar ganska mycket totalt sett.
av Verdi
Linqid skrev:
GustavB skrev:
StringerBell skrev:
Chansa inte! Om du är en audiofil på den nivån, varför riskera att du ångrar dig? 30k är inte så stor del av totalpriset och du betalar redan väldigt mycket per mil för att dagspendla så långt med en ny lyxbil. (Inom ett år har du ju fenomenala tågförbindelser Laholm-Hlsbrg)
30' är väl en ganska stor del av totalpriset om man ser till att man enbart får lite värre stereo? Beror ju på vad man prioriterar. Hade budgeten varit stram hade jag valt vettigare saker än B&W för dom pengarna.
Inte riktat till TS nu utan mer än allmän reflektering, men jag har aldrig förstått varför man köper en bil i 700tkr-klassen om budgeten är "stram". Spelar det någon roll om bilen kostar 690 tkr eller 730 tkr kanske man inte borde köpa bilen alls.

Alla har olika referenser. Bara för att man har pengar så kanske man inte vill kasta de hej vilt omkring sig? Då har man snart inga pengar kvar... Hela den här attityden att "det är ändå så dyrt så att det är lika bra att..." är motsägelsefull. Att det är dyrt redan är väl en anledning att tänka sig för.
av Linqid
GustavB skrev:Jag håller tyvärr inte med. Jag kan ha en stram budget på 1 miljon kr för ett bilköp. Det betyder ju att jag kan köpa en bil för en miljon. Att man kan köpa en Xc90 betyder ju inte nödvändigtvis att man ligger och simmar i pengar likt Joacim von Anka. Dock tror jag inte heller att någon köper en bil för 700' och sedan kokar nudlar i flera år. Budget i detta fall är alltså inte lika med hur mycket pengar man har utan hur mycket man planerar att spendera på sin bil.

Självklart strävar man alltid efter att hålla sig inom sin budget och då kan 30' för en stereo göra att man går över sin budget. Om det är värt det kan enbart varje person själv avgöra.
Amli skrev:Jag håller med. Ibland måste man dra gränsen. Och är det någon som fungerar som mig när det kommer till bilköp så gissar jag att om man har en bil som landar på t ex 690k så har den ursprungliga budget troligen legat runt 650k. Då är det ändå ganska stor skillnad upp till 720k.

Är B&W ett måste så hade den varit med i dom 690k och man hade tvekat om annan utrustning.
Verdi skrev:Alla har olika referenser. Bara för att man har pengar så kanske man inte vill kasta de hej vilt omkring sig? Då har man snart inga pengar kvar... Hela den här attityden att "det är ändå så dyrt så att det är lika bra att..." är motsägelsefull. Att det är dyrt redan är väl en anledning att tänka sig för.
Jag vill förtydliga att jag inte tycker det är något fel med att sätta en budget och att jag inte försökte insinuera att frågeställaren levde över sina tillgångar. Jag har dock, ur min synvinkel, svårt att förstå att man "snålar" in på något man kanske egentligen vill ha när det handlar om ett köp i denna prisklassen. Nu är vår X4 visserligen en tjänstebil, men hade jag köpt den kontant hade jag grämt mig något otroligt om jag lagt 700 tkr på en bil och saknat en detalj som jag vet att jag hade uppskattat.

Alla är vi olika, och tur är väl det. 8)

Ps. Min V70 är med snikmotor och saknar helt lull-lull så jag lever uppenbarligen inte alltid som jag lär. Men jag resonerar oftast helt olika när jag köper bil i 300 resp 700 tkr-klassen.
av Linqid
Verdi skrev:Japp, BMW köper man med hjärtat och Volvo med hjärnan. ;-)

(Ledsen, kunde inte låta bli. Gillar min Volvo också, det är inte det.)
Det är väl just det Volvo vill ändra i och med nya XC90. :wink:
av lirsa
Att det är en självklarhet att investera 30k i en ljudanläggning i en bil är i min bok inte en självklarhet. Även om jag på hemmaplan sitter med bio- och ljudanläggning för mer än det tiodubbla

Jag sitter inte och finlyssnar i en bil, musik och radio mer som tidsfördriv.

Med det sagt: åkte upp och satte mig i en demobil i en timme och skruvade och lyssnade på all sorts musik. Jag kan ärligt säga att det doftar high end om systemet. Aldrig hört ett så cleant mellanregister och baskontroll även utanför bilvärlden. Volvo har verkligen lyckats med sim B&W-implementation. Som bäst lät studio och ljudet anpassat till föraren, helt sjukt bra även med rak EQ-kurva. Finns också utrymme för finlirandet

Problemet: jag kan inte få tag i en bil med "bara" high performance och därmed köper jag grisen i säcken om jag tar det olyssnat. Är det värt 30k för att inte köpa grisen i säcken? Det är själva nöten det.

Mitt val är följande: premium sound betyder bort med fyrazonsklimat, dragkrok och ner till 18" på vinterhjulen eller behålla de tre options och nöja mig med high performance. Dragkrok är rätt lätt att välja bort då det i vilket fall som helst är en eftermontering och kan hakas på senare. 18" på vinterhjul, tja varför inte även om de enda fälgarna inte är superheta. Fyrazonsklimat har jag klarat mig utan i 43 år så det går säkert också att avvara

Så tänker jag just nu...
Användarvisningsbild
av Rillee
Ja fyrazon hade jag också valt bort, hade klarat mig fint på enzons för jag är för det mesta själv i bilen.
Användarvisningsbild
av GustavB
Rillee skrev:Ja fyrazon hade jag också valt bort, hade klarat mig fint på enzons för jag är för det mesta själv i bilen.

Jag med! Det är ju sällan frugan sitter med +25 och jag +13 grader på min sida.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 44
Låg räckvidd Volvo ex30

Vad har du för faktisk förbrukning d&ari[…]

I slutet av nästa år? Det är v&aum[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det går att välja om den funktionen ska[…]