Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Racetwin2 skrev:P.s nya Bonus malus inverkar också då detta är en bil med 2020 byggår då dieslarna straffas ut. Har för mig att jag läste att T8 bara hade 49 g CO2.
Nja, nu är ju inte byggår så viktigt utan det är första datum i trafik.
Och hur mycket CO2 du drar beror på din utrustning. En standard Inscription börjar på 45g WLTP. vilket betyder ca 27k i bonus (om det finns pengar kvar och inget annat har ändrats).
Racetwin2 skrev:P.s nya Bonus malus inverkar också då detta är en bil med 2020 byggår då dieslarna straffas ut. Har för mig att jag läste att T8 bara hade 49 g CO2.
Jo, det har jag förstått, men bara jag tittar på bruttopriset 616k för en t8a, så går det helt omöjligt att räkna hem, privat.

Jag har 12% rabatt rakt av på allt, men det hjälper inte.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Derank skrev:Räknar du med mellanskillnaden i inköpspris? En T8a är ju betydligt dyrare i inköp än tex en D4a, el hur gör du där? Det skiljer trots allt 200k mellan tex en d4a Cross Country och en T8a.

Vad jag än kikar på så får jag inte ihop det för mig privat med nära 2kmil per år, och möjligheter att ladda gratis 8tim dagligen på jobbet.
Kanske inte går att räkna hem men jag har haft D4 och nu T8, går inte att jämföra bilarna. Hybriden med den kraftiga elmotorn i lägre farter och den kraftiga bensinaren på motorväg gör att D4:an känns som en helt annan bil oavsett utrustning. Provkör om du inte har gjort det. Men visst är det mycket pengar.
Om man ens hamnar i närheten av samma kostnad D4 och T8 så måste ju valet vara givet. Det har aldrig varit billigare med hög effekt än nu så att säga.
Hade en illusion innan jag köpte min T8 om att ladda den gratis. Man tröttnar ganska snabbt på att leta laddstationer och plugga in för att få några gratis km, t ex när man handlar eller tar en lunch. Det tar 4-5 timmar att ladda batteriet och det gör man hemma eller på jobbet. I övrigt drar T8:orna ungefär lika mycket som t ex en 30 år gammal SAAB 9000 2,3 turbo: 0,8 liter per mil...........ajdå nu stack jag in handen i getingboet!
Har en T8 sedan 2 månader tillbaks och det här med att tro att man kan ladda gratis är väl lite naivt med tanke på laddtiden och att en laddkabel för detta kostar ca 3500 på Volvo, blir många timmar utanför Coop bara för att spara in den. Ska T8 vara ekonomiskt alternativ så ska den leasas och lämpligen ha rätt körprofil. Jag leasar min för ca 5000 per månad och har en mil till jobbet och övriga resor är oftast korta. Mina första 100 mil gjorde jag åt 15 l bensin, alltså rätt körprofil. Sedan är ju bensinaren så mycket trevliga ljudmässigt än dieseln, hade tidigare en v60 te och den knackade hemskt med dieseln. 0,8 liter milen som du skriver låter väl rimligt som blandad körning om man inte laddar. Låg på ca 0,65 på långresan över jul men då laddade jag några gånger och nästan bara motorväg, skulle gissa på att den drar ca 0,7 på motorvägen och drygt litern i stan om man inte laddar, men kvittar väl när man jämför med vördeminskningen. Jag är helnöjd med min T8, bra vrid med elmotorn och tyst bensinare.
Min V90 T8 Momentum Advanced landade pa ca 5.400 SEK netto I manaden. Forutm standard for T8 TE var extra tillval i princip Teknikpaket, Dragkrok, Solfilm och Vinterdack pa 18 tums Turbinfalgar
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 26

Volvo skulle snarast behöva uppgradera 40-ser[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Märkligt att man då skyllt på Inr[…]

@Kaffeslurk , Är det u en storstad så[…]

Ljud från koppling