Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TS kan ju byta luft och kupefiler själv då. Går ju ruskigt snabbt. Bromsvätska är ofta något fuffens med prissättning, jag servar på en annan återförsäljare än Bilia och de tar 800kr, tror Bilia tar 1400kr…Bara där kan det ju vara värt att köra en omväg eller låta en annan verkstad göra annat en service

Min mekaniker byter inte heller luft och kupéfilter på samma service, säkert för ca att det ska anses ”billigare” :)
av 246
Då du gärna vill ha Volvos stämpel och inte bli rånad, så kanske detta hjälper.
Har iof en enklare service inom kort, men har luskat lite inför kommande större.
Vill själv ha Volvostämpeln och maskinförsäkringen kvar samt assistans, så hörde med ÅF (Bilbolaget) vad minikravet är för just det och stämpeln.
Fick svaret att man kan göra en så kallad "anpassad service" alltså endast olja och oljefilter för 3200 kr.. Där ingår mjukvara och assistans i det. Priset på en sådan service kan förstås skilja mellan olika ÅF, men borde väl inte överstiga 4000kr?!

Andra delar som filter av alla de olika slag, bromsvätska, remmar osv kan absolut göras hos annan verkstad som kan göra det fackmannamässigt. Dock viktigt att få arbetsorder med artikelnr och kassakvitto.
Fortfarande fritt att även byta själv, men dokumentera, spara kvitto och följ rätt spec på del/filter.
Ja, det var ett bra inlägg. Jag är nog inne på samma. Kan man ta bort bromsvätskan, luftfilter, kupefilter och göra det själv,men ändå få stämpeln så blir det så.

Multiremmen skulle jag behöva någon sorts guide för att göra själv, men hittar ingenting på nätet tyvärr… Har bytt på flera andra bilar, men alla är ju lite olika i det avseendet.
Jag gjorde en service hos lokala Volvohandlaren för ett tag sedan. Den gick förvisso på strax över 14000 kronor, men då fick jag även oljan bytt i automatlåda och Haldexkoppling samt ett nytt dörrhandtag.
apettersson skrev:Ja, det var ett bra inlägg. Jag är nog inne på samma. Kan man ta bort bromsvätskan, luftfilter, kupefilter och göra det själv,men ändå få stämpeln så blir det så.

Multiremmen skulle jag behöva någon sorts guide för att göra själv, men hittar ingenting på nätet tyvärr… Har bytt på flera andra bilar, men alla är ju lite olika i det avseendet.
Som jag nämnde, serviceavtal. Typ 400-500 beroende på bilmodell (se ovan). Blir alltså max 6.000 per år.
Jag har bundet på tre år så slipper man prishöjningar.
Blir lite dyrare om man räknar in kamremmen i priset men när jag fick prisuppgift (det har jag på mitt avtal nu) så verkade det ändå bli billigare än annars.
Ta ett snack med dem om era relstioner hur de vill ha det i framtiden
Ibland blir man irriterad över användare som aldrig återkommer med en uppföljning, så jag tänkte göra det.

Idag har jag ringt runt en del. Exakt samma service kostar 11700kr hos bilbolaget i uppsala.
Dock kom det fram under dagen att min bil gått mindre än 1500mil sedan senaste service och faktiskt inte kommer överstiga gränsen för multiremmen som är 12000mil innan nästa service.

Skobes i Katrineholm gör en anpassad service för 3097kr. Så från 17000 till 3100kr 🥳

Det som är riktigt märkligt är att jag fått tre olika bud på när multiremmen faktiskt ska bytas. 9000mil, 10000mil och 12000mil 😃 Samtliga hos auktoriserade verkstäder. Dock är 12000mil det rätta svaret.

Nästa år blir det en dyrare service, men då blir det garanterat inte Bilia i Västerås som var överlägset dyrast i klassen.
Prismässigt för service så verkar det vara Bilia>Bilbolaget>Skobes i fallande ordning.
73k skrev: mån 31 mar 2025, 21:47 .. det luktar tydligen pyton efteråt.
En Wunderbaum måste bli mycket billigare :-D

Tips för att förebygga AC fukt/lukt/korrosionsproblem:
Sommartid, stäng av AC:n 5 minuter innan man är framme vid sin destination. Då hinner förångaren torka upp och all mikrobiell tillväxt upphör.
Nu har väl en del nyare bilar mjukvara som kör kupefläkten en stund efter att man lämnat bilen.. Kanske gör jobbet :-)

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]

Har sett varianter när man placear celler oc[…]