apersson850 skrev: ↑ons 19 mar 2025, 08:34
Det räcker att läsa ett antal av Teknikens världs undanmanövertest (det så kallade älgtestet) för att inse att däcken är av stor betydelse för hur en undanmanöver går att genomföra. Bilarnas assistanssystem är långt ifrån alltid bra nog för att släta över sämre däcks ofullkomligheter.
Det har till och med hänt att däck krängts av från fälgen under de testerna.
Och så tar vi första meningen jag skrev på nytt:
"Storlek och bredd väljs utifrån utseende eller komfort inom ramen för vad tillverkaren anger."
Med det som utgångspunkt så påverkar det "inget" mera än utseende eller komfort, så är det.
Men det finns tro och mycket skrönor kring detta med däcksval, oftast för att kunna välja breda med lägre profil.
Läser inga biltidningar längre, lite som yngre men då tävlingsrelaterat utifrån att jag pysslade med sporten bakom ratten.
För en vanlig bilist, inkl. mig själv, är bilens hjälpsystem viktiga idag utifrån att man överskattar sin egen förmåga att hantera en situation som kan leda till en olycka.
Jag väljer idag hjul utifrån komfort och slitstyrka med tillverkare jag vet vad jag får för kvalité av och fungerar på de bilar vi har. Och vill man få lite extra marginal gällande vattenplaning så byt någon millimeter tidigare än det lagliga djupet är, ger även bättre komfort.
Sedan får var och en ha sin egen tro.