Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det räcker att läsa ett antal av Teknikens världs undanmanövertest (det så kallade älgtestet) för att inse att däcken är av stor betydelse för hur en undanmanöver går att genomföra. Bilarnas assistanssystem är långt ifrån alltid bra nog för att släta över sämre däcks ofullkomligheter.
Det har till och med hänt att däck krängts av från fälgen under de testerna.
av AndS
apersson850 skrev: ons 19 mar 2025, 08:34 Det räcker att läsa ett antal av Teknikens världs undanmanövertest (det så kallade älgtestet) för att inse att däcken är av stor betydelse för hur en undanmanöver går att genomföra. Bilarnas assistanssystem är långt ifrån alltid bra nog för att släta över sämre däcks ofullkomligheter.
Det har till och med hänt att däck krängts av från fälgen under de testerna.
Och så tar vi första meningen jag skrev på nytt:
"Storlek och bredd väljs utifrån utseende eller komfort inom ramen för vad tillverkaren anger."
Med det som utgångspunkt så påverkar det "inget" mera än utseende eller komfort, så är det.
Men det finns tro och mycket skrönor kring detta med däcksval, oftast för att kunna välja breda med lägre profil.
Läser inga biltidningar längre, lite som yngre men då tävlingsrelaterat utifrån att jag pysslade med sporten bakom ratten.
För en vanlig bilist, inkl. mig själv, är bilens hjälpsystem viktiga idag utifrån att man överskattar sin egen förmåga att hantera en situation som kan leda till en olycka.
Jag väljer idag hjul utifrån komfort och slitstyrka med tillverkare jag vet vad jag får för kvalité av och fungerar på de bilar vi har. Och vill man få lite extra marginal gällande vattenplaning så byt någon millimeter tidigare än det lagliga djupet är, ger även bättre komfort.
Sedan får var och en ha sin egen tro. ;-)
AndS skrev:"Storlek och bredd väljs utifrån utseende eller komfort inom ramen för vad tillverkaren anger."
Med det som utgångspunkt så påverkar det "inget" mera än utseende eller komfort, så är det.
Om det vore sant skulle vi alltså se bilar i Formel 1 med smala däck med höga däcksidor, eftersom en högre komfort för föraren innebär att han blir mindre uttröttad och därför kan köra fortare under hela loppet.
Hur många bilar i Formel 1 ser du med höga och smala däck?
Så är det, uppenbarligen.
utöver detta har det flera gånger visat sig att däck som ser likadana ut till att titta på ändå kan ha vitt skilda egenskaper. Oftast är billiga däck från okända tillverkare sämre än så kallade premiumdäck, även om det förvisso kan skilja på dem också.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ShogunX
@goranbtkemi: du nämner att det är två däck som behöver bytas ut. Med tanke på bilmodellen samt om däcken har suttit på en och samma bil hela tiden, kan det vara så att det inte är långt kvar tills det andra däckparet också behöver bytas ut.

Om du har upplevt att du söker mer komfort kan det vara värt att redan nu fundera kring ett hjulbyte innan du eventuellt behöver köpa en hel uppsättning däck inom en kort period. Är du däremot nöjd med komforten går det givetvis lika bra att köpa ett par 275/35-20 och sedan ett par till när det är dags.
av AndS
apersson850 skrev: ons 19 mar 2025, 10:40
AndS skrev:"Storlek och bredd väljs utifrån utseende eller komfort inom ramen för vad tillverkaren anger."
Om det vore sant skulle vi alltså se bilar i Formel 1 med smala däck med höga däcksidor, eftersom en högre komfort för föraren innebär att han blir mindre uttröttad och därför kan köra fortare under hela loppet.
Hur många bilar i Formel 1 ser du med höga och smala däck?
Så är det, uppenbarligen.
utöver detta har det flera gånger visat sig att däck som ser likadana ut till att titta på ändå kan ha vitt skilda egenskaper. Oftast är billiga däck från okända tillverkare sämre än så kallade premiumdäck, även om det förvisso kan skilja på dem också.
Kan vi hålla oss till tråden, det gäller en Volvo standardbil vi diskuterar och jag hänvisar till hjul/däck utifrån vad Volvo anger för modellen som ts har och som jag utgår används i trafik på våra vägar, inget annat. :-)
Glöm alla F1-bilar, gamla VW-bubblor, körning på bana eller mina gamla tävlingsbilar, och låt oss fokusera på vad jag skriver utifrån ts funderingar, INGET annat ovidkommande, :-D
Snälla läs vad jag svarar utifrån och vad jag skriver. ;-)
av 20FJan
F1-bilar har ju ändå ganska höga däcksidor, de byter även till regndäck vid regn.
Däcken som en vanlig bil ska ha är alltid en kompromiss av olika egenskaper. Ett billigare däck har säkert någon egenskap som är åtminstone likvärdig ett dyrt, det kan rent av vara bättre på något moment i tester.
ShogunX skrev:@goranbtkemi: du nämner att det är två däck som behöver bytas ut. Med tanke på bilmodellen samt om däcken har suttit på en och samma bil hela tiden, kan det vara så att det inte är långt kvar tills det andra däckparet också behöver bytas ut.

Om du har upplevt att du söker mer komfort kan det vara värt att redan nu fundera kring ett hjulbyte innan du eventuellt behöver köpa en hel uppsättning däck inom en kort period. Är du däremot nöjd med komforten går det givetvis lika bra att köpa ett par 275/35-20 och sedan ett par till när det är dags.
Har redan avlöst ett par, vet inte hur vi lyckats, men snart upp i 10.000 mil på denna skönhet som snart fyller 3 år. Innan denna bilen har jag aldrig haft punktering, men vi har lyckats få det typ 1 gånger per år :-o . Är väldigt nöjd med komforten i den och tror inte jag lär ändra mina däck från 275/35-22. Rätt intressant nu är dock att de däcken jag skickade om i början är borta och ersatt med däck för runt samma pris som dackleader...
Kanon. Blev att jag gick ifrån detta med NCS. Blev istället "Michelin Pilot Sport 4 SUV 275/35-22". ska bli intressant om man kommer att reflektera att man inte har NCS däck eller inte. Speciellt då volvo såklart kränger på såna när man köper bilen.

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]