- mån 16 dec 2024, 10:58
#1597441
Det jag menar med att bilen inte stängs av är att på de äldre bilarna (P3 modellerna) när man körde fjärrstart från appen och sedan låser upp bilen så stängdes motorn av, kanske för jag inte hade keyless på den bilen. På min nuvarande V90 så stängs inte motorn av när man låser upp bilen och man fjärrstartat den
Så det bästa borde då vara att köpa en CTEK Free och ladda batteriet någon gång i veckan och inte fjärrstarta bilen utan endast köra värmare. Alternativt plocka bort den delen som blockerar att värme går in i motorn som man gjort i denna tråden: viewtopic.php?f=86&t=178569
apersson850 skrev:Så du kör motorn bara för att inte ladda ur batteriet mer? Det laddar förvisso inte ur mer då, men just själva laddningen är det ändå inte så mycket bevänt med på tomgång.Ja för att batteriet inte ska laddas ur och för att motorn ska bli lite varm iallafall

PelleTh skrev:Hej,
Vill flika in gällande CTEK s portabla laddare CS Free. Jag köpte den för några år sedan av samma skäl som dig, kör bara 3 ggr per vecka och dessutom korta sträckor. Detta medför tex start/stopp funktionen slutat fungera, förvisso skönt men en bra indikator på batterinivån. Driver också en dashcam ovanpå detta.I reklamen får man uppfattningen att den kan ladda upp batteriet på en laddning. Verkligheten är som bekant något annat.
För mig krävs det 4 laddningar från att start/stopp slutat fungera till att det funkar igen. En fulladdat CTEK laddare töms på ca 3 h, sedan ca 1 h för att ladda upp igen. Så det blir ett väldigt spring och är ganska tidsödande procedur.
kievY skrev:@PelleTh, Allt beror på hur ofta man laddar, jag har en Ctek free och ett 1.5 år gammalt batteri. Under vintern laddar jag 1 gång i månaden pga kort sträcka till jobb. Och jag brukar klara mig på det interna batteriet, när jag sätter den på laddning. Första gången efter att Cteken kanske legat still i några månader så behövs det att ladda det interna batteriet ett par ggr. Men även om jag inte klarar att ladda upp batteriet helt med det interna så är det iaf en liten uppladdning som bilbatteriet får :)Läst på en del nätet och verkar va väldigt olika meningar om hur bra laddaren har fungerat. Vi får se om det blir en sån

246 skrev: Personligen skulle jag inte vilja ha min motor gå 10 min nästan kall, det sägs att en motor bör belastas försiktigt/normalt för snabbare uppvärmning. Inte bara egr-röret som kan bli igensatt av kalla avgaser, du får nog lägga till tex insug och ventiler på det.Har ingen möjlighet till att ladda i vägg utan måste bli en sådan CTEK Free isåfall.
Jag hade hoppat motorstart och köpt en Ctek för laddning. Har inte sällan ett liknande körmönster som du, och med friska batterier räcker 1 batteriladdning i veckan.
Hur menar du att motorn inte stängs av vid dörröppning om du inte trycker på gasen..tänker att det bör bli svårt. Eller menar du att värmaren inte stannar när du samtidigt trycker lätt på gasen och "startar" motorn för avfärd?
Det jag menar med att bilen inte stängs av är att på de äldre bilarna (P3 modellerna) när man körde fjärrstart från appen och sedan låser upp bilen så stängdes motorn av, kanske för jag inte hade keyless på den bilen. På min nuvarande V90 så stängs inte motorn av när man låser upp bilen och man fjärrstartat den

246 skrev:Kör också på HVO100 för att minska risken för sotning.20FJan skrev:Motorn klarar att köra kall, hur skulle annars start/stop och hybrider funka t.ex., motorn skulle slitas ut på nolltid med de upprepade kall och nästan kallstarterna. Tomgångskörning kall sliter knappast mer än att belasta motorn kall. Min förra familjebuss, en diesel, var inte utrustad med värmare och den rullade på bra vid 24000 mil, nuvarande har det inte heller och har passerat 20000 mil utan problem.Jo, en kall tomgångskörning slits mer, än belasta den nästan omgående. På tomgång ger motorn endast 0.6 lit / tim medans vid körning pumpas mer förbränning in med mycket högre värme. Visst klarar en motor kallstarter och tomgångskörning kall men det slits mer, och med dagens krav på avgasrening så ogillar dom kalla starter/korta körningar med sot och avlagringar som blir. Hur ofta läser vi inte om igensatta egr-kylare, insug osv med dyra reparationer som följd?
Har en bekant med taxifirma och bilarna går dygnet runt, varav en av dom (D3 Fwd) nu rullat 86.000 mil(helt utan motorproblem)...ställer mig mycket tveksam till att TS bil skulle klara 86.000 mil. Men men..helt upp till var och en hur man gör med sin bil.
Googla ämnet "slits motor vid kall tomgångskörning?" får du upp 1000-tals spaltmeter med undersökningar från hela världen.
På min bil körs 15-20 min med värmaren och fjärrstartar motorn kanske 1 min för oljetryckets skull innan avfärd, sen påbörjas min körning lugnt/normalt för bygga upp värme snabbare.
Kör även på HVO100 för minimera sotavlagringar efter jag hört att taxibolaget gör det. Bilarna har gått på HVO100 sedan nya och vid ett läckage vid insuget så fanns absolut inget sot där inne..där det annars finns vid användning av vanlig diesel.
Så det bästa borde då vara att köpa en CTEK Free och ladda batteriet någon gång i veckan och inte fjärrstarta bilen utan endast köra värmare. Alternativt plocka bort den delen som blockerar att värme går in i motorn som man gjort i denna tråden: viewtopic.php?f=86&t=178569