Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1597441
apersson850 skrev:Så du kör motorn bara för att inte ladda ur batteriet mer? Det laddar förvisso inte ur mer då, men just själva laddningen är det ändå inte så mycket bevänt med på tomgång.
Ja för att batteriet inte ska laddas ur och för att motorn ska bli lite varm iallafall :-)
PelleTh skrev:Hej,

Vill flika in gällande CTEK s portabla laddare CS Free. Jag köpte den för några år sedan av samma skäl som dig, kör bara 3 ggr per vecka och dessutom korta sträckor. Detta medför tex start/stopp funktionen slutat fungera, förvisso skönt men en bra indikator på batterinivån. Driver också en dashcam ovanpå detta.I reklamen får man uppfattningen att den kan ladda upp batteriet på en laddning. Verkligheten är som bekant något annat.

För mig krävs det 4 laddningar från att start/stopp slutat fungera till att det funkar igen. En fulladdat CTEK laddare töms på ca 3 h, sedan ca 1 h för att ladda upp igen. Så det blir ett väldigt spring och är ganska tidsödande procedur.
kievY skrev:@PelleTh, Allt beror på hur ofta man laddar, jag har en Ctek free och ett 1.5 år gammalt batteri. Under vintern laddar jag 1 gång i månaden pga kort sträcka till jobb. Och jag brukar klara mig på det interna batteriet, när jag sätter den på laddning. Första gången efter att Cteken kanske legat still i några månader så behövs det att ladda det interna batteriet ett par ggr. Men även om jag inte klarar att ladda upp batteriet helt med det interna så är det iaf en liten uppladdning som bilbatteriet får :)
Läst på en del nätet och verkar va väldigt olika meningar om hur bra laddaren har fungerat. Vi får se om det blir en sån :-D

246 skrev: Personligen skulle jag inte vilja ha min motor gå 10 min nästan kall, det sägs att en motor bör belastas försiktigt/normalt för snabbare uppvärmning. Inte bara egr-röret som kan bli igensatt av kalla avgaser, du får nog lägga till tex insug och ventiler på det.
Jag hade hoppat motorstart och köpt en Ctek för laddning. Har inte sällan ett liknande körmönster som du, och med friska batterier räcker 1 batteriladdning i veckan.

Hur menar du att motorn inte stängs av vid dörröppning om du inte trycker på gasen..tänker att det bör bli svårt. Eller menar du att värmaren inte stannar när du samtidigt trycker lätt på gasen och "startar" motorn för avfärd?
Har ingen möjlighet till att ladda i vägg utan måste bli en sådan CTEK Free isåfall.
Det jag menar med att bilen inte stängs av är att på de äldre bilarna (P3 modellerna) när man körde fjärrstart från appen och sedan låser upp bilen så stängdes motorn av, kanske för jag inte hade keyless på den bilen. På min nuvarande V90 så stängs inte motorn av när man låser upp bilen och man fjärrstartat den :-D
246 skrev:
20FJan skrev:Motorn klarar att köra kall, hur skulle annars start/stop och hybrider funka t.ex., motorn skulle slitas ut på nolltid med de upprepade kall och nästan kallstarterna. Tomgångskörning kall sliter knappast mer än att belasta motorn kall. Min förra familjebuss, en diesel, var inte utrustad med värmare och den rullade på bra vid 24000 mil, nuvarande har det inte heller och har passerat 20000 mil utan problem.
Jo, en kall tomgångskörning slits mer, än belasta den nästan omgående. På tomgång ger motorn endast 0.6 lit / tim medans vid körning pumpas mer förbränning in med mycket högre värme. Visst klarar en motor kallstarter och tomgångskörning kall men det slits mer, och med dagens krav på avgasrening så ogillar dom kalla starter/korta körningar med sot och avlagringar som blir. Hur ofta läser vi inte om igensatta egr-kylare, insug osv med dyra reparationer som följd?

Har en bekant med taxifirma och bilarna går dygnet runt, varav en av dom (D3 Fwd) nu rullat 86.000 mil(helt utan motorproblem)...ställer mig mycket tveksam till att TS bil skulle klara 86.000 mil. Men men..helt upp till var och en hur man gör med sin bil.

Googla ämnet "slits motor vid kall tomgångskörning?" får du upp 1000-tals spaltmeter med undersökningar från hela världen.
På min bil körs 15-20 min med värmaren och fjärrstartar motorn kanske 1 min för oljetryckets skull innan avfärd, sen påbörjas min körning lugnt/normalt för bygga upp värme snabbare.
Kör även på HVO100 för minimera sotavlagringar efter jag hört att taxibolaget gör det. Bilarna har gått på HVO100 sedan nya och vid ett läckage vid insuget så fanns absolut inget sot där inne..där det annars finns vid användning av vanlig diesel.
Kör också på HVO100 för att minska risken för sotning.
Så det bästa borde då vara att köpa en CTEK Free och ladda batteriet någon gång i veckan och inte fjärrstarta bilen utan endast köra värmare. Alternativt plocka bort den delen som blockerar att värme går in i motorn som man gjort i denna tråden: viewtopic.php?f=86&t=178569
#1597494
Kör också på HVO100 för att minska risken för sotning.
Så det bästa borde då vara att köpa en CTEK Free och ladda batteriet någon gång i veckan och inte fjärrstarta bilen utan endast köra värmare. Alternativt plocka bort den delen som blockerar att värme går in i motorn som man gjort i denna tråden: viewtopic.php?f=86&t=178569[/quote]

Aha, visste inte att P3orna stängde av motorn vid dörröppning :-D
Absolut, en årsmodell som din, som inte värmer upp motorn hade jag kopplat ur shunten omgående.
Att även motorn skulle värmas var ett av kraven när jag köpte V90, så det fick bli en tillverkad före v46-2018 (hade jag vetat det jag vet idag så hade det nog blivit en nyare)
Kan tyvärr inget om CTEK Free men gissar att det är ett bra val för dig, som inte har tillgång till uttag..ett laddat batteri lever längre.
#1597499
Xanthopteryx skrev:En motor på tomgång där du inte tar ut värme från den till exempelvis kupén kommer att bli varm
Känner igen fenomenet med kall motor när det öser in varm luft i kupen..
Faktiskt aldrig provat det, men ska göra vid tillfälle...intressant!!
Ska koppla in dongeln och låta motorn gå på tomgång säg 30 min med avstängd kupevärme.
Min gissning blir runt 25-30 grader i motortemp(runt nollan)
#1597512
246 skrev:Kör också på HVO100 för att minska risken för sotning.
Så det bästa borde då vara att köpa en CTEK Free och ladda batteriet någon gång i veckan och inte fjärrstarta bilen utan endast köra värmare. Alternativt plocka bort den delen som blockerar att värme går in i motorn som man gjort i denna tråden: viewtopic.php?f=86&t=178569
Aha, visste inte att P3orna stängde av motorn vid dörröppning :-D
Absolut, en årsmodell som din, som inte värmer upp motorn hade jag kopplat ur shunten omgående.
Att även motorn skulle värmas var ett av kraven när jag köpte V90, så det fick bli en tillverkad före v46-2018 (hade jag vetat det jag vet idag så hade det nog blivit en nyare)
Kan tyvärr inget om CTEK Free men gissar att det är ett bra val för dig, som inte har tillgång till uttag..ett laddat batteri lever längre.
Blir att plocka ut kontakten när jag fått de lösa så kontakten skyddas. Sen får vi se i sommar vad Volvo säger vid service om att den är urkopplad.
Funderar om man kör bilen i Polestar/Dynamic läget så håller den ju växeln längre (högre varvtal), kanske hjälper motorn att bli varmare snabbare än om man kör ECO med låga varvtal? Eller är vinsten minimal och slitningen på växellådan blir större och gör att det inte är värt det :P
#1597526
246 skrev:
Xanthopteryx skrev:En motor på tomgång där du inte tar ut värme från den till exempelvis kupén kommer att bli varm
Känner igen fenomenet med kall motor när det öser in varm luft i kupen..
Faktiskt aldrig provat det, men ska göra vid tillfälle...intressant!!
Ska koppla in dongeln och låta motorn gå på tomgång säg 30 min med avstängd kupevärme.
Min gissning blir runt 25-30 grader i motortemp(runt nollan)
En bensinare men här har någon testat. På mindre än tio minuter steg det till 60 grader. Oklart om han värmer kupén men gissar på inte med tanke på returtempen på vattnet.
Utgångspunkt var minusgrader i luften och kylarvätskan verkade ligga på cirka 0.
#1597577
Xanthopteryx skrev:
246 skrev:
Xanthopteryx skrev:En motor på tomgång där du inte tar ut värme från den till exempelvis kupén kommer att bli varm
Känner igen fenomenet med kall motor när det öser in varm luft i kupen..
Faktiskt aldrig provat det, men ska göra vid tillfälle...intressant!!
Ska koppla in dongeln och låta motorn gå på tomgång säg 30 min med avstängd kupevärme.
Min gissning blir runt 25-30 grader i motortemp(runt nollan)
En bensinare men här har någon testat. På mindre än tio minuter steg det till 60 grader. Oklart om han värmer kupén men gissar på inte med tanke på returtempen på vattnet.
Utgångspunkt var minusgrader i luften och kylarvätskan verkade ligga på cirka 0.
Mycket intressant, sånt här är lite kul att veta! Nu blev jag ännu mer driven till att testa 10 min på dieselsnurran i V90:n.
Hittade även detta i din yt-länk
#1597992
Xanthopteryx skrev:Kan också försöka testa någon gång. Om det blir något som kan kallas vinter... *tittar deprimerat på termometern som visar plus 2 grader och ser det annalkande regnet komma på radarn*
Jaa, den där kylan verkar för ovanlighetens skull gått i ide..precis när man önskar den..
Nu vill jag testa det vi pratat om, men enligt SMHI verkar det dröja minst 10 dagar innan kylan infinner sig :bored:
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]