Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
Mamel skrev: fre 15 nov 2024, 11:04
Funk skrev: fre 15 nov 2024, 08:47
apersson850 skrev: tor 14 nov 2024, 09:11 Frågan måste rimligtvis gälla för elmotordrift. Annars är det en icke-fråga, som du skriver.
Inte en i en elbil är det någon direkt fråga heller, då värmen till kupen drar väldigt lite i förhållande till drivning och tempererering av batterier etc.

/Thomas
Man skulle ju spontant tycka att det var så, men av det jag försökt läsa mig till verkar det dra mer än man tror. Jag ska se om jag kan göra något ovetenskapligt test och återkomma med en uppfattning.
På min elbil kan man se att uppskattad räckvidd sjunker med ca 10% när det är kallt och värmen är på. Det finns en meny där jag kan se att den drar ca 3,5kW en stund men det sjunker ganska snabbt till 1,5 och när kupen är uppvärmd ligger den och pendlar mellan 0 och 1,5 om det inte är riktigt kallt.
Övrig förbrukning (12v) ligger på ca 500w och sjunker efter ett tag. Stol och rattvärme gör inget utslag på denna mätare, bakrutans värme höjer med ca 200W.
Användarvisningsbild
av apersson850
Funk skrev:Citerar mig själv ur texten du missade lite av : minst förbrukning totalt sett
Med totalt menar du då hur mycket som passerat stickproppen? Det verkar ju rimligt, för du har förluster när du laddar, så en kWh uppvärmning av bilen motsvaras av en kWh direkt energi från elnätet men mer än en kWh laddning från nätet.
Användarvisningsbild
av Funk
apersson850 skrev:
Funk skrev:Citerar mig själv ur texten du missade lite av : minst förbrukning totalt sett
Med totalt menar du då hur mycket som passerat stickproppen? Det verkar ju rimligt, för du har förluster när du laddar, så en kWh uppvärmning av bilen motsvaras av en kWh direkt energi från elnätet men mer än en kWh laddning från nätet.
Vad jag menar och mätt upp (på ett ungefär). Är att förvärmningen av bilen vilket tydligen inkluderar uppvärming av batteriet drar mindre ström via nätet än om man först laddar bilen och sedan låter batteriet stå för energin. Förklimatiserad bil drar mindre ström. Sett över ett par veckor blir det faktiskt en hel del. Det är inte hundra procent vetenskapligt mätt, men tillräckligt för att jag köper det.

/Thomas
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det låter ju rimligt att det är så, med tanke på att laddningsförlusterna brukar hamna på runt 10%. Ovanpå det kommer du längre innan batteriet tar slut, så det är bara fördelar med att värma klart innan man drar ut stöpseln.
av airdrive
en fördel till med att värma kupén direkt med nätström, dvs laddsladden inkopplad, är att man slipper slitaget på batteriet under förutsättning att laddsladden(och boxen) kan ge och ge den effekt som värmaren efterfrågar.

Var och en får så klart värdera i vilken omfattning man vill cykla batteriet för förvärmning. Står jag hemma med ladduttag tillgängligt skulle jag dock alltid värma kupén med nätström.

Sen har ju litiumbatterier riktigt bra livslängd men ändå :-)
av Mr T
Glöm inte heller av att kontrollera inställningarna för baksätet. Om det är inställt för full ventilation i baksätet så kommer fläkten gå på högvarv även om du ventilationen är på minimal nivå där fram.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]