- fre 23 aug 2024, 11:05
#1587346
Överlag upplever jag just P3-bilarnas ”ECO+” vara en god dos mer aggressivt jämfört med SPA-bilarnas ”Eco”. På en sådan P3-bil lyckas gaspedalen, med sitt naturliga motstånd, förmedla en känsla som påminner en om att ECO+-körläget är aktiverat. Även gasresponsen är fördröjd med så mycket att man snabbt kan trycka ner pedalen och släppa upp den utan att bilen reagerar alls. I en SPA-bil är gaspedalen som vanligt lätt och bilen är mycket mer vaken i sitt Eco-körläge.
Körlägesupplägget på de SPA-bilar med körlägeshjulet är dock mer genomtänkt jämfört med det i många P3-bilar. Man har alla körlägen på ett och samma ställe medan de P3-bilar med ECO+-körläge använder en fysisk knapp och har sitt sportkörläge via växelspaken - det är mer utspritt. I SPA-bilarna kan man även köra bilen i sitt sportkörläge utan vidare i varenda situation, i P3-bilarna är körläget endast möjligt med växelspaken i D. Det begränsar på sätt och vis användandet av sportkörläget i vissa situationer - fördelen är dock hur snabbt körläget kan aktiveras.
Körlägesväljaren i SPA-bilarna är dock lättmanövrerad för den som vill vänja sig och bör inte ta mer än någon sekund extra att använda när man fått kläm på det. Ett tryck på hjulet, följt av scrollning (som ger feedback om antalet rader du skiftar mellan) och sedan ett tryck för aktivering av valt körläge. En inlärning av körlägenas placering i listan gör att proceduren lätt kan genomföras utan att tvinga bort blicken från vägen. Att byta och finna rätt körläge klarar flesta av med lite träning, även i trafiksituationer som de finner mer krävande.
Fördelar med båda uppläggen finns, men det i SPA-bilarna är definitivt mer välsorterat. Att det finns de SPA-bilar som kräver navigering av infotainmentsystemet för att välja körläge är givetvis negativt. Det upplägget är överlägset sämst av de tre.
Körlägesupplägget på de SPA-bilar med körlägeshjulet är dock mer genomtänkt jämfört med det i många P3-bilar. Man har alla körlägen på ett och samma ställe medan de P3-bilar med ECO+-körläge använder en fysisk knapp och har sitt sportkörläge via växelspaken - det är mer utspritt. I SPA-bilarna kan man även köra bilen i sitt sportkörläge utan vidare i varenda situation, i P3-bilarna är körläget endast möjligt med växelspaken i D. Det begränsar på sätt och vis användandet av sportkörläget i vissa situationer - fördelen är dock hur snabbt körläget kan aktiveras.
Körlägesväljaren i SPA-bilarna är dock lättmanövrerad för den som vill vänja sig och bör inte ta mer än någon sekund extra att använda när man fått kläm på det. Ett tryck på hjulet, följt av scrollning (som ger feedback om antalet rader du skiftar mellan) och sedan ett tryck för aktivering av valt körläge. En inlärning av körlägenas placering i listan gör att proceduren lätt kan genomföras utan att tvinga bort blicken från vägen. Att byta och finna rätt körläge klarar flesta av med lite träning, även i trafiksituationer som de finner mer krävande.
Fördelar med båda uppläggen finns, men det i SPA-bilarna är definitivt mer välsorterat. Att det finns de SPA-bilar som kräver navigering av infotainmentsystemet för att välja körläge är givetvis negativt. Det upplägget är överlägset sämst av de tre.
• 2016 S60 D4 R-Design
• 2018 V40 Cross Country D4 Summum
• 2018 V40 Cross Country D4 Summum