Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ShogunX
Överlag upplever jag just P3-bilarnas ”ECO+” vara en god dos mer aggressivt jämfört med SPA-bilarnas ”Eco”. På en sådan P3-bil lyckas gaspedalen, med sitt naturliga motstånd, förmedla en känsla som påminner en om att ECO+-körläget är aktiverat. Även gasresponsen är fördröjd med så mycket att man snabbt kan trycka ner pedalen och släppa upp den utan att bilen reagerar alls. I en SPA-bil är gaspedalen som vanligt lätt och bilen är mycket mer vaken i sitt Eco-körläge.

Körlägesupplägget på de SPA-bilar med körlägeshjulet är dock mer genomtänkt jämfört med det i många P3-bilar. Man har alla körlägen på ett och samma ställe medan de P3-bilar med ECO+-körläge använder en fysisk knapp och har sitt sportkörläge via växelspaken - det är mer utspritt. I SPA-bilarna kan man även köra bilen i sitt sportkörläge utan vidare i varenda situation, i P3-bilarna är körläget endast möjligt med växelspaken i D. Det begränsar på sätt och vis användandet av sportkörläget i vissa situationer - fördelen är dock hur snabbt körläget kan aktiveras.

Körlägesväljaren i SPA-bilarna är dock lättmanövrerad för den som vill vänja sig och bör inte ta mer än någon sekund extra att använda när man fått kläm på det. Ett tryck på hjulet, följt av scrollning (som ger feedback om antalet rader du skiftar mellan) och sedan ett tryck för aktivering av valt körläge. En inlärning av körlägenas placering i listan gör att proceduren lätt kan genomföras utan att tvinga bort blicken från vägen. Att byta och finna rätt körläge klarar flesta av med lite träning, även i trafiksituationer som de finner mer krävande.

Fördelar med båda uppläggen finns, men det i SPA-bilarna är definitivt mer välsorterat. Att det finns de SPA-bilar som kräver navigering av infotainmentsystemet för att välja körläge är givetvis negativt. Det upplägget är överlägset sämst av de tre.
Användarvisningsbild
av apersson850
Xanthopteryx skrev:Lite av vitsen med ekoläget är att den dels segdrar på växlarna samt också att du kan frihjula.
Detta kräver ju dock att du nyttjar det rätt och anpassar körningen efter det.
Ja, man får släppa ännu tidigare, så tidigt att det ofta inte är rimligt där jag kör. Därför ger det bättre att släppa lite senare och ha nollförbrukning då i stället.
Dessutom skall farthålaren vara lite mer tolerant, det vill säga kunna glida lite över och lite under satt hastighet i stället för att bromsa så fort det går över och gasa så fort det går under för att paniskt sikta på satt värde.
Så är det säkert, men på vägen till jobbet är inte förhållandena sådana att det märks alls.
Sedan kombinerar jag det med att motorbromsa via växelspaken (automatlåda) så mycket som möjligt. Även det lite tekniksak och kräversom med det mesta av sådant här en aktiv körning med framförhållning och planering.
Det kan man förstås göra men det kräver mer fipplande. Jag har inte tänkt på att prova om den motorbromsar vid manuellt växelval i stället för frirullar i ECO-läget. Det gör den kanske?
Användarvisningsbild
av apersson850
ShogunX skrev:I SPA-bilarna kan man även köra bilen i sitt sportkörläge utan vidare i varenda situation, i P3-bilarna är körläget endast möjligt med växelspaken i D.
I den XC70 jag hade blev det sportläge (ändrad gasrespons och växlingshastighet) även vid manuellt växelval. Vare sig man ville eller ej.

Körlägesväljaren i SPA-bilarna är dock lättmanövrerad för den som vill vänja sig och bör inte ta mer än någon sekund extra att använda när man fått kläm på det.
Öva kan man förstås. Men det innebär flytta handen, hitta rätt ställe att trycka på, rulla lagom långt och trycka igen. Jämfört med att i en och samma rörelse hitta växelspaken (omöjlig att missa) och flytta den några centimeter i sidled kommer hjulet aldrig att bli lika självklart att använda.
Fördelar med båda uppläggen finns, men det i SPA-bilarna är definitivt mer välsorterat.
XC70 saknar ECO+, så där finns bara en sak att manövrera. Bortsett från det som i XC90 sammanfattas som Off road, men den funktionen väljer man alltid i eller väldigt nära stillastående, om inte annat så för att det går inte att aktivera den annars. Så då har man tid att glo på vad man gör.
av valln
På min T5:a och eco kan man trycka gaspedalen genom ett ytterligare läge och då drar den åt bakaxeln också sätter sig bilen ner som en bakhjulsdriven.
På 9000 mil har jag knappt gasat på något annat körläge, - jag kan tänka mig att den drar på växlarna så att man tror att motorn ska sprängas...

Med andra ord räcker det mer än väl med eco-läget.
Användarvisningsbild
av ShogunX
apersson850 skrev:I den XC70 jag hade blev det sportläge (ändrad gasrespons och växlingshastighet) även vid manuellt växelval. Vare sig man ville eller ej.
Ja, det stämmer. Det var dock otydligt av mig att skriva ”med växelspaken i D” när det uppenbarligen borde stått ”med växelspaken i S”. Min poäng med hur smidigt sportkörläget är att bruka i SPA- versus P3-bilarna under vanlig körning var att i sportkörläget på en P3-bil är du låst till att använda bilen med växelspaken i S. I en SPA-bil kan du använda växelspaken som vanligt medan sportkörläget är fortsatt aktiverat. Det gör att jag så gott som aldrig använder det körläget i min S60 MY16.
Öva kan man förstås. Men det innebär flytta handen, hitta rätt ställe att trycka på, rulla lagom långt och trycka igen. Jämfört med att i en och samma rörelse hitta växelspaken (omöjlig att missa) och flytta den några centimeter i sidled kommer hjulet aldrig att bli lika självklart att använda.
Att sportkörläget i en P3-bil går fortare att aktivera tycker jag som tidigare sagt också - men i de SPA-bilar med körlägeshjulet tar det mig högst två sekunder att aktivera sportkörläget. Till ens fördel kan man göra en längre scrollning med hjulet för att hamna och fastna på sportkörläget längst ner (eller om man har Individual; scrolla upp ett hack till Dynamic, Power eller Polestar Engineered) för att sedan trycka ned hjulet för aktivering. Det görs enkelt med båda ögonen på vägen. Enklare tillvägagångssätt finns givetvis i andra bilar.
XC70 saknar ECO+, så där finns bara en sak att manövrera. Bortsett från det som i XC90 sammanfattas som Off road, men den funktionen väljer man alltid i eller väldigt nära stillastående, om inte annat så för att det går inte att aktivera den annars. Så då har man tid att glo på vad man gör.
Precis. De P3-bilar med ECO+-körläge är de flesta med VEA-motorn, därav skrev jag inte alla P3-bilar. Att Off Road-körläget och alla andra körlägen inte återfinns djupt in i en meny är smidigt, allt är samlat på ett och samma ställe - jämfört med de två olika platserna som finns i vissa P3-bilar.
Användarvisningsbild
av ShogunX
valln skrev: fre 23 aug 2024, 22:30 På min T5:a och eco kan man trycka gaspedalen genom ett ytterligare läge och då drar den åt bakaxeln också sätter sig bilen ner som en bakhjulsdriven.
På 9000 mil har jag knappt gasat på något annat körläge, - jag kan tänka mig att den drar på växlarna så att man tror att motorn ska sprängas...

Med andra ord räcker det mer än väl med eco-läget.
Även om min S60 MY16 framhjulsdriven och inte beter sig så med ECO+ aktiverat kör jag så gott som alltid med det körläget. Det är endast i tät stadskörning som jag har börjat att avaktivera ECO+, för smidighetens skull. Vid en kickdown beter sig bilen som om körläget vore avaktiverat (efter att ha tvekat i någon sekund). Att avaktivera ECO+ för att göra en omkörning eller liknande har därför aldrig varit nödvändigt.
av Xanthopteryx
apersson850 skrev:
Xanthopteryx skrev:Lite av vitsen med ekoläget är att den dels segdrar på växlarna samt också att du kan frihjula.
Detta kräver ju dock att du nyttjar det rätt och anpassar körningen efter det.
Ja, man får släppa ännu tidigare, så tidigt att det ofta inte är rimligt där jag kör. Därför ger det bättre att släppa lite senare och ha nollförbrukning då i stället.
Dessutom skall farthålaren vara lite mer tolerant, det vill säga kunna glida lite över och lite under satt hastighet i stället för att bromsa så fort det går över och gasa så fort det går under för att paniskt sikta på satt värde.
Så är det säkert, men på vägen till jobbet är inte förhållandena sådana att det märks alls.
Sedan kombinerar jag det med att motorbromsa via växelspaken (automatlåda) så mycket som möjligt. Även det lite tekniksak och kräversom med det mesta av sådant här en aktiv körning med framförhållning och planering.
Det kan man förstås göra men det kräver mer fipplande. Jag har inte tänkt på att prova om den motorbromsar vid manuellt växelval i stället för frirullar i ECO-läget. Det gör den kanske?
Ja som alltid spelar förhållandena in mycket.
Kör du nästan bara på hyfsat plan motorväg med lite trafik så kommer det inte ge något vettigt utslag alls.
Är det mycket backigt, tätare trafik, mer annan typ av väg och så vidare så kan det spela mindre eller större roll.

Exempel för mig:
Har ett antal backar på motorvägen till och från jobbet. I den brantaste om det inte är trafik i vägen så kopplar jag ur farthållaren och jag låter den rulla. Blir därmed en liten lagbrytare en kort sträcka då farten ökar men det tar jag igen snabbt när uppförlutet kommer därpå och jag drar in farthållaren igen när jag är ett par km/h över skyltad hastighet.
När jag skall av släpper jag farthållaren vid en given punkt som jag timat in perfekt. Då kan jag frihjula och av på avfarten och den börjar sedan gå upp och svänga och där är farten nere i så pass så frihjulet kopplar ur och kommer ingen bil på anslutande väg så fortsätter jag rulla in där och gasar på igen.
Alltså exakt NOLL bromsande. =)
Annars kör jag också som sagt var med motorbroms. Även när man inte frihjular.
Dra spaken vänster, och om du frihjular då så går växeln i. Sedan lagom växla ner.
Är snart på 11.000 mil och har bytt bromsar noll gånger (undantaget reklamation precis när den var ganska ny så säg 10.000 mil på samma bromsar då?).
Nu börjar jag fock få problem med rostkant på skivorna så skall se vad jag skall hitta på, om det blir nytt eller om det går att slipa till.

Jag brukar tänka att man vill i denna ordning för bra ekonomi:
1. Planerad körning hundra procent (svårt då verkligheten kommer i vägen). Det vill säga, släpp gasen lagom innan så att hastigheten sjunker lagom av sig själv.
2. Frihjula
3. Motorbromsa
4. Vill man undvika så mycket osm möjligt: Vanlig frktionsbroms.

Har man hybrid gäller såklart andra "regler".

V90 D4 AWD:
Långturer, 47 mil med full packning och alla hastighetsgränser, ligger jag på 0,49-0,50
Jobbturer, knappt 4 mil, med en stor portion motorväg, brukar hamna på 0,55-0,6 ungefär
Årsbasis, inklusive bränslevärmare, mätt vid pump: 0,66. Ca 1500-2000 mil per år. Snart 11.000 mil som sagt.

Helt okej tycker jag ändå.
av valln
Min bil går bäst i 85 km/h och eco, jag slår alltid av farthållare just innan 89 när den börjar motorbromsa. Ovan gör jag på 80- vägar och ställer farthållaren på 85 och genom fartkameror. Hyfsat irriterande när bilar kör om mig och bromsar just framför eller kör om och kör 70 på mätaren förbi 80- kamera.

När jag närmar mig en bil bakifrån slår jag alltid av farthållaren, - följa John tar mycket energi och bromsbelägg.
av Xanthopteryx
Instämmer särskilt med sistnämnda: Undviker att låta bilen bromsa in bakom en framförvarande. Frihjula eller motorbromsa om det behövs. Helst byta fil på motorvägen för att glida förbi.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]