Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Det finns inga åretruntdäck. Det är en missuppfattning i sak. Om däcken är godkända som vinterdäck är de odugliga som sommardäck. Är de inte det är de odugliga på vintern.
Försöker du vara medvetet trög?
Det finns definitivt all season/all weather däck med 3PMS som är BÄTTRE än dubbade & sommardäck på barmark vid lägre temperaturer.
Har nu inskaffat nya hjul till en av de två bilar som används mest. Det var en medlem här på forumet som skrev om att ha tre uppsättningar hjul för olika klimat och jag har tänkt på det sedan dess. Det blev ett uppsättning Continental VikingContact 7 och en Nokian Hakkapeliitta R5. De sistnämnda däcken kom på fälgar, så tanken är att prova de först för att se om de beter sig bättre än föregångaren gällande vägljud på torrt väglag i högre hastigheter.

Tanken är att byta till de nordiska friktionsdäcken senare i höst när temperaturen faller och behålla dem fram tills att vi börjar nå vintertemperaturer; för att då byta till dubbdäcken. Ska bli intressant.

Just nu är däcken för bilen i fråga (S60):
• Michelin Pilot Sport 4; 245/40-18
• Continental VikingContact 7 och Nokian Hakkapeliitta R5; 245/40-18
• Michelin X-Ice North 4; 235/45-18
ShogunX skrev:Har nu inskaffat nya hjul till en av de två bilar som används mest. Det var en medlem här på forumet som skrev om att ha tre uppsättningar hjul för olika klimat och jag har tänkt på det sedan dess. Det blev ett uppsättning Continental VikingContact 7 och en Nokian Hakkapeliitta R5. De sistnämnda däcken kom på fälgar, så tanken är att prova de först för att se om de beter sig bättre än föregångaren gällande vägljud på torrt väglag i högre hastigheter.

Tanken är att byta till de nordiska friktionsdäcken senare i höst när temperaturen faller och behålla dem fram tills att vi börjar nå vintertemperaturer; för att då byta till dubbdäcken. Ska bli intressant.

Intressant val.
Jag hade satsat på Europeiska/Vanliga vinterdäck eller 4S däck, borde bli mer optimalt mellansteg till dubb och sommardäck.
Du har ingen nojja över att du inte kommer hinna slita ut alla dessa premium däck, och således inte få ut värdet ur dem?

Har man inte budget eller behov av sportiga sommardäck så bör även 4S duga som sommardäck.
Halva USA kör ju på all season däck året runt.
av Mr T
Jag har kört med dubbfritt på de två senaste bilarna (V90CC MY23 och XC90T8 MY24) och jag tycker att de fungerar mycket bra.

Till V90'n blev det dubbfritt mest för att det var det jag fick tag på. Gick dock tyst och fint och med bra grepp. Till XC90:n så var det ett aktivt val då jag tycker att dubbdäck låter för mycket i XC90:n. XC90:n är inte högljudd i kupén men skulle kunna dämpa väg- och vindljud ännu bättre än vad den gör.

Sen skiljer det från däck till däck. Mina nuvarande vinterdäck, 275 breda 20", är betydligt tystare än sommardäcken som också är 275 breda men med 22'or i stället.
KalleJ skrev: fre 02 aug 2024, 11:35Intressant val.
Jag hade satsat på Europeiska/Vanliga vinterdäck eller 4S däck, borde bli mer optimalt mellansteg till dubb och sommardäck.
Du har ingen nojja över att du inte kommer hinna slita ut alla dessa premium däck, och således inte få ut värdet ur dem?

Har man inte budget eller behov av sportiga sommardäck så bör även 4S duga som sommardäck.
Halva USA kör ju på all season däck året runt.
Kostnadsmässigt resulterade de valda däcken i ett avsevärt bättre erbjudande jämfört vad Michelins och Continentals övriga vinterdäck gjorde. Ur ett praktiskt perspektiv är tanken att om jag av någon anledning inte byter till dubbdäck och jag får behålla de nordiska friktionsdäcken på bilen under vinterhalvåret är någon av de två valda uppsägningarna bättre anpassade än om de exempelvis hade varit europeiska friktionsdäck. Den uppsättning av de två nordiska friktionsdäcken som känns bäst kommer jag att behålla och den andra skickar jag vidare. Visar det sig sedan bli för omständligt med diverse hjulskiften som inte ger önskad effekt kommer jag endast behålla sommar- och dubbdäck, precis som innan.
Vilka däck kör du på XC90?
Några reflektioner
Mr T skrev: fre 02 aug 2024, 12:25 Jag har kört med dubbfritt på de två senaste bilarna (V90CC MY23 och XC90T8 MY24) och jag tycker att de fungerar mycket bra.

Till V90'n blev det dubbfritt mest för att det var det jag fick tag på. Gick dock tyst och fint och med bra grepp. Till XC90:n så var det ett aktivt val då jag tycker att dubbdäck låter för mycket i XC90:n. XC90:n är inte högljudd i kupén men skulle kunna dämpa väg- och vindljud ännu bättre än vad den gör.

Sen skiljer det från däck till däck. Mina nuvarande vinterdäck, 275 breda 20", är betydligt tystare än sommardäcken som också är 275 breda men med 22'or i stället.
Användarvisningsbild
av sewen
ShogunX skrev:Har nu inskaffat nya hjul till en av de två bilar som används mest. Det var en medlem här på forumet som skrev om att ha tre uppsättningar hjul för olika klimat och jag har tänkt på det sedan dess. Det blev ett uppsättning Continental VikingContact 7 och en Nokian Hakkapeliitta R5. De sistnämnda däcken kom på fälgar, så tanken är att prova de först för att se om de beter sig bättre än föregångaren gällande vägljud på torrt väglag i högre hastigheter.

Har också funderat på att köra på tre uppsättningar däck: Sommar, nordisk friktion och dubb.
Det jag saknar idag är dubb och har löst det med (relativt) smidiga snökedjor när jag behövt köra på oplogade skogsvägar eller upp för branta backar i fjällen. Kedjorna ligger i bilen så fort det blir snö. Men dyker det upp dubbdäck på tillräckligt snygg fälg slår jag till.
av Mr T
Wsemme skrev: sön 04 aug 2024, 09:29 Vilka däck kör du på XC90?
Ja där satte du mig lite på pottkanten =)

På sommardäcken är det Pirelli P Zero, sitter på Volvos femekrade 22"-fälg. De däcken är väl inte kända för att vara tysta.

Och vinterdäcken vet jag faktiskt inte. Handlarn, Bilia, frågade om jag ville ha dubbat eller odubbat och jag svarade odubbat. Sen har jag inte funderat mer på det annat än att de är tysta och har skön komfort. Och jag har däcken på ett däckhotell så kan tyvärr inte kolla heller.

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]