ShogunX skrev:Har nu inskaffat nya hjul till en av de två bilar som används mest. Det var en medlem här på forumet som skrev om att ha tre uppsättningar hjul för olika klimat och jag har tänkt på det sedan dess. Det blev ett uppsättning Continental VikingContact 7 och en Nokian Hakkapeliitta R5. De sistnämnda däcken kom på fälgar, så tanken är att prova de först för att se om de beter sig bättre än föregångaren gällande vägljud på torrt väglag i högre hastigheter.
Tanken är att byta till de nordiska friktionsdäcken senare i höst när temperaturen faller och behålla dem fram tills att vi börjar nå vintertemperaturer; för att då byta till dubbdäcken. Ska bli intressant.
Just nu är däcken för bilen i fråga (S60):
• Michelin Pilot Sport 4; 245/40-18
• Continental VikingContact 7 och Nokian Hakkapeliitta R5; 245/40-18
• Michelin X-Ice North 4; 235/45-18
Intressant val.
Jag hade satsat på Europeiska/Vanliga vinterdäck eller 4S däck, borde bli mer optimalt mellansteg till dubb och sommardäck.
Du har ingen nojja över att du inte kommer hinna slita ut alla dessa premium däck, och således inte få ut värdet ur dem?
Har man inte budget eller behov av sportiga sommardäck så bör även 4S duga som sommardäck.
Halva USA kör ju på all season däck året runt.