Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Tack vare rabatten kom jag mig för att beställa en Foxwell NT710 från Aliexpress (länk finns tidigare i tråden) den 25/3.

Den levererades från Tjeckien i kväll. Det ser ut som om den fungerar, men jag kommer inte att prova den förrän efter påsk.

Största "problemet" är alla reklammail från Ali som kommer nu. Men det går säkert att stoppa dem också. Hoppas jag... ;-)
Användarvisningsbild
av js1
Jag snålade och beställde NT530 från Foxwells officiella sida. https://www.foxwelldiag.com/
Med 10% introduktionsrabatt blev det knappt 1500.-
Vad jag förstått gör den samma sak fast långsammare, mindre skärm och lite krångligare uppdatering. Jag har i dagsläget inget behov men "vill ha" och den kan vara bra att ha om det värsta händer och check engine tänds :-o eller när batteriet alt bromsarna behöver bytas.
av Xanthopteryx
Jag tittade på den också men gillade just det lite modernare gränssnittet med lite extrafunktioner som gör det lätt att spara undan felkoder med mera till exempelvis en PDF samt att det ju är sjukt enkelt att uppdatera - ett knapptryck bort.
Återkom gärna hur den också fungerar sedan. Skall ju i grunden vara samma bilprogramvara så att säga.
av Xanthopteryx
Så, lite uppdatering om felkodläsaren.
Nu har jag använt den till lite uppkomna saker.

Dels så bara kollade jag felkoder för skoj skull, sparade dessa (massor!) och raderade samt kollade igen efter att ha kört ett antal gånger och det är nu mycket färre antal. Skönt ändå att inte alla kom tillbaka...

Men, så fick jag problem med kartuppdatering nyligen. Den fastnade i en loop med installation som inte verkade göra något.
Gick därmed ej heller att fortsätta uppdatera kartorna då installationen låg i vägen.

Testade då med skannern att ta bort alla kartor i bilen, vilket fungerade utmärkt!
TIlägg till detta:
Jag skall därmed som nästa försök ta bort alla kartor och ENBART lägga in Skandinavien så att jag slipper tjatet om uppdateringar för Kazakstan och andra platser jag inte rör mig i.

Jo, men hjälpte detta?
Nope. Tyvärr inte. Så nu hade jag noll kartor och en uppdatering som pågick och hindrade mig att läsa in ny karta.

Googlade lite och testade sedan att inaktivera bilmodemet. Då dök inte uppdateringen upp när man startade upp bilen!
Och därmed kunde jag ladda in kartorna igen från USB!
Jippie!

Men.
Sedan kom ju såklart den där uppdateringen som låg och låste igång igen när man slog på bilmodemet igen.

Fipplade vidare och hittade en ledtråd på nätet och in med skannern och kika in under VCM (Vehicle Connectivity Module). Där finns en funktion för att avbryta pågående installation!
Tryckte och, vips var den borta och allt var löst!

Tack Foxwell!
Tack jag som var så smart så jag köpte denna skanner också =)

Återkommer med karttestet senare.

Frågor?
Hör av er.

Har ni också problem med något kan jag bistå med assistans med skannern om vi finns inom vettigt geografiskt område.
Kan du själv förflytta dig till mig så spelar det ingen roll för min del om ni så åker från Nikkaluokta till Smygehuk om så krävs.
Jag kan givetvis inte lova att saker löser sig men hjälper gärna till att försöka med detta verktyg om så önskas.
av Xanthopteryx
Uppdatering gällande kartan:
Lyckades inte installera enbart Skandinavien (som det ser ut nu åtminstone...) men tänker testa lite mer vid något annat tillfälle och återkommer om jag lyckas.
av Råraksätaren
Jag funderar på att eventuellt skaffa en Foxwell NT530 eller en iCarsoft CR PRO+ OBD2 felkodsläsare.

Hur bra är Foxwell NT530 jämfört med Foxwell NT710?
Jag har bara en gammal mobiltelefon med tryckknappar, trycktangenter, så jag har inte lärt mig att använda touch knappar. Detta gör att jag tror att jag bör ha lättare att hantera Foxwell NT530 än Foxwell NT710 och så är ju om jag fattat det rätt Foxwell NT530 billigast.

Berätta gärna mera utförligt om Foxwell begränsningar till ett bilmärke?

Foxwell NT530 har ju bara 2,8 tums skärm om jag har sett rätt. Är det svårt att se och hantera en så liten skärm?
Skärmen på min gamla mobiltelefon är bara cirka 2 ¼ tum på diagonalen.

Om jag fattade det rätt så klarade Foxwell ODB2 felkodsläsare av saker som iCarsoft CR PRO+ misslyckades med.
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av Xanthopteryx
Kan fixa lite foton vid tillfälle.
530 är vad jag förstått det samma som 710 men gammal modell.
Android rullar på 710.
Lätt att köpa till bilmärken direkt i läsaren.
Du kan eposta rapporter från den.
Du kan ansluta usb-minne och ladda ut rapporter.

Skärmen funkar även om den gärna får vara lite större.
Velade själv mellan båda men det enkla bara klicka som vilken surfplatta eller telefon som helst plus faktum att det är en ny modell så kändes det vettigast.

Det ingår ett valfritt bilmärke. Sedan köper man till fler.
Tänk på att det kan ingå mer i ett bilmärke, som för Volvo ingår även Polestar och Lynk.
Ca 60-80 USD verkar ett märke kosta. Framtida eventuella uppdateringar sägs ingå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser b[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]