Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
@perhall
Vart, mot vilka däck?

Hade dessa test funnits och varit bevisat. Så hade det varit allmännt kännt.
Eller såhär, om de hade kunnat bevisa detta i test, så hade Michelin gjort det.
Michelin har bra kvalitet men de har ännu bättre PR & Reklamavdelning.
av perhall
@KalleJ jag orkar inte svara på dina frågor. Har läst minst två tester av gamla däck där Michelin vunnit, dessutom har jag pratat med flera tiotal gummiverkstäder o taxifirmor som säger ungefär samma sak. Försökte bara ge tips om bra däck men inget verkar hålla för din granskning
Användarvisningsbild
av ShogunX
Du tog upp kostnaden för däcken och vill passa på att slå ett slag för begagnade däck. Det finns lätt begagnade märkesdäck till bra priser för den som letar, exempelvis på Blocket. Stötte av en slump på en säljare med en uppsättning Michelin Pilot Sport 4 (255/40-19) för 4 000 kr och som hade 7 mm däckdjup kvar. Kändes rätt vettigt då mina dåvarande däcken var slitna och bilen skulle säljas.
Användarvisningsbild
av sewen
Recharged skrev:Du tog upp kostnaden för däcken och vill passa på att slå ett slag för begagnade däck. Det finns lätt begagnade märkesdäck till bra priser för den som letar, exempelvis på Blocket. Stötte av en slump på en säljare med en uppsättning Michelin Pilot Sport 4 (255/40-19) för 4 000 kr och som hade 7 mm däckdjup kvar. Kändes rätt vettigt då mina dåvarande däcken var slitna och bilen skulle säljas.
Kan absolut vara prisvärt med begagnat men det gäller att man vet vad man gör i så fall. Har själv gått på några nitar. :devil: Säljare som sagt att däcken är tillverkade ett visst år men det visade sig att man (medvetet?) vänt på siffrorna vecka/år fel eller att det bara gällt ett av däcken, däck med mycket mönster kvar utan sprickor men när man tar på gummit känns dom stenhårda osv.
Personligen tycker jag det känns smidigt och lite tryggare att vända mig till en hyfsat etablerad däckfirma när jag köper däck och fråga vad de har för begagnat i en specifik dimension och med ett lägsta mm-djup. Dom etablerade vill ha återkommande kunder och säljer inte på dig nåt jättedåligt/farligt iaf.
av angarna
PS4 är suveräna. Falken 510 dock betydligt billigare, men de rullar tyngre. Dock tystare. Alla däck är en kompromiss.
av KalleJ
Pilot 4S rullar tyngre än FK510. Inte för att FK510 klarar bankörning lika bra som 4S gör men ändå.

Falken har en gnutta djupare mönster också.

FK510 10/32" 7.93mm
https://tiresize.com/tires/Falken/Azenis-FK510.htm
PS4 & PS4S 9.5/32" 7.54mm
https://tiresize.com/tires/Michelin/Pilot-Sport-4.htm
Conti & Hankook verkar ha 9/32" i liknande storlekar.

Sen så påstås det att rullmotståndet minskar ca 20% under livslängden ner till 1.6mm
Därför Recharge & andra supereco däck har 6.Xmm djup...?
https://www.tirerack.com/tires/tiretech ... techid=177
Användarvisningsbild
av ThomasT
Michelin PS4s är lite overkill på en S90... Om man vill ha ett sportigt Michelin däck räcker det gott med PS4/PS5, finns liksom inget behov av multicompound teknik på en Volvo S90 som körs på gatan.
av MagnusWalter
Företagsreklam för egen vinning ej tillåten! Tror du vi är födda igår?

/Moderatorerna
av Xkzoom
MagnusWalter skrev:Företagsreklam för egen vinning ej tillåten! Tror du vi är födda igår?

/Moderatorerna
Förstår inte riktigt vad du försöker komma fram till eller vem du påpekar?
Om jag ska följa upp tråden, så blev det att jag beställde Michelin PS5.

Om ni tror tråden var gjorde för reklam m.m så kan jag skicka in order nummer m.m till er i DM?

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]