Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Idag, en vecka senare, gick det att öppna laddluckan. Måste varit för att idag har det varit 2-3 plusgrader ute. I morse gick det inte öppna laddluckan. Men jag var ut till bilen kl. 18 idag och testa öppna luckan och döm om min förvåning när laddluckan poppa upp när jag tryckte till den. Jag jubla inombords. Satt bilen på laddning direkt, som jag inte kunnat göra på en vecka.
Men största sannolikhet hade laddluckans låsning frusit. Om det är så är det synd att det inte går göra en mer frys/köldsäker låsning. Nåväl jag har nog inte kört mer än 1 mil högst under tiden laddluckan inte gått att öppna så jag har inte haft nåt bekymmer egentligen under tiden. Men jag har varje dag under en vecka sen laddluckan inte gick öppna varit ut till bilen morgon som kväll och tryckt på laddluckan förgäves, inget hände. Men det har varit minusgrader hela tiden.
Jag skall höra med meken den 10 januari när jag har har tid för laddluckeproblemet och uppdatering av mjukvaran till 2.5 vad han kan vidta för åtgärd som kan förhindra såna här problem i framtiden.
Nån här kanske vet om nåt bra motmedel mot fastfrysning av laddluckas låsmekanism om vi antar det var orsaken? Det mesta tyder väl på fastfryst låsmekanism tycker jag. Får jag nåt tips av meken skall skriva det här sen. Kan ju ev. hjälpa nån annan.
Bilagor
8BA9E5B6-78AE-486A-8C0C-8D1D3F6E646E.jpeg
8BA9E5B6-78AE-486A-8C0C-8D1D3F6E646E.jpeg (4.12 MiB) Visad 505 gånger
av GoranP
Jag har en V90 T8 my18, där jag har haft problem med luckan. Till slut fick vi byta låsmekanismen, tyvärr ingen garanti var kvar, så jag fick betala själv, dock inte någon större kostnad.
När jag har haft problem, löste vi det för ögonblicket genom att fylla en fryspåse med riktigt varmt vatten och sedan snabbt ut till bilen och höll/tryckte påsen mot luckan främst vid låspinnen. Burkade släppa efter en halvminut eller så.
Lite då och då har även laddhandtaget frusit fast, dvs dess låsmekanism rör sig inte. Då har jag använt en varmluftspistol på medelvärme och blåst runt handtaget. Brukar ocks släppa efter en halvminut/minut.
Lite "bonniga" lösningar, men fungerande... använder man varmluftspistol så får mav vara försiktig med blåsandet så inte plastdetaljer och färg tar skada. Använd sunt förnuft ...
Användarvisningsbild
av bem
Då har bilen varit inne för "laddluckeproblemet" och meken smörjde låsmeknisken med nån tunn specialolja han spruta in. Om problemet återkommer blir det nog byte av hela luckmekanismen sa han.
Så fick jag även senaste mjukvaran installerad av meken (har ju inte gått uppdatera bilen på några månader, fastän jag kört och kollat om det funnits ny mjukvara). Meken sa att han kände till problemet för det hade varit inne fler nyare Volvobilar på den här verkstan med samma problem.
Så nu är allt frid och fröjd, ladda kan jag och bilen har senaste mjukvaran.
Slutet gott allting gott som man brukar säga. :-D
Bilagor
V90-T6-Recharge_23-01-10.jpg
V90-T6-Recharge_23-01-10.jpg (3.84 MiB) Visad 433 gånger
V90-T6-Recharge_mjukvara_2.5.1_23-01-10.jpg
V90-T6-Recharge_mjukvara_2.5.1_23-01-10.jpg (4.21 MiB) Visad 433 gånger
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]