Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1517765
Vi testade att ta bort kardanen men bilen betedde sig likadant. Dock så bytte ja höger drivaxel själv denna gång då vibrerar den inte lika mycket men funderar på om vänster drivaxel e dålig igen dem är bytta båda 2 beg .vill inte minnas att de va nån markering på när vi tog bort kardanen.Har testat att rycka säkringen till awd de vibrerar fortfarande.vet i fan vart ja ska börja leta sommarpjuksen har kollats säkerligen 10 ggr 3 olika firmor 2 olika uppsättningar däck roadfoarce mm.
#1517768
Repeterar det jag skrev:.

Det räcker inte att dra någon säkring till AWD. Kardanen måste tas bort samt medbringare och hardyskiva ska bytas. Anledningen är att markeringarna på de nya talar om hur de ska sitta relativt till varandra.

Skit I road-forcebalansering för stunden. Det är ett amerikanskt hittepå för att kompensera för fälgar som är sönderbankade redan. När du felsöker måste du börja med att använda hjul som du vet är okej. Låna nya hjul eller hjul från en ny bil som du vet till 100% inte har kört ner i nått potthål.

Bra med att byta drivaxlar men hur vet du att dom begagnade drivaxlarna är friska?

Bussningarna är nästa steg för volvoverkstaden att byta till när alla andra felkällor har uteslutits. Bussningsarna i sig är inte problemet men på grund av sin konstruktion kan de motverka resonansen som blir mellan komponenter och chassit som kommer i självsvägning.

I ammat fall: byt bil. Det är så andra har hanterat det.
#1517781
tjompen13 skrev: fre 04 nov 2022, 08:18 Volvo tyckte den gick som den skulle fast den vibrera så tänderna nästan ramla ur dem hitta inte ens att drivaxlarna va dåliga.ja de blir nog att byta bil redan felsöktför åtskilliga pengar synd bilen har ju allt ja vill ha.
Kanske lämpligt företag att byta in den hos dem eftersom de sa bilen gick som den skulle. Då blir det ju inga diskussioner om vibrationerna. Nog bäst du smider medan järnet är varmt. Och påpekar de att det är vibrationer i bilen då så säger du att du vill ha reda på vad orsaken är och vad avdraget (kostnaden blir). Sen när du fått uppgift om det ångrar du dig och låter fixa bilen istället och behåller den sen. :-)
Det är ju skyhöga priser på beg. bilar numera men sen så skall du ha tag i en ny bil och då är det ju inte så roligt längre med dyra bilar. Men det finns ju Care by Volvo numera men en XC90 med sådant bilabonnemang kostar en rejäl slant förstås (speciellt om man skall ha 3 mån bindningstid istället för 36 mån). Lycka till vad än lösningen kan bli. Så tråkigt läsa att det inte gått att lösa vibrationsproblemet i din bil trots alla ansträngningar.
#1518147
tjompen13 skrev:Ja de blir aldrig mer en volvo 469k sämsta skiten ja ägt har då ägt många bilar.
469k är ändå rätt billigt för en Volvo idag.
Klart det är sura pengar.
jag hade en V60 som jag köpte ny och sålde av efter 6 månader pga problem. Har dock fortsatt köra Volvo efter men handlar hos annan ÅF och tar numera bilen via Jobb, lättare att byta jobb än att få en volvo felsökt och åtgärdad korrekt känns det som ;-) :-D
#1518306
Jag har bara en stilla undring -- provkörde du inte bilen innan köp?

Det finns många vibrationstrådar här på forumet. Vissa exemplar verkar vara svåra att få till, och vissa ägare har synnerligen svårt för den "vägkänsla" som SPA-plattformen har.

Det är alltid en god ide att provköra alla begagnade bilar ordentligt, det är tyvärr ofta svårt att få bilen ordentligt reparerad efter köp.
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]

Tjuvström V70 2005

Prova lossa vid generatorn, om det går :-D […]

Måste man släppa ner den helt? Allts&ar[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]