Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eller så låter man bli.
Det finns en anledning till att man inte kan lämna starthjälp, och därför har tillverkaren förbjudit detta.
Det kan bli riktigt dyrt om det vill sig illa.
Så här står det i handboken till min Volvo laddhybrid:

Bilens laddpunkter är endast till för starthjälp av egen bil. Använd dem inte för starta andra bilar – laddkretsens säkring kan överbelastas så att den slutar fungera.

Om det endast är laddkretsens säkring som kan gå och man har med extra säkringar samt man själv kan byta säkringen.
Vad säger expertisen - skall man i så fall ändå aldrig ge starthjälp? I akuta nödsituationer skulle jag nog chansa ge starthjälp.

"Laddkretsens säkring" kan man undra vilken den är och om man kan byta den själv. På min V90 T6 Recharge MY22 ser säkringsboxen ut så här men jag vet inte om laddkretsens säkring finns där?
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... i-motorrum
Det är ju det, men att se någon stackare i kanske snö eller regn som inte får igång sin bil så skulle det ju kännas bra att kunna hjälpa till. Såklart. Speciellt om det är en granne. Tänk att senare fråga samma granne om man kan få starthjälp, om jag nekar honom/henne, undra vad svaret blir om jag frågar om hjälp.... märkligt att volvo gjort såhär.
Vad menar du med att "Volvo har gjort såhär"? Tror du att Volvo har valt en sämre teknisk lösning medvetet...

Ifall man vill vara säker på att kunna hjälpa andra kan man ju köpa en "starthjälp"med LiPo-batteri, och ha den laddad och klar.
När gav ni någon starthjälp senast? Jag har nog inte gjort det sedan slutet av 80-talet, alltså inte gjort det de senaste mer än 30-åren.
För tydlighetens skull så har jag inte blivit tillfrågad sedan dess, inte sagt ifrån alltså.
least skrev: ons 02 mar 2022, 12:10 Vad menar du med att "Volvo har gjort såhär"? Tror du att Volvo har valt en sämre teknisk lösning medvetet...

Ifall man vill vara säker på att kunna hjälpa andra kan man ju köpa en "starthjälp"med LiPo-batteri, och ha den laddad och klar.
Bra tips. Det skall jag nog göra. Men vet aldrig när det kan behövas även om sannolikheten är liten den behövs användas.
perin skrev: ons 02 mar 2022, 12:22 När gav ni någon starthjälp senast? Jag har nog inte gjort det sedan slutet av 80-talet, alltså inte gjort det de senaste mer än 30-åren.
För tydlighetens skull så har jag inte blivit tillfrågad sedan dess, inte sagt ifrån alltså.
Jag hjälpte grannen förra vintern 2021. De hade bil då fortfarande (en Volvo S40) och jag hade då min gamla bil (V70 MY14). Vi fick igång bilen med mina startkablar. Hade det varit idag när jag har en V90 T6 Recharge MY22 hade jag inte kunnat hjälpa den gamla tanten.
perin skrev: ons 02 mar 2022, 12:22 När gav ni någon starthjälp senast? Jag har nog inte gjort det sedan slutet av 80-talet, alltså inte gjort det de senaste mer än 30-åren.
Nähä, nä, jag fick frågan av en granne innan jul. Men hade läst instruktionsboken så han fick bara låna startkablar och ha en annan bil till hjälp. För några veckor sedan kom en granne åkande och stannade utanför mitt garage när jag grejade, han stängde inte av radion på sin bil och vi fixade en kopp kaffe och när vi fikat klart var hans bil död. Dåligt batteri vilket inte visat sig innan. Han fick gå hem och hämta ett löst batteri och starthjälp sin bil med. Så på ett kvartal har jag önskat jag kunde hjälpt två personer.

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövd[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]