Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Nu är det nog många år sedan jag var inne i någon hjul och förbrukningsdiskussion ;-)
Mycket kring utseende med större fälgar och framför breda däck, samt att man sedan jagade enstaka centiliter i förbrukning.
Intressant att man nu redovisar påverkan för elbilar och viktigt utifrån att elförbrukning varierar mera beroende av hur bilen används och dess betydligt kortare räckvidd vid fylld energikälla (batteri kontra tank).
av III
Jag tycker ju faktiskt bild ett, dvs med 19" är snyggare, de andra börjar bli lite usa-blingbling stuket, inte säker på att det ör något att sträva efter. Lite vulgärt krom och stuket är fulländat.
Dessutom mera spårkänsligt, mera däckljud och högre bränsleförbrukning.
Smaken som baken....
av Lockis
SundanceKid skrev:
Lockis skrev:I dagens klimat finner jag det märkligt att man vill ha så stora fälgar/däck. Dessa ökar förbrukningen. Och minskar räckvidden ganska avsevärt på hybrider/elbilar :-D

Folk som t.ex beställer en Polestar 2 Long Range dual motor så tappar du 2 mil i räckvidd på att gå upp från 19" till 20". Visst tusan kan det vara snyggare. Men lite sunt förnuft bör användas ;-)
Är ju bredden som gör att det drar mer bränsle.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Större fälg, bredare däck. Eller?

Självklart inser jag att det kan vara samma bredd. Men oftast är det inte det.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Vanligtvis följer ju val av däckbredd fälgens bredd, men Volvo bortsåg från det i fallet om trådens hjul.

Som sagt finns 245-bredd finns även på Volvos 18x8”-fälgar, däremot med 45 i profil jämfört med den för 21x8,5”-fälgarna som ligger på 35. Jämför man däckytans storlek som har kontakt med marken på Volvos hjul om just 245/35-21 med deras 225/55-17 är den ytan ganska obefintligt, speciellt ur ett utseendemässigt perspektiv för någon som gillar breda däck.

245/35-21 är ett underdimensionerat däckval och bakifrån ser hjulen inte alls breda ut, trots att dimensionen töjs ut på en 8,5” bred fälg och ger två väldigt sneda däcksidor. Så utifrån originaldimensionen har hjulen egentligen inte breda däck (sett till 90-serien), utan snarare bara stora fälgar och smala däck - för ökad räckvidd möjligtvis?

Som @fjohan82 skrev, 185/35-22 är nog det framtida - då med tillhörande slutna navkapslar.
av Lockis
Recharged skrev:Vanligtvis följer ju val av däckbredd fälgens bredd, men Volvo bortsåg från det i fallet om trådens hjul.

Som sagt finns 245-bredd finns även på Volvos 18x8”-fälgar, däremot med 45 i profil jämfört med den för 21x8,5”-fälgarna som ligger på 35. Jämför man däckytans storlek som har kontakt med marken på Volvos hjul om just 245/35-21 med deras 225/55-17 är den ytan ganska obefintligt, speciellt ur ett utseendemässigt perspektiv för någon som gillar breda däck.

245/35-21 är ett underdimensionerat däckval och bakifrån ser hjulen inte alls breda ut, trots att dimensionen töjs ut på en 8,5” bred fälg och ger två väldigt sneda däcksidor. Så utifrån originaldimensionen har hjulen egentligen inte breda däck (sett till 90-serien), utan snarare bara stora fälgar och smala däck - för ökad räckvidd möjligtvis?

Som @fjohan82 skrev, 185/35-22 är nog det framtida - då med tillhörande slutna navkapslar.
Enligt Polestar så förlorar du dock 2 mils räckvidd på att gå upp från 245/45R19 till 245/40 R 20 även bredden där bör vara obefintlig. Så 2 mil bara för 1 tum är i min värld helt galet att välja 20" framför 19".
Användarvisningsbild
av S65D
1. Gillar allihopa, har själv haft 3an
2. Upplevde inte bilen som stötig, hade 245/45R18 på vintern och kände ingen jätteskillnad (R-Design)
3. Väldigt lättstyrd på lättaste rattmotstånd och spårighet upplevde jag aldrig
4. Skillnaden beror lite på däcktillverkare men 245/35R21 ger en ganska låg profil, hade jag haft kvar bilen hade jag bytt till ett däck på 255, behållit profil 35 men iom breddat däck vunnit lite extra på profilen
5. 255 på 19” vs 245 på 21” men du kan välja däck på 255 (några på forumet har gjort det)
6. Inget att tänka på så länge något som två mil i minskad räckvidd per tank inte betyder världen för dig
av III
Det är det här som är så fantastiskt med forum. Alla dessa åsikter, tankar, ibland gissningar, ibland fakta. Olika ideal, olika värderingar. Så olika vi tycker. Svåra är att hitta rätt och fel bland allt detta. Antagligen. Finns det lika mycket rätt och fel som det finns författare i en sådan här tråd. Direkta fakta eller direkta lösningar på problem, ja där blir det enklare. Vad ville jag med detta inlägga? Ja det vet i tusan. Bara fascineras.
Användarvisningsbild
av S65D
III skrev: tis 22 feb 2022, 21:11 Det är det här som är så fantastiskt med forum. Alla dessa åsikter, tankar, ibland gissningar, ibland fakta. Olika ideal, olika värderingar. Så olika vi tycker. Svåra är att hitta rätt och fel bland allt detta. Antagligen. Finns det lika mycket rätt och fel som det finns författare i en sådan här tråd. Direkta fakta eller direkta lösningar på problem, ja där blir det enklare. Vad ville jag med detta inlägga? Ja det vet i tusan. Bara fascineras.
Möjligtvis för att de flesta är olika - men det var bara en jättevild gissning som någon säkert har en annan åsikt kring.
av SundanceKid
Lockis skrev: tis 22 feb 2022, 10:12
SundanceKid skrev:
Lockis skrev:I dagens klimat finner jag det märkligt att man vill ha så stora fälgar/däck. Dessa ökar förbrukningen. Och minskar räckvidden ganska avsevärt på hybrider/elbilar :-D

Folk som t.ex beställer en Polestar 2 Long Range dual motor så tappar du 2 mil i räckvidd på att gå upp från 19" till 20". Visst tusan kan det vara snyggare. Men lite sunt förnuft bör användas ;-)
Är ju bredden som gör att det drar mer bränsle.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Större fälg, bredare däck. Eller?

Självklart inser jag att det kan vara samma bredd. Men oftast är det inte det.

Nej så är det inte alltid. Inte hos volvo iallafall!
av AndS
S65D skrev: tis 22 feb 2022, 20:59 6. Inget att tänka på så länge något som två mil i minskad räckvidd per tank inte betyder världen för dig
Nja, det inlägget gällde elbil "en Polestar 2 Long Range dual motor så tappar du 2 mil i räckvidd på att gå upp från 19" till 20"" och tar vi hybrider/elbilar så är just räckvidd det man fokuserar på i dagsläget för den som funderar i den riktningen

Och hur man uppfattar det är väldigt subjektivt, vissa märker ingen skillnad när det gäller komfort/spårning/etc där andra lätt märker skillnad under samma förhållanden. Självklart även beroende av däckstyp och dess slitage, samt att komfort/spårning/etc blir mera markant i skillnad i takt med att däcken slits.
Byte från slitna till nya däck av samma fabrikat ger stor skillnad.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]