Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Pebble Grey Metallic 727 (sandfärgad metallic, min favoritfärg) har de tagit bort på MY23 ser jag.
Tur jag hann få den färgen på min V90 T6 Recharge 2022. Den färgen som är så fin (tycker jag). Hade sandfärgad metallic även på min förra Volvo (V70 MY14, Seashell Beige Metallic).
På V90 idag när jag kollar på MY23:
Platinum Grey är alldeles för mörk för min smak.
Bright Dusk som är ljusare var nog den fulaste färg jag sett på en Volvo tror jag. :x

Gissning: Volvo har kollat i sin statistik på vilka färger folk väljer och kanske Pebble Grey Metallic 727 inte valdes nog ofta tidigare av kunder. "Då kan vi ta bort den färgen" tänkte nog nån på Volvo. "För vi skall bara ha färger de flesta väljer."
Kanske vi snart är tillbaka till T-Fordens tid:
"Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black"
Henry Ford
:-D

Inscription utrustningsnivån, som min V90 T6 Recharge MY22 är, har de tagit bort också på MY23. Volvo är väl ändå mästare att rumstera om med namnen på utrustningsnivåerna. De får väl kalla sina nivåer vad de vill men varför ändra så ofta? Tror man det säljer bättre, folk skall känna att de inte har det senaste längre? Personligen tycker jag det bara är rörigt att byta namn på utrustningsnivåerna stup i kvarten. Nu väntar jag på de skall byta namn på utrustningsnivåerna mellan early och late på samma modellår, det är väl lika bra löpa linan ut, det blir ju "en nyhet" oftare då och så kan man plocka runt lite bland finesserna så folk blir tvingade välja den högra utrustningsnivån för att få en eftertraktad finess. ;-) Så har det väl alltid varit i och för sig. Jag bara skojar lite. Men kanske ett korn av sanning om man hårdrar min tankegång?
/Bo
av SundanceKid
Lockis skrev:
SundanceKid skrev: tor 09 dec 2021, 20:24 MY23 och året 2022 har inte ens dykt upp än!
Tokigt egentligen, varför?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
MY22 är slutsålt.
Dessa kommer inte börja byggas förens v.22. Så det är ju byggår 2022 😁

@Bo,

Det är inga ändringar på V90 rent visuellt. Bara ändringar i paketeringarna som jag förstår det.

R-Design och Inscription är borta till det som numera heter Dark och Bright. Också är det 3 utrustningsnivåer. Core, plus och Ultimate. Ultimate ska vara ersättaren till Pro.

Men ultimate har ju inscriptions tråkiga utseende.
Användarvisningsbild
av bem
Jag provbyggde så lika en V90 T6 Recharge Inscription 2022 jag har nu i MY23 konfiguratorn.
Jag har följande paket och extra utrustning på min utöver Inscription nivån: Lounge (panoramatak, Harman Kardon ljudsystem, Aircleaner, Automatiskt insynsskydd), Ljuspaket (dynamiska LED strålkastare), Klimatpaket (uppvärmd ratt och baksäte samt eluppvärmda spolmunstycken).
Extra utrustning: Head Up Display, 5 tonade bakrutor, Halvautomatisk dragkrok, Skyddsgaller, stänklappar fram+bak, Formgjuten bagagerumsmatta, Metallic lack.

Nuvarande Ultimate utrustningsnivå på MY23 går att få till som min Inscription.
Enda som skiljer utrustningsmässigt är att i Ultimate har de lagt till 360-graderskamera. Man får Panoramatak och Head Up Display också som inte ingick i min Inscription. Men det köpte jag till extra till min Inscription.
Skillnaden i listpris mellan min och Ultimate med samma utrustning är ca. 15 000 dyrare nu men då får man 360-graders kamera men framför allt det större batteriet på 18,8 kWh (11,6 på min), kraftigare elmotor 145 hk (87 på min) och enpedalkörning (det skall införas allteftersom har jag läst).
Ingen jättehöjning i pris om jag idag skulle ha beställt en likadan Volvo som jag har. Större batteriet, kraftigare elmotorn och enpedalkörning hade jag fått för prishöjningen och det vore det allt värt tycker jag nog.
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
Man ser på bilderna att den har Google, står säkert omnämnt också.
Sen verkar grundpriset har ökat en del, ca 50'? Numera börjar B5-modellen på 709' och T8 på 839'.
V90CC verkar dock fortfarande inte gå att bygga...
av SundanceKid
Nu blir jag lite orolig över leverans av min XC90 T8 R-design Pro edition. Den verkar inte finnas i MY2023 och inte min färg. Kan tänka mig annan färg men man vill ju gärna ha all utrustning man beställt till det kampanjpriset som Pro-edition hade. Bygger jag nu så hamnar man nästan 150 000:- upp, alltså på strax över 1,1 milj. Jag har för mig att när jag beställde så fick jag den till extrapriset 950 000:- inkl verkligen allt.
Hur gör volvo där?
Användarvisningsbild
av fjohan82
SundanceKid skrev: fre 24 dec 2021, 09:59 Nu blir jag lite orolig över leverans av min XC90 T8 R-design Pro edition. Den verkar inte finnas i MY2023 och inte min färg. Kan tänka mig annan färg men man vill ju gärna ha all utrustning man beställt till det kampanjpriset som Pro-edition hade. Bygger jag nu så hamnar man nästan 150 000:- upp, alltså på strax över 1,1 milj. Jag har för mig att när jag beställde så fick jag den till extrapriset 950 000:- inkl verkligen allt.
Hur gör volvo där?
Min tanke, utan att veta exakt, är att Volvo bygger de bilar som finns orderlagda fram till ett visst datum innan man påbörjar produktionen av nästa årsmodell.
Säkrast är att du stämmer av med din säljare för ett exakt besked.
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]