Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ekberg
Hämtade ut en V90cc B4 MY22 i fredags :) Väldigt trevlig att köra och upplever den piggare, jämnare och tystare än D4.an

Efter de första 30 milen så snittar den 0.54 och det är inte bara glidaråkning på landsväg. Glatt överraskande då jag på 5500 mil kom ned till 0.62 som lägst på min V60cc D4 MY20.

Det nya googlebaserade infotainmentsystemet är också trevligt men tyvärr inte helt kompatibelt med VoC-appen än.. Det känns lite som att kliva tillbaka till stenåldern att tex behöva skriva körjournal för hand. Besked från volvo är att det kommer lösa sig under året.

Nöjd i det stora hela!

Lycka till!
av SlangNicke
Ekberg skrev:Hämtade ut en V90cc B4 MY22 i fredags :) Väldigt trevlig att köra och upplever den piggare, jämnare och tystare än D4.an

Efter de första 30 milen så snittar den 0.54 och det är inte bara glidaråkning på landsväg. Glatt överraskande då jag på 5500 mil kom ned till 0.62 som lägst på min V60cc D4 MY20.

Det nya googlebaserade infotainmentsystemet är också trevligt men tyvärr inte helt kompatibelt med VoC-appen än.. Det känns lite som att kliva tillbaka till stenåldern att tex behöva skriva körjournal för hand. Besked från volvo är att det kommer lösa sig under året.

Nöjd i det stora hela!

Lycka till!
Då stämmer dina och mina intryck av gångkulturen mellan B4 och D4 väl överens :-)
Tror dock att jag kommer överleva 2,5 - 3 år med D4:an. Vet att detta var sista gången vi hade möjlighet att välja diesel
som alternativ så nästa gång blir det laddhybrid eller ren el.
Vi kan ju jämföra förbrukning under "resans gång" i o m att vi plockar ut våra bilar ungefär samtidigt :-)

Tror du kommer bli nöjd med B4:an. Hur lång leveranstid var det på din bil?
av Ekberg
B4an finns både som bensin eller som jag har, diesel. (Som jag förstår det så har B inget med vilket drivmedel att göra, utan att det är en mildhybrid) Om man tänker på det så finns fortfarande den klassiska skillnaden på bensin/diesel, men den är väldigt liten.

Jag fick vänta ca 3månader men det är också en ganska standardutrustad bil så det var nog inte så många led den fick vänta

Jag har tyvärr ingen toppenstart med bilen då jag först (som jag beskrivit innan) haft missnöje med funktioner i appen, och nu i torsdags fick bli bärgad av Essingeleden med felmeddelande: Kritiskt laddfel i 12v batteri.. Bilia Alvik lyckades inte koppla upp mot bilen för att läsa ur datan och Volvo assistans lyckades inte lösa en hyrbil. Det slutade med tåg hem till Västerås och en demobil från bilia på samma ort. (Sjukt nöjd med deras service!)
På torsdagskvällen ringde verkstaden upp och sa att de lyckats släcka felet men inte hittat någon orsak, så imorgon får jag hämta och hoppas på att ta mig hem 😅
Användarvisningsbild
av Robbi
Är detdiesel eller bensin? Jag har V60 CC B4 diesel och jag kommer ner i 0,55 på landsväg. Den är aningen snålare än D4, som jag hade i min förra V90 CC.
av perral
Ekberg skrev: sön 27 jun 2021, 09:28 B4an finns både som bensin eller som jag har, diesel. (Som jag förstår det så har B inget med vilket drivmedel att göra, utan att det är en mildhybrid) Om man tänker på det så finns fortfarande den klassiska skillnaden på bensin/diesel, men den är väldigt liten.

Jag fick vänta ca 3månader men det är också en ganska standardutrustad bil så det var nog inte så många led den fick vänta

Jag har tyvärr ingen toppenstart med bilen då jag först (som jag beskrivit innan) haft missnöje med funktioner i appen, och nu i torsdags fick bli bärgad av Essingeleden med felmeddelande: Kritiskt laddfel i 12v batteri.. Bilia Alvik lyckades inte koppla upp mot bilen för att läsa ur datan och Volvo assistans lyckades inte lösa en hyrbil. Det slutade med tåg hem till Västerås och en demobil från bilia på samma ort. (Sjukt nöjd med deras service!)
På torsdagskvällen ringde verkstaden upp och sa att de lyckats släcka felet men inte hittat någon orsak, så imorgon får jag hämta och hoppas på att ta mig hem 😅
Fick samma fel på min V90 B4 -21 (förvisso bensin). Första gången inom en vecka efter att jag hämtade ut den i januari. Då var jag hemma och det var helg så jag avvakta till måndagen och då hade felet försvunnit! Tog ändå in bilen till Bilia för koll och de kunde se felkoden men hade då ingen åtgärd annat än att nolla den.
I slutet av maj hände det igen - Kritiskt laddningsfel 12V + Begränsad prestanda. Medans jag väntade på bärgare så försvann felet denna gången också men tog bilen till Bilia (för egen maskin) ändå och nu hade Volvo kommit ut med en åtgärd.
Min PST förklarade det enkelt som att någon koppling mellan batterisystemen inte var 100%. Står "Åtg enl tj 35937" på min arbetsorder om det hjälper!
Lycka till!
av SlangNicke
perral skrev: mån 28 jun 2021, 09:33
Ekberg skrev: sön 27 jun 2021, 09:28 B4an finns både som bensin eller som jag har, diesel. (Som jag förstår det så har B inget med vilket drivmedel att göra, utan att det är en mildhybrid) Om man tänker på det så finns fortfarande den klassiska skillnaden på bensin/diesel, men den är väldigt liten.

Fick samma fel på min V90 B4 -21 (förvisso bensin). Första gången inom en vecka efter att jag hämtade ut den i januari. Då var jag hemma och det var helg så jag avvakta till måndagen och då hade felet försvunnit! Tog ändå in bilen till Bilia för koll och de kunde se felkoden men hade då ingen åtgärd annat än att nolla den.
I slutet av maj hände det igen - Kritiskt laddningsfel 12V + Begränsad prestanda. Medans jag väntade på bärgare så försvann felet denna gången också men tog bilen till Bilia (för egen maskin) ändå och nu hade Volvo kommit ut med en åtgärd.
Min PST förklarade det enkelt som att någon koppling mellan batterisystemen inte var 100%. Står "Åtg enl tj 35937" på min arbetsorder om det hjälper!
Lycka till!
Halloj,

Vet två personer till som råkat ut för detta...i ena fallet en V90 B4 och i det andra fallet en V60 B5.
I båda fallen har det varit precis efter leverans. Verkar som ett relativt vanligt problem på Volvos mildhybrider.
Kanske tur det blev en "ren" diesel i alla fall.... ;-)
av Ekberg
perral skrev:

Lycka till!
Tack för svaret, det kan absolut var till hjälp om jag råkar ut för det igen!

Nu ska jag bara lyckas få hem bilen från Stockholm... Tummen upp för Bilia Västerås, men tyvärr inte samma lovord för volvoassistans i dagsläget
av Ekberg
Bilen blev både uthämtad och åter inlämnad igår.

Bilia Alvik har:
1 Felsökning av batteri/monteringsdet.: LN
2 Nerladdning mjukvara styrenhet
3 *total uppgradering
Resultat: OK. efter nedladdning + provkörning

Direkt när jag lämnat verkstaden så började småfel visa sig. Bla varnade bilen för slirig vägbana vid minsta acceleration, hastighetsangivelser stämde inte alls med verkligheten och mobilen gick inte att koppla upp så det var bara att rulla hem till Bilia Västerås för ytterligare koll.
av mattish
Jag hämtade min V90 CC -22 i onsdags! Diesel B4.
Bara kört 23 mil hittills men väldigt nöjd jämfört med XC70 -14 med 22000 mil på mätaren.
Beställde en V90 CC -21 men fick en -22 istället pga. komponentbrist.

Det enda jag tycker är lite synd är att jag inte fick Apple Carplay, eftersom mitt arbete innebär restriktioner i hur jag får använda vissa system...
Bilagor
IMG_3214 - kopia.jpg
IMG_3214 - kopia.jpg (1005.96 KiB) Visad 495 gånger
Bränsleledning Volvo 240

Kommer besiktningen ha synpunkter på brä[…]

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]