Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Googles infotainmentsystem Android Automotive och OTA-uppdateringar:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nyhetsbrev

..."blir bilar med modellår 2022, som börjar byggas i maj i år, som utrustas med uppdateringarna."

..."bara gäller XC60 – även 90-serien (S90, V90 och V90 Cross Country) får samma tekniska facelift".

/Bo
av SundanceKid
Jag provade nya xc40 med eldrift. Den hade Googles system (tror jag). Det va väl inte riktigt som man tänker sig som en grym telefon typ. Blev faktiskt missnöjd med det. Väldigt avskalat.

Skickat från min Oneplus Nord

av Xanthopteryx
Nu är ju inte tanken att det skall vara en telefon (då blir det en säkerhetstisk som i Tesla där folk mest pillar och glor och letar på skärmen).
Systemet skall interagera med bilens funktioner, du skall ha möjlighet till saker som poddlyssning, kartor, radio och sådana där saker, samt såklart inställningar för just bilens funktioner.
Det skall vara enkelt att trycka på (inte för små symboler), det skall inte distrahera föraren och så vidare.
av 2fast4u
Kollade på en review på XC60 B6 2022 som har android automotive. Hela systemet kraschade när han körde. Inte så kul när man lägger två årslöner på en bil. Kolla 10:10
av Xanthopteryx
Notera:
1: Hastighetsmätaren fungerar! Alltså har du tillgång till viktig information (och viktiga funktioner såsom torkare med mera som sköts med spakar).
2: Även Tesla, och andra märken, har bekymmer med kraschande system. Med Tesla är problemet då att du på två av deras modeller tappar ALLT. Ingen hastighet, du kan inte ändra hastighet på torkare, du kan inte ens slå på varningstriangel, eller på senaste modellerna - ens växla!

Nej, jag försvarar inte system som r instabila eller dåliga men konstaterar mest att så här ser det ut på de flesta bilmärken i dag. Volvo har ju här åtminstone sett till att man har de viktigaste sakerna fungerande vilket trots allt är ett stort plus.
av SundanceKid
Jag är väldigt negativ mot Googles system i Volvo.

Har gett det många chanser i olika bilar jag haft på jobbet senaste månaderna men egentligen är allt sämre än Sensus just nu.
Kommer säkert bli bättre men troligen så kommer Volvos egna system som de jobbar på nu ta över så småningom.
Just nu hoppas jag på Sensus i min nya XC90 T8 som dyker upp inom nån månad.
av 2fast4u
Xanthopteryx skrev: sön 03 apr 2022, 10:14 Notera:
1: Hastighetsmätaren fungerar! Alltså har du tillgång till viktig information (och viktiga funktioner såsom torkare med mera som sköts med spakar).
2: Även Tesla, och andra märken, har bekymmer med kraschande system. Med Tesla är problemet då att du på två av deras modeller tappar ALLT. Ingen hastighet, du kan inte ändra hastighet på torkare, du kan inte ens slå på varningstriangel, eller på senaste modellerna - ens växla!

Nej, jag försvarar inte system som r instabila eller dåliga men konstaterar mest att så här ser det ut på de flesta bilmärken i dag. Volvo har ju här åtminstone sett till att man har de viktigaste sakerna fungerande vilket trots allt är ett stort plus.
Håller med om att det är viktigt att ha igång de basala funktionerna. Dock ser jag inte varför slutkund ska vara betatestare. Företag idag vill hänga med sina konkurrenter såpass att det skapar badwill när det inte är färdigt. Infotainmenten hos biltillverkare brukar få en refresh i samband med att man byter plattform. I Volvos fall skulle det ha skett i samband med nästa version av XC90 2023. Förstår inte varför man var tvungen att trycka in ett helt nytt OS i facelift modellerna.
av least
Slutkunden är inte beta-testare.
Problemet ligger i att Android Automotive är ett omoget system i dagsläget.
Tittar man på online-presentationen som Google deltar i tillsammans med Volvo, så förstår man att Google inte på något vis anser sig ha ett färdigt system i dagsläget.
Volvo berättar att man är nöjda med det som uppnåtts till dags datum.

Men bara ca en månad senare presenterar Volvo nyheten att man startar ett nytt utvecklingscentrum för bland annat mjukvara, detta var något som man antagligen hoppades slippa genom samarbetet med Google och tredje-parts utvecklare.
av Rolle38
Jag är lika besviken som ni andra på Google versionen. Har ännu inte ännu fått varken DAB eller Apple Car som skulle ingå in min konfiguration. "Det kommer uppdateringar under våren" är det besked som Volvo kan ge.
Dessutom är radiomottagningen mycket sämre än de med Sensus, och likaså ljudet. Tur jag inte köpte bästa ljudanläggningen för 40 papp, eftersom den inte idag kan matas med källor som gör att den kan låta bra.

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]