Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
leö skrev:Hej
Ljudet kommer å går spelar ingen roll om start/stop är på eller av (start/stop går på aut vid start) .Alltid på morgonen vid 1 start ögonblicket sedan kommer det å går
en annan verkstad ska titta på det ,kommer med info när det är gjort... :-)
Jag menar om rasslet även hörs när motorn startar efter ett start/stopp eller om det är skillnad mot kallstart?
av leö
Har inte åkt eller kört av den nyare karossen mer än 2 st en 2018 och en 2020 och de rasslar vid start.
det rasslar bara vid start ögonblicket ,har motorvärmare på bilen motorn är varm på morgonen
och vid start rasslar det, Var på en annan volvo verkstad visade filen men de hade inte hört det förut
de sa det är ett ljud som inte kan gå att få bort.

Men det jag tycker att det är konstigt är att det finns ingen från volvo i Göteborg någon tekniker som de kan ringa
och utreda vad det är för ljud , när jag hade en 1985 240 GL med B 230 motorn lågfriktions motorn (fiskedunksmotorn)
så kom det en tekniker från Göteborg och kollade på motorn å de rev motorn och shimsa vevaxeln för att minimera axialspelet
men nu kan de inte ringa å få tag på någon ansvarig utan bara skiter i det
av leö
Hej
Nu vet man vad som rasslar vid start,När bilen är olåst så går rattlåset i efter 10 minuter när man ska startar bilen så låser rattlåsets upp vid start.(rassel ljud då )
När man låser med nyckeln eller med tummen så låser bilen och då låser rattlåset också och öppnar man med nyckeln eller öppnar med handtaget så låses rattlåset upp.( inget rassel ljud då )
jag kollar med ratten om den har gått i d v s ratt låst starta då ljud, Och ratt olåst inget ljud :-)
av perhall
Rasssel låter som det kan va nåt med kamaxlarna, håller med om att det nog inte är mjukvara. Tycker det används lite slentrianmässigt av verkstäder, "ny mjukvara", som ett sätt att skjuta upp riktig felsökning eller hoppas att kunden nöjer sig...
av least
perhall skrev: lör 30 jan 2021, 21:13 Rasssel låter som det kan va nåt med kamaxlarna, håller med om att det nog inte är mjukvara. Tycker det används lite slentrianmässigt av verkstäder, "ny mjukvara", som ett sätt att skjuta upp riktig felsökning eller hoppas att kunden nöjer sig...
Va? Det var rattlåset.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]