Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Vilken bil har en tank på 50 liter?
V90 med dieselmotor har 60 (D4/AWD) eller 70 liter (B5 AWD). Alla bensinare har mig veterligen 70-tankar.
Gällande facelift har den ju nyss kommit som MY21, den hänger nog med några år.
Helt rätt, skrivfel där. Är van vid större än 60 liter. Å förbrukningen går ju upp på en V90 jämfört med min V60 manuell. Antar att man kan tanka lite oftare vilket egentligen inte är ett problem.

Förresten, hur kommer det sig att man inte kan välja manuell längre? Måste ju finnas bra förklaringar för detta?

refbob skrev:Ut och prova dem bilar med dem motoralternativ du är intresserad av och jämför. Frågar du vad som är bäst på detta forum kommer du få en massa olika svar beroende på vad den som svarar har för eget intresse och behov. Grunden är väl att det krävs att man kör en hel del mil per år för att det ska löna sig med diesel. Men om man får ett bra inköpspris på en diesel ändrar det sig ju fort. Men är ju en massa parametrar som påverkar och som man inte kan påverka speciellt om 7-8 år. Politikerna ändrar ju förutsättningarna mest hela tiden. Man måste gå på det som man tycker är bästa erbjudandet man kan få och känns rätt nu. Kommer alltid komma olika kampanjer etc. I 99% av Sverige kommer ju alla bilar att funka länge till. Lycka till.
Ja det får nog bli så att man borde prova en av varje. Då vi åker på mycket resor på bortamatcher så vinner ju dieseln på det sättet kanske. I normalfallet kör jag ca 2500 mil per år + nöje men nu har ju Covid satt stopp för allt så det blir inte samma för tillfället.
Sedan luktar ju en diesel faktiskt bättre :)

Så är det, går inte att veta hur politikerna svänger fram å tillbaks och inget som går att ens räkna på.

Synd att dom sällan kommer med bra kampanjer vid nybygge men det är väl förståeligt egentligen.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

timebandit skrev:Förresten, hur kommer det sig att man inte kan välja manuell längre? Måste ju finnas bra förklaringar för detta?
De säljer för dåligt så det är för dyrt att ha dem kvar i modellprogrammet
När jag kollade via
philipsguy skrev:Jag är nyfiken på hur mycket det skiljer fordonsskatt mellan diesel och bensin på samma V90....
Hoppas de fixat så dörrarnas lås inte fryser och inte stänger eller var det bara min MY17 ;-)
V90 Diesel
Din årsskatt blir 7 398 kr under de första tre åren.
(Efter år tre blir årsskatten 3 496 kr.)

V90 Bensin
Din årsskatt blir 6 190 kr under de första tre åren.
(Efter år tre blir årsskatten 1 438 kr.)

Räknat på B4.

Okey tackar :) Så det är alltså trenden som gjort det så här.
Lövet skrev:
timebandit skrev:Förresten, hur kommer det sig att man inte kan välja manuell längre? Måste ju finnas bra förklaringar för detta?
De säljer för dåligt så det är för dyrt att ha dem kvar i modellprogrammet

timebandit skrev: sön 08 nov 2020, 14:59
fjohan82 skrev:Vilken bil har en tank på 50 liter?
V90 med dieselmotor har 60 (D4/AWD) eller 70 liter (B5 AWD). Alla bensinare har mig veterligen 70-tankar.
Gällande facelift har den ju nyss kommit som MY21, den hänger nog med några år.
Helt rätt, skrivfel där. Är van vid större än 60 liter. Å förbrukningen går ju upp på en V90 jämfört med min V60 manuell. Antar att man kan tanka lite oftare vilket egentligen inte är ett problem.

Förresten, hur kommer det sig att man inte kan välja manuell längre? Måste ju finnas bra förklaringar för detta?
Ja en bil i storleken av V90 borde ha 70 liter som standard och 80 som tillval. Jag har 68(?) i min V60, vilket ger längre räckvidd på långresor mot nya V60 med 60 liter.

Gällande erbjudanden finns V90 B4 FWD diesel, B4 AWD diesel och B4 FWD bensin med två erbjudanden i kombination med Momentum: SE Parkeringssupportpaket alt. SE Teknikpaket från 399,900:-.
AndS skrev: sön 08 nov 2020, 15:44 Om du kommet 80 eller 90 mil innan tankning vid långresa har väl ingen betydelse. Känns som man letar problem.
Alla prioriterar vi olika saker, inget konstigt med det som man behöver spela märkvärdig om och ifrågasätta.
Självklart kan man ifrågasätts relevansen av vissa svar/påståenden! Man ska inte "köpa" allt som skrivs i en tråd, för någon som funderar kan det vara bra att ge ett alternativ, dvs har det någon betydelse om man måste tanka efter 80 mil eller 90 mil vid långresa.
Och håller fast vid att det för de flesta inte är något problem :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design