Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1411050
Skit i 0-100 för vanlig körning har det ingen betydelse. Däremot kan ni kolla på acceleration 80-120km/h om man uppger den, då brukar det även jämna ut sig mellan bensin och diesel och så kan ni se på vridmomentkurvor om det finns intresse.
av AndS
#1411053
Tar två snabba exempel V70II som jag snabbt hittade hos BSR, diesel på 220Hk och bensin 258hk.
Jag bryr mig inte om växellådor, etc, men även det kan påverka.
Diesel 220Hk/450Nm
80-120 4,7s
80-140 9,3s
100-150 9,3s
Bensin258Hk/400Nm
80-120 4,6s
80-140 9,7s
100-150 8,3
Bilagor
Diesel.JPG
Diesel.JPG (25.53 KiB) Visad 659 gånger
Användarvisningsbild
av Fisch
#1411304
Förstår inte hur man kan jämföra förbränningsmotorer mot elmotorer avseende bullernivåer (och mycket annat).

Den som stör sig på 'dieselljud' från en modern D5 eller B5 motor vid låga hastigheter, stör den sig lika mycket av vinande vind och löv väl ute på höstpromenaden, ljudnivån från gymmet eller sin familjs ljudnivå hemma? Bakgrundsljud finns överallt, även fast man åker elbil. Toleransnivån är makalöst låg ibland har jag märkt.

Kanske lika bra att vi som åker med förbränningsmotor använder brusreducerande öronsnäckor. Förutom bakgrundsljudet, så slipper vi även höra detta gnäll om elmotorns oövervinnlighet.
av SundanceKid
#1411310
Jag ser inte B5 som en bil med elmotorer. Är ju helt obefintligt. Ingen skillnad förbrukning eller nån mer kraft typ.
av 20FJan
#1411312
Jag är också nyfiken på B5 och vad skillnaden egentligen är. Är även nyfiken på tekniken i sig, hållbarhet och prestanda. Försökte hitta info på nätet, men det enda jag hittar är att den laddar ett 48V batteri som driver en elmotor som stöder dieselmotorn.
Det ska ge lite smidigare starter och växlingar förutom något förbättrade utsläpp. Alltså ingen prestandaskillnad alls.
Jag ser alltså ingen stor fördel.
Däremot är det en nackdel med fler felkällor när saker börjar strula eller gå sönder, hur länge håller elmotor och batteri? Vad kostar det att underhålla eller byta?
Den marginellt minskade förbrukningen betalar knappast vad det ökade inköpspriset och eventuella kommande kostnader är.
Det man får är drivlinan motsvarande en elmoped som bara minskar de brister motor och växellåda har men knappt bidrar alls i verkliga förbrukningssiffror eller prestanda.
En följdfråga, är den vanliga D5 så osmidig att köra jämfört med B5 egentligen? Om man jämför med T5 kanske skillnaden är 0?
av AndS
#1411314
Har inget med prestanda att göra utan kunna minska förbrukning vid olika testcykler och med kunna klara vissa uppsatta utsläppsnivåer som gäller specifik bilmodell men även totalt för tillverkaren t.ex. VolvoCars.
av 20FJan
#1411329
0- nytta för konsumenten alltså, enbart extra kostnad och fler framtida felkällor.
Enligt en sökning på spritmonitor.de som brukar stämma ganska bra tycker jag, verkar ju D5 t.o.m. vara snålare.
B5:
D4AD1129-112C-409C-806D-580B1E5EE5ED.jpeg
D4AD1129-112C-409C-806D-580B1E5EE5ED.jpeg (35.33 KiB) Visad 506 gånger
D5:
92CCD5CE-B697-4B9E-97F6-0A5F80D76463.jpeg
92CCD5CE-B697-4B9E-97F6-0A5F80D76463.jpeg (27.48 KiB) Visad 506 gånger
av Lövet
#1411330
Det bor troll i de siffrorna dock. Ingen har någonsin kört en D5 på 0.258 i snitt.

Att det skulle vara en felkälla tror jag inte nämnvärt på. Det var samma olycksaliga kraxande om start/stopp systemen i början. De skulle "äta upp startmotorerna" osv. Har nån någonsin behövt byta en startmotor senaste 10 åren?
av 20FJan
#1411332
Självklart får man plocka bort vissa siffror, de högsta och framför allt vissa lägsta är självklart fel pga fel inmatad data. Men i snitt och de flesta i mitten ger en bra fingervisning och brukar stämma bra med vad jag får i förbrukning själv.
Jag är iaf orolig över livslängd på batteriet framför allt, men även fler risker med fler komponenter som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
av Derank
#1411333
Du har ju maskindkada 8år så varför oroa sig över vad som kan gå sönder?

D3t är väl det sista man oroar sig över så man köper nytt, iaf jag.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]