Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Har en sv de första CC som levererades (feb-2017) och problem som varit är baklucka läkte in vatten, bultar lossnade i stabiliseringsplåt under bilen (monteringsslarv) och så lite uppdatering till PA som blivit bättre nu. Var inne på någon kontroll av några bultar till krockgardin.
av Haggee
Förbruknings mässigt då. Enligt WLTP ska den ligga på 0.79 T4n? Vad ligger ni på i blandad körning?
av AndS
Förbrukning är individuellt, finns mängder med trådar och stora skillnader mellan förare och körförhållanden. De exempel du får blir du inte klokare på, utan ta uppgivna värden för bilen som riktvärden och utgå från dem.
av 2019V90
Som sagt förbrukning är högst individuell min ligger på 0.9l/mil blandad körning. Har tung högerfot och håller i princip aldrig hastigheten ute på landsväg eller motorväg. Den är i alla fall betydligt snålare än 2.5FT:n som jag körde tidigare den ville konstant ha över litern per mil.
av Haggee
2019V90 skrev: fre 04 sep 2020, 10:04 Som sagt förbrukning är högst individuell min ligger på 0.9l/mil blandad körning. Har tung högerfot och håller i princip aldrig hastigheten ute på landsväg eller motorväg. Den är i alla fall betydligt snålare än 2.5FT:n som jag körde tidigare den ville konstant ha över litern per mil.
Är den så pass törstig T4n alltså. Trodde jag inte
av least
0.9 liter per mil blandad körning med en bil av denna typen kan knappast klassas som törstig.
av Xanthopteryx
Haggee skrev: tor 03 sep 2020, 20:09
Xanthopteryx skrev: tor 03 sep 2020, 20:05 Mer spökfel ju tidigare bil det är.
Just elektroniska fel har jag knappt haft alls.
Det mest allvarliga var i somras så det blev glapp i blinkerspaken vilket gav herrejösses med felmeddelanden och sköt bort samtliga funktioner via ratten (knappar och spakar).
Nytt spakställ löste det. Sedan 2018 när det nu var finns en ny uppgraderad version just då det kunde bli fel på de innan.
Tänker oxå i det spåret att ju tidigare bil och ju nyare plattform desto mer problem. Oj då kan inte ha vart billigt att fixa till det där felet?
Garanti...
Spakstället (finns bild i tråd jag skrev om det) kostar tydligen ungefär bara 2.000 kronor! 😲
av SundanceKid
Många trådar om förbrukning.
Jag hade en V90 T5-R design 2017 med 20" som aldrig drog över 0,7.
Jag kör mycket kortkörning i staden också. Inte ultimat körning men långa resor och till sommarstugorna kunde den gå under 0,6.

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]