Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PebbleGrey
Kul med fler tips och fler listor! Inser nu att personliga preferenser är en mycket större del än säljaren vill påstå!

Efter mycket om och men blir det faktiskt frånval av intellisafe surround och tillval av motorstolspaketet.

Keyless, VoC och en rad annan teknik som några nämnt är numera standard. Däremot inte HUD och 360 som flera verkar gilla. Jag kommer dock inte lägga till detta då jag inte blivit beroende ännu. Får vara en grottmänniska lite till:)
av Xanthopteryx
Tänk på att intellisafe surround innebär högre säkerhet i bilen. Inte bara i form av BLIS (döda vinkel) utan även saker som påkörningsskydd bakifrån, varning när du backar ut från exempelvis parkeringsplats e.t.c.
Pkörningsskydd: Om en bil är på väg att dra in i dig bakifrån börjar din bil blinka med ljusen bak för att signalera att du minsann finns där. Om det ändå riskerar att bli en krasch kommer bilen förbereda sig genom att dra åt bältena INNAN kraschen samt, om du står stilla i en kö exempelvis, slå på FULL broms för att minimera risken att du studsar vidare bland andra bilar. Backa ut-varningen är extremt funktionell måste jag säga! Du backar och den larmar om någon (bil/cykel/fotgängare) är på väg att korsa din väg. Lär även finnas funktion som autobromsar bilen om du ändå riskerar att backa på (har jag inte vågat prova dock :-p ).
Och döda vinkel (fungerar för övrigt exemplariskt bra) som redan INNAN en bil kommer in i döda vinkeln larmar i backspegeln med en lampa. Börjar du signalera byta fil så blinkar lampan frenetiskt för att tala om att det faktiskt ÄR någon där. Om du ändå byter fil så tar din bil och vrider tillbaka dig in i din fil (den funktionen har jag inte heller vågat prova än...).
Plus då det extremt trevliga med att ha parkeringssensorer runt om i stället för bara bak/fram/bak och fram.
av Xanthopteryx
Just det, en sak till: Om du inte har valt till reservhjul så ser för fanken till att säljaren bjussar på en domkraft. Det finns nämligen INGEN domkraft i bilen om du inte har reservhjul! Hur urbota dumt som helst enligt mig... Visst, det är en vanlig liten saxdomkraft men helt okej kvalitet och dessutom då anpassad efter bilen som har annorlunda lyftpunkter mot många andra bilar. Går utmärkt att veva upp med en stark skruvdragare med hylsa på (kör inte för fort bara då jag inte är säker på att den är designad för 2.000 RPM :-p )
av Hoppe
Hej,
Jag beställde min CC (2017) med ALLA tillval utom panorama och B&W (tog subwoofer). Nu när man efter 3 år börjar snegla på att byta så ställer man sig frågan vilka tillval man skulle klara sig utan. Problemet är att man vant sig och uppskattar allihopa. T.ex. massage och fläktar i stolarna kändes kanske lite overkill när man satt där och klickade i tillvalslistan men nu skulle jag inte vilja vara utan. Så blir det byte så kommer det nog att bli samma utrustning + HK.

Min lista:

Stolarna
Aktivt chassi
HUD
Akustikrutor
Keyless
Polestar

Mvh

Hans Olof
av Johanu71
PebbleGrey skrev:Efter mycket om och men blir det faktiskt frånval av intellisafe surround och tillval av motorstolspaketet.
Personligen hade jag valt tvärtom där. Säkerhet före komfort, men det är jag det. Kanske att det bidrar till högre andrahandsvärde också med alla säkerhetsfunktioner. Så jobbigt är det inte att ställa in stolen. Vi är två vuxna med två övningskörande barn och det funkar bra ändå.
av jpu
Hej, smaken är som baken och min bak säger följande:

Hygienfaktorer som bara måste finnas på en bil för att jag ska trivas är ju Automat, säljs det ens bilar utan idag i den här klassen?

Topp 5
1. Dragkrok
2. Värmare / VOC
3. Keyless
4. Elbaklucka (hjärndött att automatisk insynsskydd inte ingår - tog det för givet..)
5. Skinn med dynförläning

Gällande just V90 så ta sportratten, mycket trevligare än original. Sen kan du alltid pruta in Polestar som sista - jag betalade 1500kr i slutändan för det. Samt att jag fick bilen levererad på vinterdäck istället för sommardäck för 3000kr extra.
Men skippa akustikrutorna - bullret i bilen kommer från däcken vilket du kommer att bli varse..!

Sen är jag tyvärr rädd att om fem år är din bil inte värd speciellt mycket oavsett utrustningen du väljer...
av Keiser
Resonerade likadant som dig (TS) när jag köpte bil, dock lätt begagnad. Stolarna var för mig helt avgörande, tycker komforten är mycket bättre med dynförlängning och skinn så det var krav för min del. Provsatt alla varianterna innan köp. Sätena använder du ju varje gång du åker... Pilot assist, voc, keyless, drive mode var också krav men det är väl std nu.

Hade panorama i förra bilen (ej Volvo) och hamnade under nice-to-have men i ärlighetens namn tycker jag inte det är värt pengarna. Hud och 360 likaså med den senare som ett plus helt klart.

Jag tycker std-ljudet är helt ok (för att vara std), jag hade dock övervägt HK för att få upp nivån ett hack till. Ingen dealbreaker men höjer upplevelsen under färd.

IS är ju bra att ha men jag har inte råkat ut för någon incident vid parkering hittills och jag kan leva med att vrida huvudet vid omkörning. Kör på den spec som känns rätt för dig, det kommer alltid finnas folk här som förespråkar varje enskilt option i listan.
av TomasGBG
Tror inte du får en helt objektiv bild från forumets medlemmar då många här inne värderar lull-lull och yta... :-) Med det sagt så skulle jag aldrig köpa en Volvo utan Orrefors-spak.. ;-)
av PebbleGrey
TomasGBG skrev: fre 08 maj 2020, 11:55 Tror inte du får en helt objektiv bild från forumets medlemmar då många här inne värderar lull-lull och yta... :-) Med det sagt så skulle jag aldrig köpa en Volvo utan Orrefors-spak.. ;-)
Orreforsen är helt klart given! Om man bockat i precis allt annat man kan bocka i först ;-) Verkar faktiskt inte som jag kan få den på CC?

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Men den gör nog det för att det är[…]

Belysning xc60 2021

Även då den är på vet jag in[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Har du nollat felkoderna? Måste ju frå[…]