Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Jag har klickat bort funktionen att dörrarna låses under färd, händer det något så vill jag inte att utomstående som vill hjälpa till ska behöva brottas med låsta dörrar, ska visserligen låsas upp vid olycka men ja en krockad bil kanske inte låser upp som den ska. Åker jag i stan eller på andra ställen där jag är rädd att någon ska kunna slita upp dörren så låser jag manuellt de gångerna och låser upp när jag lämnat de områdena. Ing t svar på låsproblemen visserligen men kanske ett tippa för att inte riskera bli inlåst vi id olycka.
Jag har haft flera v90 under många år och aldrig märkt av nåt alls förutom laddluckan bråkade härom veckan. Volvo byter allt då bilen bara är ett år och knappt gått nåt

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Jag har bytt låsen på bakdörrarna på två V90 och även på min nuvarande V60.
På V60:n har låsen funkat efter bytet förra vintern.
Användarvisningsbild
av bem
HHALLDEN skrev: tor 30 dec 2021, 19:23
Klippet skrev: ons 29 jan 2020, 12:07 Hej !
Samma på min v90 cc Volvo byter båda dörrlåsen
Och tätar mot fukt.
Hjälper inte, har fått den fixen men dörrlåsen frös fast i november ändå
XC40 fick nya förbättrade dörrlås strax före jul såg jag på Vi Bilägares hemsida (låst artikel). Framgick inte om och när det ev. kommer motsvarande förbättrade dörrlås till övriga modeller som löser låskisteproblemet once and for all.
/Bo
Sama55 skrev: ons 12 feb 2020, 12:04 Hej
har kommit på varför dörrar går i baklås, drar man för snabbt i handtaget innan kolven aktiveras för upplåsning går dörren i baklås.
Att åtgärda/återställa:
1- lås upp bilen
2- dra ut handtaget lite & sätt ett finger mellan handtag & dörrplåten i bakkant (ca; 1 cm)
3- lås bilen & vänta 4-5 sek tills det klickar till
4- släpp handtaget
5- lås upp bilen - klart
Ps. funkar på min bil V90cc 2018, ni får testa och återkom med resultat
Du är dagens hjälte!! Fick samma problem med min XC90-16 idag och testade din metod och den funkade kanon efter 4 försök!! Dörren nu helt återställd och barnen kan gå in på varsin sida igen. Sen blir man ju lite nyfiken hur du kom på lösningen……hade ju själv räknat med 5 dagar på bilia och 6000kr senare😂
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]