Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Tack för alls svar. Håller med om att läget med nya bilar är så där. Känns som att jag ska behålla och rida ut och se var det tar vägen. Så mycket har inte hänt ännu så det känns motiverat att byta. Skatten blir också stor jämfört med 2800:- jag har nu.
av Ok67
Jag tror personligen att det du förlorar i skatt på en ny bil (kontra före bonus-malus) får du igen på bättre andrahandsvärde på din nuvarande. Så fungerar marknaden generellt.
av Nystrom7
Funderade också på att byta och varit påväg att annonsera den i över ett år men kommit fram till att jag nog behåller den då jag trivs så bra med den.

2018 med 1900 mil på mätaren och i så nära nyskick man kan komma, skatt på 1900.
av AndS
Tror att det är en vana många har utifrån tjänste/förmånsbilar brukar hamna på den intervallen och speciellt i de här forumdelarna med nya bilmodeller så är besökarna av sorten.
Vår blir 3 år i februari och tror den då rullat runt 7000-7500mil (har konfigat bort allt lulllullinfo i displayen) och den känns ungefär som ny så den får rulla vidare som familjemedlem.
av SundanceKid
Jag tycker att man kan göra ganska bra affärer om man byter var 3:e år. Man får bra betalt för en volvo som är 3 år. Efter det så tycker jag att det dippar en del.
Min volvo blir 3 i feb/mars och får tillbaka 80% vid inbyte där jag beställt ny bil. Byter från V90T5 R-design till en likadan fast T8 och med i princip all utrustning.
Känner verkligen att jag får tillbaka pengar för de tillval jag gjorde. Skatten blir 360kr istället för strax över 1000-lappen.
av AndS
Visst kan vad man får i inbyte vara av intresse. För mig är det ointressant då jag bara fokuserar på vad jag får "lägga upp" i pengar för att få en ny bil.
Först då vet jag vad bilkostnaden av nyinförskaffade bil blir. För bilhandlaren är det bara en affärsfråga hur man fördelar kostnader/intäkter/rabatter/etc.
Så 80% kan vara sämre än 60-70% beroende hur mycket du kör och om milen ger intäkter.

Det är bara den som har bilen och funderar på bytet som kan avgöra vad som blir bäst.
av SundanceKid
AndS skrev: ons 18 dec 2019, 10:32 Visst kan vad man får i inbyte vara av intresse. För mig är det ointressant då jag bara fokuserar på vad jag får "lägga upp" i pengar för att få en ny bil.
Först då vet jag vad bilkostnaden av nyinförskaffade bil blir. För bilhandlaren är det bara en affärsfråga hur man fördelar kostnader/intäkter/rabatter/etc.
Så 80% kan vara sämre än 60-70% beroende hur mycket du kör och om milen ger intäkter.

Det är bara den som har bilen och funderar på bytet som kan avgöra vad som blir bäst.
Så är det säkert. Alla känner sin egen plånbok bäst.
av AndS
Eller vad man behöver och vill betala för, även om plånboken är överfylld ;-) Finns ju mycket annat att ställa i ett garage än enbart vardagsbil.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]