Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beachman
Xanthopteryx skrev: tis 01 okt 2019, 15:13 Finns väl ingen servopump för styrningen på dessa? Är ju elektriskt.
Med elektrisk styrservo menas väl att pumpen är elektriskt driven och inte kopplad till multiremm på motor? - Jag kan ha fel...
Här är hårdvaran som krävs till XC90 MY16 för att uppgradera till PA2, den kallas för hydraulenhet:
https://accessories.volvocars.com/Insta ... /Automatic

Sen om det krävs ytterligare ny hårdvara till PA3 har jag ingen aning om?
av least
Okej, jag visste inte att man övergivit hydraul-principen för SPA-plattformens styrservo.
Så man har alltså nån form av direkt, mekanisk koppling för servoverkan? Underligt.

Men som @beachman skriver så är det en elmotor som driver servopumpen, till skillnad mot "äldre" lösningar som bygger på remdrift.
av Xanthopteryx
Varför finns då ingen styrservoolja? I vår gamla Mazda från 2011 var det också eldrift = elmotor som assisterar i stället för olja.
Den hydraulenheten som nämns ovan förefaller vara till bromsarna.
av least
volvo_v90_cross_country_2017_styrservopump_elektrisk.jpg
volvo_v90_cross_country_2017_styrservopump_elektrisk.jpg (47.47 KiB) Visad 996 gånger
Elektrisk styrservopump.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ingen pump, bara elmotor som direkt driver styrväxeln via en rem.

Detta klipp visar ungefär hur det ser ut

Finns 2 olika versioner av dem till 90/60 bilarna.
Bara de senare som klarar PA 3 med ett annat interface för styrningen.

T.ex. min 2016 kommer inte kunna få den funktionen även om navigationen stödjer det så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
av NorskT8
beachman skrev:
Xanthopteryx skrev: tis 01 okt 2019, 15:13 Här är hårdvaran som krävs till XC90 MY16 för att uppgradera till PA2, den kallas för hydraulenhet:
https://accessories.volvocars.com/Insta ... /Automatic
Tja, min MY16 levert med PA1 ble oppgradert til PA2 da den ble lansert, kun via software.

Men det er ikke svar på spørsmålet i denne tråden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Hypoxia
Jag tycker spontant att det vore en synnerligen klumpig formulering i tidningen om det inte vore så att alla (eller åtminstone huvuddelen) som fyller de listade förkraven skulle kunna uppgraderas.

Därmed inte sagt att det skulle vara samma kostnad för tex en MY16 resp MY18 XC90, men man skulle kunna tänka sig att man byter ut den hårdvara som behöver bytas. Om det sedan är ekonomiskt intressant att göra uppgraderingen för en godtycklig bil är en annan femma.

Jag har hur som helst ställt frågan till Volvo, återkommer om jag får något svar.
Användarvisningsbild
av gages
Åkte till Bilia i torsdags, de de lanserade kampanjdagar med 20% rabatt. Beställde eftermontering av parkeringsassistans med kamera (6 000kr) samt uppgradering til Pilot Assist gen 3 (750 kr).

Bytt olje och luftfilter samt förstås o[…]

Fästa backsensor V70

Ok bra då limmar jag dit den med nåt s[…]

Är det någon som vet vilken storlek det[…]

Missljud från motor

Enligt honom så kommer ljudet från s[…]