Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men D4 säljs inte för 408 utan 384.900 på nationell kampanj. Det finns alltid kampanjer på D4, men hittills inga på T8. Så 170k i diff i alla fall innan man börjat utrusta.

Men med det sagt, om man i bästa fall når break-even (om man äger bilen länge) så finns väl ingen anledning i hela världen att åka diesel?

(Kampanjerna på diesel kommer garanterat fortsätta eftersom man har bokat produktion på diesel i flera år framöver och den ska helt enkelt bara iväg. Det funkar inte så att man kan ställa om till T8 istället på något enkelt sätt.)
Provbyggde nu så lika vår nuvarande bil som det gick (går inte fullt ut då de hela tiden ändrar vad som går att välja löst, vad som är i paket e.t.c.) och skillnaden hamnar på i grova drag 150.000 dyrare med T8.
Vi struntar i värdeminskningen och bara räknar på förbrukningen och då sparar vi grovt räknat max (antagligen lägre) 10-12.000 per år i bränslekostnad (dieselkostnad samt elkostnad baserat på cirkus 2.000 mil per år och vårat körmönster). I dagsläget (vad som händer med dieselpriser och elpriser framöver går ju bara att sia om). Så på 8-10 år är det 'bara' 50.000 back.
Har ej tagit hänsyn nu till skatt (som hos oss är på under 2.000 per år just nu) och förskring (en vild gissning: T8 är dyrare att försäkra, men jag vet inte - någon som VET?).
Har inte heler tagit hänsyn till att vi måste lägga pengar på elen då vi i dagsläget inte har el för laddmöjlighet där bilen står. Ej heller är räntor/vinst på lån/placering medtaget i beräkningen.

Skulle Volvo haft bättre elekonomi eller större batteri skulle kalkylen sett annnorlunda ut. För att klara 100% el för dagliga resor till/från jobbet måste bilen klara 7,5 mil på el (mestadels motorväg, räknat på sämsta läge med snö, modd, -10 till 20 grader och motvind). Vad blir det, 15 mil räckvidd sommartid antar jag grovt räknat?

Så för våran del måste skillnaden halveras för att det skall vara ens i närheten av 'lönsamt'.

Men.... Detta gäller ju för våran situation. Lisa-Maja kanske har en ännu sämre kalkyl emedan Kajsa-Gudrun kan köra på el till 95% på årsbasis. Så alla måste ju se till sina körmösnter och möjligheter.
Bra grejer ni kommer med, en grej som jag inte förstår är varför en T8 skulle ha lägre andrahandsvärde.
Köpet gäller tjänstebil för eget AB, med 36 mån leasing avtal. Det som äter många mil är just till och ifrån arbetet, ca 4,5mil enkel. Hade batteriet klarat hela den biten hade det vart ett givet köp i min mening. Sista milen kommer gå på bensin, med en förbrukning på ca 0,8 L, vilket man väldigt grovt kan omvandla till 1/4 av vad man skulle förbrukat i en D4. Sedan är skatten ca 6k billigare per år med. Nu hänger det på vad jag får för offert från ÅF.
Men om man tänker som nedan.

Diesel, Grovt räknat: 300 mil/mån * 15 kr/l * 0, 8l/m= 3600kr
El, Grovt räknat: 10 Kw * 1 kr/Kw * 30 dagar= 300kr
3600/4= 900kr

3600-900-300= 2200kr är det man ev skulle kunna spara i månaden om man ser till försöka köra på enbart el till och från jobbet, samt ladda där.
På året blir det grovt 26 000, på 3 år ca 75000, slänger man in skatten med så det ca 18000 till, totalt ca 93 000. Själv tror jag inte att besparingen skulle bli så stor på 36 månader.

Kan man resonera så här?

Sedan undrar jag om man kan köra blandat, både el o bensin, vad ligger förbrukningen på då?

Väldigt tacksam för allas inputs!
Senast redigerad av 1 pellemando, redigerad totalt 0 gånger.
@pellemando, Andrahandsvärdet är inte "lägre" i %, snarare tvärtom men värdeförlusten i kronor blir större. 60% restvärde på 550k mot 55% restvärde på 350k innebär en ytterligaste värdeminskning på 62.500kr att betala.

För ett aktiebolag blir dock kalkylen bättre på grund av lägre förmånsvärde som innebär mindre sociala avgifter. Sen ska en viss bonus dras bort från T8an och en viss Malus läggas på D4an. Så det finns en brytpunkt som inte är orealistisk när bilen ska gå som tjänstebil. För privatförare däremot är det svårt. Väldigt svårt. Men varför ska en bil med 200hk till vara billigare egentligen? Så har det ju aldrig varit förr.
Man kan resnoera på alla möjliga sätt och hur man än vänder och vrider på det är det jäkligt svårt att sia om exakt slutsats, men som du har med i kalkylen så: Försäkring och skatt är relativt säkra kort. På tre år är bränslepriserna (inklusive el) ett relativt säkert kort. Kvarstår då det där osäkra: Hur mycket förbrukar man?
Någon nämnde 4,5 mil sommartid och 2,5 mil vintertid i grova drag, på el.
Hur ditt körmönster ser ut påverkar väldigt förbrukningen och som sagt, vi ligger på drigt 0,67 inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Tillskottsvärmare och parkeringsvärmare lär tillkomma även på T8 (om de inte gjort någon stor förändring där): Så vill du ha värme på väg till jobbet så hoppar bränslevärmaren i gång. Säg upp till 0,6l/h som riktvärde.

Jag är helt med din tanke att besparingen troligen inte alls kommer komma upp till 93.000 på tre år. Mer troligt skulle jag nog lägga mig på 50, och allt mer än så är bara ren bonus så att säga.

Kan du låna en T8 några dagar för att testa verklig förbrukning på de sträckor du åker?

En fördel med diesel i dag är att du kan köra fossilfritt (HVO100) eller via vanlig diesel, upp till 49% fossilfritt (HVO blandas i all diesel upp till 49%). Bensin är än så länge upp till 5% bara (etanol), där andelen etanol är påtagligt lägre vintertid.
Så ekonomiska aspekten och miljömässiga spekten är... komplicerad...
Lika mycket som jag gillar T8an när jag kör till jobbet varje dag (~10km) ogillar jag den vid långresor. Då blir den en törstig T6a. Jag tror jag ligger på ungefär 0.5l/mil över året. Skidresor, sommarstuga, släktbesök mm sabbar kalkylen... El + diesel hade varit en bättre kombo. (Så körmönster avgör allt... hade jag haft 20km till jobbet hade jag fått ner min snittförbrukning, eller 40km med möjlighet att ladda under dagen)
Valde mellan en T8 och en T6'a...
Har resonerat som så att eftersom jag behåller bilen typ max 2 år, så kommer en hybrid att redan då vara mer eftertraktad på på begg-marknaden än både en "dyr och törstig" T6a för att inte tala om en "diesel-skam"-v90... Jag tror hybrider och elbilar is da shit om några år. Även begagnat. Den som lever får se.
Att jag dessutom kör i princip allt inom stan här hemma på el, och bara använder bensinmotorn på längre resor så mår samvetet liiiite bättre.
Men att räkna hem den, det gör man inte idag, man kör T8 för samvetets skull, eller för att det är fränt med en v90 som gör 0-100 på 5-isch sek orginal :-)

Men som svar på trådskaparens fråga:>
Jag har ca 4,5 mil till jobbet. Motorväg 100 / 110. Då drar den ca 0,20-0.25 på den sträckan. (Faktiskt kört på 0,19 en gång)
Snååål kör man med ett tjog ägg under gaspedalen på 70/80-vägar kör man den på sommaren ca 42-43 km på el.
Snittar sen köpet i maj 0,67 på 1200 mil, och jag kör långt i jobbet. 40-50-mila stinter är inte ovanliga. Och även att man då får köra tillbaka o-laddat eftersom uttagen på hotellen är ockuperade av teslor :-)
Det är klart lägre snitt än min förra 2017 Audi A6 Allroad som drog i sig 0,8-0,85 med min körstil.

Kan du ladda både hemma o på jobbet kommer den vara jättesnål.
Men du kan knappast räkna hem en T8 trots det.
Jag sitter i lite samma sits som TS, dock är jag privat....
Har kollat på en T8:a demobil ett tag och jämför med att antingen byta till den eller en demobil D5:a.
Båda i princip fullutrustade, D5:an ligger på 499” och T8:an på 559”.

Jag har optimalt körmönster för en T8:a, 6km enkel till jobbet med möjlighet att ladda där, kör ca 1500mil om året. Jag hade i stort sett kört alla mina mil på el och därför fått en riktigt bra förbrukning, det tillsammans med den lägre skatten gör att jag tror jag hade kört billigare med en T8:a under de 3-4 år jag brukar behålla bilen. Bara skillnaden på drivmedelskostnaden ligger på ca 40-45000 på tre år räknat på 15kr/liter och sen skatten till det, för varje år längre jag behåller så kommer jag tjäna mer på att köra T8:a....
Dessutom blir den potentiella större värdeminskningen på T8:an inte så mycket större i kronor med denna ”lilla” prisskillnaden eftersom det är demobilar bägge, jämfört med istället om båda hade varit nyköp. Kanske är även T8:or fortfarande mer eftertraktade om några år??

Vad som oroar mig lite är min okunskap om möjliga kostnader för hybrider, är det dyrare service, dyrare försäkring, eventuella batterikostnader. Det stör mig även lite att 2018 års T8 enbart har 50 liter tank, vilket är lite sjukt i sig med tanke på att man kommer köra mest på el...

Är ganska säker på att jag tycker T8:a men ska bara övertyga frugan också....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]

Det tar mycket längre tid än ”n&[…]

Verktyg till upphängning. https://amzn.eu/[…]

Turbo problem V70

Fick du någon ordning på det? Eller ka[…]