Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Vad är det för kvitton som har krävts vid inbyte?
En servicebok har arbetsorder-numret, och en ÅF kan enkelt få fram utfört arbete.
av stevvee
least skrev:Vad är det för kvitton som har krävts vid inbyte?
En servicebok har arbetsorder-numret, och en ÅF kan enkelt få fram utfört arbete.
Vem pratade om inbyte ? Vid inbyte har dom inte brytt sig om något.

Om det är inom samma koncern yes. Därför är digital bättre för alla kan se.
av least
Inbyte eller försäljning om det nu var ordvalet som störde dig.

Hur ska en privatkund kunna lita på att din hög med kvitton är sanningsenliga?
av stevvee
least skrev:Inbyte eller försäljning om det nu var ordvalet som störde dig.

Hur ska en privatkund kunna lita på att din hög med kvitton är sanningsenliga?
Betydligt svårare att fejka ett kvitto än stämpel i en bok. Men fortsätt med servicebok och lita på den om du önskar! Åk gärna till en mekonomen och fråga om du kan få köpa stämplar med så får du nog en tankeställare sen.
av least
Jag sätter inte min fot hos Mekonomen....

Och att fejka ett kvitto är inte svårt, bara att låna kompisens?
av AndS
Dagens serviceböcker säger ju inget mera än en tid när något gjordes, dvs totalt ointressant utifrån att Volvo anpassar service efter tid i kombination med körsträcka och motor drifttimmar.
Så har du en bil du kör 1000mil/år kontra 3000/mil så görs service utifrån olika förutsättningar. kortare körsträck så kanske du det blir en anpassad service istället för Basservice.
Och på mina Basservice finns angivet Intervalltillägg med t.ex. mjukvara, rengöring insida kamera/laser, etc.
Och då kan du göra Basservice, Underhållsservice, Anpassad service, etc, så stämpel i bok säger inget utan det är bifogad sida från t.ex. Volvos system där det ska stå precis vad som gjorts.
Men allt bygger ju pratiken att det sedan verkligen utförs i alla delar ;-)
Så den här gamla pappersserviceboken har inget större syfte längre utan det som gäller är de dokument som visar vad som har gjorts (åtminstone skulle ha gjorts).
Blev lite nyfiken och titta nu om det var något ifyllt i boken, har aldrig gjort det tidigare, och det var det, då boken alltid finns bilens mapp.
Det som jag får i handen är faktura inkl. material, samt utskrivet dokument vad som gjorts och kryssats som har en stämpel och tekniker.
Däremot så kan man ju läsa lite om servicegarantier och liknande i boken om man har lust, men stämplar i den tillhör en svunnen tid utan någon information vad som gjorts.
Men Verkstad och servicelogg visar ju detsamma och i en sammanfattning tillsammans med beskrivning av vad som ska göras under "Min Volvo" på volvo.cars.se.
Det jag saknar är bra utskriftsfunktion och även kunna spara i PDF för då skulle jag slippa alla lösbladssystem att hålla koll på, samt spara lite miljö i form av papper. Bara ladda ned PDF och spara eller själv kunna välja utskrift. Så den delen kan de utveckla bättre och signatur på utförande person.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det finns väl inget som hindrar att historiken följer med en volvobil digitalt så länge man byter in hos auktoriserade ÅF.

Den förlängda nybilsgaranti jag fick av Mercedes-Benz Malmö (2 år vid köpdatum) dök snyggt och prydligt upp i Hedin Bils datasystem när jag lämnade in för en lysande motorlampa. Man kan även köpa förlängd nybilsgaranti i upp till totalt 5 år och då följer den bilen vid eventuell försäljning, vilket förstås påverkar värdet.
Användarvisningsbild
av sewen
Är på vippen till att slå till på en V90 CC my17. Fick den levererad hem och ska nu provköra. Utköraren kollade i handskfacket och konstaterade att där inte fanns nån servicebok och menade att den är digital. Jahapp.
Eftersom jag inte kan se den i volvo-appen eller så måste jag åka till en verkstad.. Vilket jag antar kostar?
av Xanthopteryx
Den som äger bilen kan ta fram den digitala.
Annars borde ju självklart Volvo verkstad eller försäljare kunna ta fram den.
av III
Tänk så enkelt det skulle kunna vara. En servicebok kompletterad med kvitton, snyggt, enkelt och tydlig. Må vara gammaldags men enkelt.

Så det blev så till slut. Ytterligare […]

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]