- fre 05 jul 2019, 17:33
Jag är lång 200cm och sitter kanoners i R-design! Provkört lite olika men jag sitter som en F*tta i andra. 

Moderator: Moderatorer
SundanceKid skrev: ↑fre 05 jul 2019, 17:33 Jag är lång 200cm och sitter kanoners i R-design! Provkört lite olika men jag sitter som en F*tta i andra.Jag sitter absolut bäst i de ventilerade stolarna, tycker de är mjukast (eller nåt...).![]()
fjohan82 skrev:Har enbart testat under kortare provkörningar (ca 20 min) i en R-design och en med standardstol. Jag tycker jag sitter bra i bägge, men det är ju förstås svårt att veta hur det är efter 7 timmars långkörning. Dock är jag inte orolig, tycker att alla Volvostolar jag suttit har varit bra eller riktigt bra. Dessutom bra med inställningsmöjligheter även för standardstolen.SundanceKid skrev: ↑fre 05 jul 2019, 17:33 Jag är lång 200cm och sitter kanoners i R-design! Provkört lite olika men jag sitter som en F*tta i andra.Jag sitter absolut bäst i de ventilerade stolarna, tycker de är mjukast (eller nåt...).![]()
R-design upplever jag som på tok för hård, så alla är vi olika
LillMyran skrev:Nu sitter man här igen, gripen av bilbytarj*veln som har börjat övertala mig att byta upp mig från v60:n från 2014 till något lite modernare. Med barnvagn inom de närmsta åren och ett barn och eventuellt ytterligare något till kommande år så börjar V60:n kännas trång. Har fastnat för V90:n som i mina ögon är strået vackrare än nya V60:n, som dock ändå inte är helt avskriven. Söker lite stöd och input, känns som man ältat en massa frågor och funderingar på egen hand ett bra tag nu. Gissar att det finns en och annan som gjort samma byte och som kanske har några tankar?Uppdatering! Efter sju svåra år och åtta bedrövelser (nåja, kanske överdrift, är ju kul att leta bil) så har man blivit med V90. Landade i en D3 AWD mom. advanced SE MY2020 med lite lullull, denimblue, HUD, 360-kamera och drag. Enda jag kan sakna nu är elstolen och möjligen några extra hästar. Stor skillnad i kupéutrymme mot gamla V60:n där man satt som en fällkniv framför barnstolen i baksätet.
Hade egentligen tänkt begagnat först, men jag tycker att priserna verkar ligga bra högt jämfört med nya lagerbilar som verkar finnas till ganska bra kampanj. För att passa plånbok och ändå kunna få in hyfsat med utrustning har jag mest kikat på D3 och T4. Tycker D3:an rör på sig helt ok, känns tystare och starkare än vad jag väntat mig efter att ha kört D4 VEA senaste tre åren. T4:an känns dock trevligare, även om besöken på macken lär bli lite tätare. Jag och sambon kör inte jättemycket heller, ca 1200-1500 mil per år. Jag kan tänka mig att bensinarna drar ca 2-3 dl mer per mil.
Hur brukar ni som köper bil privat göra med inbyte, byta in till samma handlare man köper ny bil av eller leta runt efter bättre deal för en ren försäljning? Rabatt på kampanjade bilar - möjligt eller svårt? Prova ska man ju förstås alltid göra, men kul att höra om nån lyckats bra.
Om man går på nån begagnad - någon årsmodell och motor som verkar vara mer eller mindre drabbad av problem/barnsjukdomar? Vibrationer har man hört talas om, gäller kanske främst awd vad jag förstår? Bättre på senare årsmodeller?
När det gäller utrustning är de enda riktiga "måstena" för vår del automat, VOC och rattvärme. Trevligt med elstol med minne, navigation/smartphone integration, lastpkt, elbaklucka, backkamera t.ex. men inget bestämt måste.
Mycket att fundera på vid stundande bilbyte, kul men tidskrävande!
Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]
De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]