Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte utrustningen själv men en walkie Talkie kan ju ha en räckvidd på bara några meter till flera km och jag misstänker att det är samma med dessa som snappar upp och sänder vidare signalen.

/M
Funk skrev:Vi förvara alla våra nycklar i ett nyckelskåp av plåt hemma, det borde räcka...
Att sno signalen ur fickan när man t.ex går tror jag dock inte är speciellt troligt att det sker, utrustningen fölr att reläa signalen är tydligen inte så smidig..

/Thomas
Det var precis så de snodde bilar på Mall of Scandinavia. Dock inte Volvo - tror det var BMW. Vet inte hur deras lösning eventuellt skiljer sig (om Volvos är säkrare på något sätt).
För det första: Detta gäller även era pass (och kreditkort med mera). Man har redan plockat en lirare på en flygplats (i Tyskland om jag minns rätt) som satt och läste av folks pass från tio meters håll.

Nyckellösa system tror jag kommer förändras. Jag skulle älska att ha en liten knapp på nyckeln som avaktiverar den. Det vill säga, du slipper påsar och sådant men ett tryck/drag på knappen/spaken så funkar inte nyckeln alls som nyckellös. Då kan man välja själv. En pinkod (likt vad jag förstår att Tesla infört - deras nyckel var ännu enklare att norpa och krävde inte ens att bil och nyckel befann sig i närheten av varandra eller ens under samma tillfälle) vore också tacknämligt. Då må de komma in i bilen men sedan behöver du peta några siffror på skärmen för att starta.

Tekniken i sig - alltså, utrustningen är billig och liten till att börja med och räckvidden är ju inga problem att få till hundratals meter och även räknat i kilometer. Gränsen torde egentligen gå vid bilen i fråga: Hur lång roundtripp tolererar bilen? (det vill säga: bilens signal till nyckeln och nyckelns svar till bilen) Med avståndet ökas även roundtripptiden.

Plåtburkar är bra men kan vara ett tips att ta plåtburken och ställa sig vid bilen och se om den går att öppna. Rotera burken åt olika håll.

Grundkonceptet är:
* Förvara nyckeln långt ifrån ytterväggarna på huset (nyckeln har ju begränsad signalstyrka i sig precis som med passexemplet där tio meter tydligen funkade men 20 lär vara svårt eller omöjligt). Väggar med mera sänker signalstyrkan.
* Förvara den i folie eller metallburk eller liknande. De nycklar vi sällan använder (sportnyckel samt en röd nyckel) ligger insvepta i grillfolie och är fullständigt omöjliga att öppna bilen med hur nära jag än står. De andra ligger i en plåtburk förstärkt med folie på insidan. Inte jättejobbigt att plocka upp på morgonen och lägga tillbaka när man kommer hem. Jag har än så länge sämre skydd när jag kommer till affären exempelvis men där är det (än så länge) mer sällsynt tack och lov (enklare att bara söka runt hus på natten när ingen är vaken).

Bra varning att du nämner din prekära situation här. Då vet vi att det i dina trakter pågår just nu antagligen en räd mot just Volvo (ofta siktar de in sig på vissa märken och modeller - samma med rattar som stjäls). Hopas det inte sprids mer utan kan bromsas i sin linda.
Alla problem med Keyless skulle ju försvinna om det inte gick att köra bilen hur länge som helst utan nyckel Jag fattar genuint inte varför det ska gå att köra bilen längre än säg 2 minuter utan nyckel? Nu går det att köra bilen till Moldavien utan rätt nyckel närvarande överhuvudtaget.
Problemet med keyless - det som gör att det är enkelt att stjäla bilar med enkel utrutning är att signalen är helt öppen, ingen kryptering alls.
Nyckeln sänder alltid ut sin signal. Förövaren går runt huset tills han hittar signalen, kopierar denna. Går till bilen, spelar upp signalen och kan åka iväg med bilen.
Bekants bekant blev av med en mycket dyr mercedes på detta sätt - finns tom på film när förövaren går runt huset med en laptop, stannar när han hittat signalen och går till bilen som snällt öppnar sig och åker iväg. Då berättade Mercedes efter mycket om och men att alla biltillverkare har samma "problem" och att signalen är okrypterad.

Det dröjer väl några år - när kunderna kräver kryptering eller ingen keyless funktion.

Om man köper en Volvo som inte är basutrustad är ju keyless tvingande..
Kryptering hjälper inte när du reläar tyvärr:
* En lirare står med antennutrustning vid bilen. Den snappar upp bilens signal och skickar den trådlöst till polaren som står vid huset.
* Polaren vid huset sänder nu bilens signal (live) in till huset och vandrar runt tills en nyckel svarar. Svaret skickas då automatiskt tillbaka till han soms tår vid bilen och sänder då svaret till bilen.

Klart.
trumskolan skrev:Min V90 blev stulen troligtvis genom keyless fiske från ytterdörren igår natt.
Är otroligt besviken att det varit så enkelt att sno en så dyr bra bil på 60 sekunder.
Jag lyckades spåra bilen via min Volvo on cal app och hitta den i skogen 2 mil från hemmet genom att tutta med appen, Fyra hjälpsamma Lundapoliser var med mig. Den var förberedd för transport till utlandet troligtvis.
Någon annan som råkat ut för något liknande?
Kan man stänga av keyless eller skall jag behöva ha nyckeln till min 500 000kr bil i folie????
Visst kan man kontakta Volvo centralen (bilar med VOC) och be dem skicka en ”ping of death” för att stoppa bilen?
@Xanthopteryx, Exakt. Man kan kryptera tills signalen är blå, det spelar ingen roll eftersom den reläas live.
Volvo borde kunna åtgärda problemet!
Varför inte ersätta alla befintliga nycklar med nya nycklar som har en on och off knapp.
Eller uppgradera systemet elektroniskt. (fråga mig inte hur)
men inte fan skall man behöva gå omkring med metallfolie runt nyckeln och lägga nyckeln i folieklädda lådor på en bil som kostar en halv miljon.
Jag bryr mig inte att det är ett problem som drabbar alla bilar.
Detta är Volvos problem som dom måste lösa...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]