Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Derank skrev: sön 24 mar 2019, 02:21 hur komme rman 130mil på en tank i en D4a?
Inte svårt alls, skulle kunna köra längre men brukar köra och tanka när det lyser gult.
Användarvisningsbild
av Derank
Tror aldrig jag hört nån av kollegorna komma de sträckorna i deras v90.

Själv snittade jag 0.84 enligt färddatorn på en v90 d4a awd auto på 77mil. Och då körde jag lugnt, häll 110 mest hela vägen

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av AndS
Beror ju på var ni kör 😎
Prova att köra en tank på ganska "platt" 70-väg sommartid och +20 och en tank 110/120-väg lite kuperad vinter med -10 grader, jämför sedan förbrukning 😉
Förbrukning tenderar att bli "hur långt är ett snöre" i alla förbrukningstrådar.😁
av Bigx86
Körde Värnamo- Malmö flera gånger förra året med en V60 D4 FWD. Förbrukningen hamna på 0,44L (sommardäck 16) och 0,48L (vinterdäck 18) om man körde lagligt.
av AndS
Några centiliter kanske den gör vid normal körning och den driver på framhjulen. Men AWD väljer man utifrån att man behöver den och då är det inte en förbrukningsfråga, skulle lite slarvigt påstå att räknar man på dess förbrukning har man inget behov av den ;-)
av Nystrom7
Jag har en AWD med 20" 255 på vintern och 21" 245 på sommaren. Lägsta förbrukning för min del har varit på 0,48 ett flertal gånger. 0,48-0,52 vid lite längre lugna körningar på 3-4 mil och uppåt.

Kör jag så hårt med den så kommer jag upp i 0,8-0,9 på kortare sträckor runt en mil.
D3 AWD BSR optimerad.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
GATUPLAN skrev:MEN hur mycket påverka AWD förbrukningen?
Det var någon som sagt 20% men det tror jag inte...
?
Skulle påstå ca en dl/mil. Inte mer.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
EbbevonVolvo skrev:
GATUPLAN skrev:MEN hur mycket påverka AWD förbrukningen?
Det var någon som sagt 20% men det tror jag inte...
?
Skulle påstå ca en dl/mil. Inte mer.
Vilket ju är 20% när en FWD drar 0,5....
av AndS
Nä, inte drar AWD 1dl/mil extra vid vanlig körning, som jag uppfattar det driver den enbart på framhjulen om den inte känner någon skillnad i rotationshastighet mellan fram och bakhjul.
Det bör då endast vara ev. transmissionsförlust i Haldexen som försvinner och tar vi den totala massan som ska drivas vid landsväg av hela bilen så blir de bara någon/några få centiliter extra.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]