Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
Tror xc90 är grejen vid skidåkning. Man rymmer vanliga slalomskidor i bagaget med 6pers i bilen. Och längre skidor med 5pers i bilen (fälla ner en stol i mittenraden och upp en bak). Grymt smidigt att bara kunna langa in utrustningen och åka.

Rent generellt saknar jag det fällbara framsätet från min gamla v70n ganska mycket, det gjorde bilen väldigt användbar.
av Daviddd
razorfish skrev: mån 11 feb 2019, 14:32
refbob skrev:Har en xc70 my16 idag och funderar på att byta till en v90 CC. Kommer jag bli mycket besviken på bagaget? Har både hundar och barn. Verkar vara både smalare och lägre i skuffen + avsneddad. Personligen tycker jag v60 är en snyggare bil med snyggare bakända. Men den är ju ännu trängre på alla mått..
Det skiljer bara 15 liter i lastutrymme mellan XC70 och V90CC (uppfällt baksäte) men det är mer formen som gör den stora skillnaden om du frågar mig (har haft flera XC70 innan jag bytte till V90CC). Den där audi-bakluckan / hatchback är inte helt lyckad för oss som lastar lite. Tar tid att vänja sig vid. Jag har inte vant mig än, på 13 månader...
Hur mäter man det i den jämförelsen? Jag har för mig att man i vissa fall mäter volym upp till insynsskyddet och det är ju där skillnaderna drar iväg. Har för mig att det var så med Superben men att v/xc70 var störst när man väl matade fullt.
av AndS
Daviddd skrev: tis 12 feb 2019, 19:13 Hur mäter man det i den jämförelsen? Jag har för mig att man i vissa fall mäter volym upp till insynsskyddet och det är ju där skillnaderna drar iväg. Har för mig att det var så med Superben men att v/xc70 var störst när man väl matade fullt.
Har det någon betydelse mera än teoretisk marknadsföring. När du står där med större utrymme i en bil enligt beräkningar men den är 1 cm för smal eller för för kort i lastrummet för att få in "just det" så blir det ointressant.
av Daviddd
AndS skrev: ons 13 feb 2019, 07:25
Daviddd skrev: tis 12 feb 2019, 19:13 Hur mäter man det i den jämförelsen? Jag har för mig att man i vissa fall mäter volym upp till insynsskyddet och det är ju där skillnaderna drar iväg. Har för mig att det var så med Superben men att v/xc70 var störst när man väl matade fullt.
Har det någon betydelse mera än teoretisk marknadsföring. När du står där med större utrymme i en bil enligt beräkningar men den är 1 cm för smal eller för för kort i lastrummet för att få in "just det" så blir det ointressant.
Det är ju exakt det som är poängen. Om det skiljer 15 l upp till insynsskyddet så skiljer det betydligt mer ovanför pga bakluckans lutning.
av Gorban
Vi gör en eller två bilsemestrar ner till Europa varje år. Just nu är vi i Österrike. Box på taket med skidutrustning och skidkläder. Resten i bagar i bagaget. Jag vill inte lasta över insynsskyddet då jag vill ha fri sikt bakåt på autobahn. Det fungerar ok men den sluttande bakluckan stjäl mycket utrymme jämför tmed min tidigare 5-serie. Bagaget är dock djupare fram till ryggstödet. Saknar den öppningsbara bakrutan på BMW:n. Suverän när man ska lasta det där sista in mot bakluckan. Sedan öppnar man bara rutan när man vill plocka i och ur jackor och småsaker.

Resten av året fungerar bagagerummet utmärkt. Då behöver bara barnens skolryggsäkar och min portfölj få plats. Kör även optimistjolle på taket ibland och mast och segel inuti bilen och det går bra.
av AndS
Daviddd skrev: ons 13 feb 2019, 08:54 Det är ju exakt det som är poängen. Om det skiljer 15 l upp till insynsskyddet så skiljer det betydligt mer ovanför pga bakluckans lutning.
Och om det påverkar eller ej är ju utifrån hur vad och hur man lastar, det blir helt individuellt om det påverkar.
Vi har störst nytta av större lastyta på golvnivå och upp till fönsternivå än utrymmet ovanför, ovanför lastar vi ytterst sällan där bakluckan är vinklad. Och kan kompensera vid de få tillfällen som höjden behövs med att fälla baksätet.
Användarvisningsbild
av razorfish
Daviddd skrev:Hur mäter man det i den jämförelsen? Jag har för mig att man i vissa fall mäter volym upp till insynsskyddet och det är ju där skillnaderna drar iväg. Har för mig att det var så med Superben men att v/xc70 var störst när man väl matade fullt.
Det är en fråga till Volvo då det är uppgifter ur deras tekniska specifikationer för respektive bil. Min poäng var att inte titta för mycket på de siffrorna utan istället prova i praktiken. Den där audi-bakluckan gör rätt stor skillnad (större än vad 15 mjölkpaket kan framstå som).
av Daviddd
razorfish skrev: ons 13 feb 2019, 11:21
Daviddd skrev:Hur mäter man det i den jämförelsen? Jag har för mig att man i vissa fall mäter volym upp till insynsskyddet och det är ju där skillnaderna drar iväg. Har för mig att det var så med Superben men att v/xc70 var störst när man väl matade fullt.
Det är en fråga till Volvo då det är uppgifter ur deras tekniska specifikationer för respektive bil. Min poäng var att inte titta för mycket på de siffrorna utan istället prova i praktiken. Den där audi-bakluckan gör rätt stor skillnad (större än vad 15 mjölkpaket kan framstå som).
Absolut. Gör hela skillnaden för oss som fortfarande måste ha med en barnvagn, blir ofta packat upp till taket om det så bara är en helgresa. Självfallet skulle det gå att pussla lite men man vänjer sig vid att det är bekvämt att bara kunna stapla allt sida vid sida.
av III
AndS skrev: tis 12 feb 2019, 12:58 Inga problem att lasta skidor och vara 4 personer för korta turer som du gör på 20km. Du fäller det smala ryggstödet till vänster och lägger skidorna där och sedan sitter två personer på den breda delen (mittplats och högerplats). Lite trångt blir det men de flesta klarar en kortare tur som du efterfrågade.
Men längdskidor är rätt långa. I min nuvarande V60 så passerar längdskidorna främre ryggstöden och ligger på armstödet. Så fälla vänstersidans baksäte så räcker inte längden till.
av Xanthopteryx
Gorban skrev:Vi gör en eller två bilsemestrar ner till Europa varje år. Just nu är vi i Österrike. Box på taket med skidutrustning och skidkläder. Resten i bagar i bagaget. Jag vill inte lasta över insynsskyddet då jag vill ha fri sikt bakåt på autobahn. Det fungerar ok men den sluttande bakluckan stjäl mycket utrymme jämför tmed min tidigare 5-serie. Bagaget är dock djupare fram till ryggstödet. Saknar den öppningsbara bakrutan på BMW:n. Suverän när man ska lasta det där sista in mot bakluckan. Sedan öppnar man bara rutan när man vill plocka i och ur jackor och småsaker.

Resten av året fungerar bagagerummet utmärkt. Då behöver bara barnens skolryggsäkar och min portfölj få plats. Kör även optimistjolle på taket ibland och mast och segel inuti bilen och det går bra.
Vänta lite nu...? Du vill inte lasta över insynsskyddet, men du säger att den sluttande bakluckan stjäl utrymme?
Den sluttar ju ovanför insynsskyddet = påverkar ingenting under densamma.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]