Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HPinter skrev:Då kanske det är onödig tid att ringa en kompis i Skövde och prata om balansaxlar tänkte jag... Men kanske missade ngt. :-)
Jag vet precis vad du menar, men samtidigt så borde monteringen vara medvetna om problemen då det direkt påverkar deras slutprodukt.

HPinter skrev: lör 10 nov 2018, 16:29 Då kanske det är onödig tid att ringa en kompis i Skövde och prata om balansaxlar tänkte jag... Men kanske missade ngt. :-)
Låter väl inte så tokigt att informellt prata med någon man känner i produktion. Det är ju trots allt dom som kontrollerar att artiklar från underleverantörer är enligt spec. , monterar motorerna och justerar allt till spec., leveransprovar motorerna och dessutom vid ett kvalitetsproblem kommer stå med speciella rutiner runt en fallerande komponent samt har koll på när olika fix tas in.

Typ lägga lite pussel för att förstå. Jag tror nämligen inte vi kommer få någon officiell info från ansvarig konstruktör eller leverantör i Österrike.

Men det är en dålig idé?
HPinter skrev:T4 har balansaxlar. Som jag förstått det finns det inte på 2 och 3 motorerna som har kortare slaglängd. Men här finns det andra som är experter.
ja precis de med 1,5lit har inte balansaxlar verkar det som, men 2,0 har det så t3 manuell låda ska ha axlar. Jag har hört T3 på gatan vinandes, men då är det manuella 2,0 T3an(är väl en kopia av T4an annan mjukvara kanske?)
V70_2005 skrev: sön 11 nov 2018, 09:20
HPinter skrev: lör 10 nov 2018, 16:29 Då kanske det är onödig tid att ringa en kompis i Skövde och prata om balansaxlar tänkte jag... Men kanske missade ngt. :-)
Låter väl inte så tokigt att informellt prata med någon man känner i produktion. Det är ju trots allt dom som kontrollerar att artiklar från underleverantörer är enligt spec. , monterar motorerna och justerar allt till spec., leveransprovar motorerna och dessutom vid ett kvalitetsproblem kommer stå med speciella rutiner runt en fallerande komponent samt har koll på när olika fix tas in.

Typ lägga lite pussel för att förstå. Jag tror nämligen inte vi kommer få någon officiell info från ansvarig konstruktör eller leverantör i Österrike.

Men det är en dålig idé?
Jo, det är väl alltid bra att pussla såklart. Ville bara påminna om att balansmodulen verkar komma färdig från Österike. Men, som sagt, pussel är bra. Sen låter ju motorerna troligtvis super när dom lämnar fabriken. Det är ju först senare det börjar strula...
KenZoo skrev:
HPinter skrev:Exakt så.. Dom fyrcylindriga motorerna är sk. VEA-motorer. Men just det här problemet finns endast på dom lite större motorerna som har balansaxlar.
Du verkar kunna en del om det, finns det nån årsmodell där det blev bra ?
Har en s90 T4 tillverkad sent -17 ,, blir lite nojjig nu :)
Du kan ligga i zonen att få missljud, det har rapporterats om S90 dieslar D4-17 med missljud , jag har T4an i v60 -16 med missljud har fått min bytt en gång (1,5år sen) den nya rök efter lika många mil som den första, så jag går nu och inväntar den nya axeln som ska komma innan 2018 slut. Jag hör massor med vea spisar på gatan som viner.

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]

Smörjsprayer

Ett väldigt oventenskapligt test. Har en bord[…]

245 Turbo

Bilen har stått ett antal år på […]

Du har nog rätt. De bilder jag sett på […]