- sön 12 aug 2018, 08:25
#1264443
Jag blev lite nyfiken och gjorde en kalkyl eftersom det är en betydligt dyrare bil (detta har säkert folk på Volvo redan räknat på för att kunna ta maximalt betalt för T8)
Lägre förmånsvärde är en sak, men om bilen är dyrare så är det ju endå pengar som ska betalas av företaget.
Den specificerade förbrukningen är ju inte rätt så den kan man inte gå på.
När jag slår ihop två likadana bilar en T8 och en D5 (vilken endå inte känns intressant) skiljer det över 80,000 kr efter avdrag om 21000 i Bonus.
Fordonsskatten V90 D4 (D5 borde vara liknande) : 5047 / år.
Fordonsskatt V90 T8 : 360 kr/år.
Då är det 65000 kvar i skillnad räknat på 3 år, tveksam om man får 65000 kr mer för en T8 efter 3 år.
Förmånasvärde Enligt skatteverket
T8 = 4925 kr/månad
D5 = 6958 kr/månad
Här skiljer det 2000 kr /månad.
För företaget blir det ca 1000 kr/månad (arbetsgivaravgifter osv) x 36000 kr. Då är det 30,000 kr kvar i skillnad av den extra kostnaden, det kanske det kan skilja i värde efter 3 år på bilarna. Då är det inte speciellt mycket dyrare med en T8.
Då får jag hoppas att man kan beställa en T8 Momentum så man slipper det kalla eller på sommaren svettiga skinnet. Snyggt med skinn och luktar gott - absolut, men katastrof ur användarsynpunkt. Jag blir alltid svettig på ryggen när jag sitter i en bil med skinnsäten - känns sådär premium att komma på kundmöten med svettig rygg..
En annan sak som slog mig när man kör EL hybrid och har bilen som tjänstebil.
I mitt fall betalar företaget drivmedel och jag beskattas på privata mig.
Om jag laddar bilen hemma så betalar ju JAG för drivmedlet - hur beskattas dom milen - har någon koll på det?
Det blir ju lite pannkaka om jag skall betala elen för laddning av bilen hemma och sedan beskattas för milen som jag kör från skatteverket - då betalar jag för drivmedel flera gånger - då faller tanken med en laddhybrid och det blir dyrare för mig som privatperson.
Lägre förmånsvärde är en sak, men om bilen är dyrare så är det ju endå pengar som ska betalas av företaget.
Den specificerade förbrukningen är ju inte rätt så den kan man inte gå på.
När jag slår ihop två likadana bilar en T8 och en D5 (vilken endå inte känns intressant) skiljer det över 80,000 kr efter avdrag om 21000 i Bonus.
Fordonsskatten V90 D4 (D5 borde vara liknande) : 5047 / år.
Fordonsskatt V90 T8 : 360 kr/år.
Då är det 65000 kvar i skillnad räknat på 3 år, tveksam om man får 65000 kr mer för en T8 efter 3 år.
Förmånasvärde Enligt skatteverket
T8 = 4925 kr/månad
D5 = 6958 kr/månad
Här skiljer det 2000 kr /månad.
För företaget blir det ca 1000 kr/månad (arbetsgivaravgifter osv) x 36000 kr. Då är det 30,000 kr kvar i skillnad av den extra kostnaden, det kanske det kan skilja i värde efter 3 år på bilarna. Då är det inte speciellt mycket dyrare med en T8.
Då får jag hoppas att man kan beställa en T8 Momentum så man slipper det kalla eller på sommaren svettiga skinnet. Snyggt med skinn och luktar gott - absolut, men katastrof ur användarsynpunkt. Jag blir alltid svettig på ryggen när jag sitter i en bil med skinnsäten - känns sådär premium att komma på kundmöten med svettig rygg..
En annan sak som slog mig när man kör EL hybrid och har bilen som tjänstebil.
I mitt fall betalar företaget drivmedel och jag beskattas på privata mig.
Om jag laddar bilen hemma så betalar ju JAG för drivmedlet - hur beskattas dom milen - har någon koll på det?
Det blir ju lite pannkaka om jag skall betala elen för laddning av bilen hemma och sedan beskattas för milen som jag kör från skatteverket - då betalar jag för drivmedel flera gånger - då faller tanken med en laddhybrid och det blir dyrare för mig som privatperson.