Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
Jag blev lite nyfiken och gjorde en kalkyl eftersom det är en betydligt dyrare bil (detta har säkert folk på Volvo redan räknat på för att kunna ta maximalt betalt för T8)

Lägre förmånsvärde är en sak, men om bilen är dyrare så är det ju endå pengar som ska betalas av företaget.
Den specificerade förbrukningen är ju inte rätt så den kan man inte gå på.

När jag slår ihop två likadana bilar en T8 och en D5 (vilken endå inte känns intressant) skiljer det över 80,000 kr efter avdrag om 21000 i Bonus.

Fordonsskatten V90 D4 (D5 borde vara liknande) : 5047 / år.
Fordonsskatt V90 T8 : 360 kr/år.

Då är det 65000 kvar i skillnad räknat på 3 år, tveksam om man får 65000 kr mer för en T8 efter 3 år.

Förmånasvärde Enligt skatteverket
T8 = 4925 kr/månad
D5 = 6958 kr/månad

Här skiljer det 2000 kr /månad.
För företaget blir det ca 1000 kr/månad (arbetsgivaravgifter osv) x 36000 kr. Då är det 30,000 kr kvar i skillnad av den extra kostnaden, det kanske det kan skilja i värde efter 3 år på bilarna. Då är det inte speciellt mycket dyrare med en T8.

Då får jag hoppas att man kan beställa en T8 Momentum så man slipper det kalla eller på sommaren svettiga skinnet. Snyggt med skinn och luktar gott - absolut, men katastrof ur användarsynpunkt. Jag blir alltid svettig på ryggen när jag sitter i en bil med skinnsäten - känns sådär premium att komma på kundmöten med svettig rygg..

En annan sak som slog mig när man kör EL hybrid och har bilen som tjänstebil.

I mitt fall betalar företaget drivmedel och jag beskattas på privata mig.
Om jag laddar bilen hemma så betalar ju JAG för drivmedlet - hur beskattas dom milen - har någon koll på det?

Det blir ju lite pannkaka om jag skall betala elen för laddning av bilen hemma och sedan beskattas för milen som jag kör från skatteverket - då betalar jag för drivmedel flera gånger - då faller tanken med en laddhybrid och det blir dyrare för mig som privatperson.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Man får ju inte glömma att räkna med andrahandsvärdet i kalkylen när man jämför bilar.

Om man bara räknar på att spara in merkostnaden vid köp genom att köra på el, så blir det nog svårt, men räknar man med att en T8 har betydligt högre andrahandsvärde så är det nog lättare att få ihop kalkylen.

Eller i alla fall så att det är värt merkostnaden med det man får extra i hk och känslan att göra något för miljön.

50 procent räknar väl leasingbolagen i värde på bilen efter tre år. Som det ser ut nu, så dammsuger norrmännen den svenska marknaden efter hybrider, vilket borde höja andrahandsvärdet på en hybrid och värdet kanske istället ligger på 60 procent efter tre år..

Någon får gärna räkna.... 😊
av V70_2005
Bra att räkna fram och tillbaka. Jag skippade T8 pga det, gick inte att få igen merkostnaden (och jag låg redan över smärtgränsen).

Diesel är mest ekonomiskt. Bryr man sig inte om omkörningar (kör inte mycket på såna vägar) är en diesel given. Men vill man att det händer lite mer när man kör om är det T6/T8 som gäller. En D6 hade varit en drömbil.

Sen hade jag dock fått en mycket bättre bil om jag valt en T8 istället för T6 man kunde köra på full-el-läge till ICA etc och som hade haft mycket bättre gasrespons. Andrahandsvärdet är svårt att sia om, jag tänkte behålla bilen länge så det har mindre betydelse för mig. Men antingen är bensinare helt döda där om 5-10år eller så är begagnade hybrider helt döda pga dyra ersättningsbatterier etc. Eller så är det ungefär som nu... vem vet.

Men man glömmer lätt att det absolut mest ekonomiska är att inte ta en 90-serie bil och definitivt inte en ny. Så har man redan tagit faan i båten och bestämt sig för en dyr bil bör man ta en man vill ha. Börjar man jämföra mot t.ex. Renault/Opel borde det visa sig att man inte borde köpa en Volvo alls.
av Malmstroem
Jag tittade också på en T8 när jag köpte min XC90 D5.

Med min körprofil så kostade T8 mer än vad jag var villig att betala. D5 var rätt mycket billigare -- och den är mer än tillräckligt dyr.

Helt klart bör man välja något man vill ha när man köper ny bil -- annars är det en rätt onödig utgift. Med de flesta av oss har en smärtgräns. Det är jobbigt att gå över den...
av stevvee
Skall bli extremt kul att jämföra vilken som kommer gå billigast mellan V90 D5 polestar och V60 T8 när jag nu får den. Jag har räknat iskallt att T8an är snålare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Flajjan
XC90_Executive skrev:Den svettiga ryggen löser sig med ventilerat läder 😉
Det gör det alldeles säkert (KIA Optima har det som standard i sin laddhybrid, fungerade över förväntan).
Skulle kunna tänka mig att köpa skinn - om Volvo skulle bjuda på ventilerat skinn.. Skulle dom inte det är inte jag villig att hosta upp pengar för något som löser ett köpt problem.. Det enklaste är ju tygsäten - alltid bekväma att sitta i, ingen svettig rygg på sommaren, inte iskallt på vintern.
Dock är jag helt villig att erkänna att Volvon ser och känns betydligt mer premium med skinn än med tyg.
Nu skall Jag Sitta i en eventuell bil - inte visa upp människor att jag har råd med "premium", då blir det bekvämlighet framför "show".. Hade det varit så att jag behövde visa upp mig i något fränt hade jag köpt något som Stuttgart istället.. :D
av phantomblot
I Norge er T8 en nobrainer. Jeg tror til og med en XC90 D4 koster mer enn XC90 T8 pga avgifter.

Mitt kjøremønster passer perfekt med T8. Jeg har kjørt 1500 mil og fyllt bensin 10-12 ganger. På en vanlig arbeidsuke kjører jeg kun på strøm (jobb, butikk, treningsenter, kino, besøk etc)

Det jeg liker:
* Hybridintegrasjonen. Oppleves sømløst.
* Polestar. Burde vært standard på bilen.
* 360 kamera. Uvurderlig ved parkering, og deilig følelse å se bilen perfekt parkert i parkeringsruten :-)
* Cross traffic alert. Fin når man skal bakke ut fra uoversiktlige plasser.
* Adaptive LED hovedlys. Fungerer så bra at jeg har blitt ubrukelig når jeg kjører bil uten.
* R-design setene. Minst like komfortable som mine andre Volvoer. Selv bestemor på 85 år orket 88 mil på én dag.
* Akselerasjonen. Bedre enn de eldre Tesla Model S på jobben i afterwork dragrace hjem til middag.

Det jeg ikke liker:
* Det er for lett å uforvarende starte bensinmotoren. Litt mye gass eller litt rask fart på gasspedalen, så starter bilen. Det samme gjelder i bratte bakker eller når bakhjulene spinner. Det skulle vært en knapp for å absolutt ikke starte bensinmotoren før batteriet er tomt.
* Spotify app. Treg, henger, har mistet funksjoner ved oppgraderinger, ikke noe offline-modus.
* Pilot Assist gir ingen lyd når den gir opp. Skulle også ønske den var bedre på landevei, men fungerer fungere veldig bra på motorvei for meg. ACC funger veldig bra.
* Dårlig traction-kontroll på bakhjulene. Spinner fort og da starter bensinmotoren.
* Panoramatak. Fint på sommeren, men det spraker og knaser når bilen vrir seg og det har fryst is tettelisten på ustsiden.
* Pianolakk istedenfor karbonfiber i midkonsollet.
* Ikke 4 soners klima. Med 2-soners klima får baksetet kun varme fra samme kanal som fotbrønner foran, og når det blir kaldt, må man manuelt styre luft til fotbrønnene for å få nok varme bak.
* Ustabil VOC. Forkondisjonering eller fjernstart virker ikke alltid. Irriterende når man smetter ut i bilen i skjorte på vinteren og oppdager at bilen er iskald, og ikke lun slik man hadde som intensjon når man starter førkondisjonering.
* Ikke mulig å velge at bilen skal starte bensinmotoren når man velger fjernstart i VOC. Det er ganger hvor jeg skal spare batteri til småkjøring ved målet og ønsker å varme opp bensinmotoren før jeg kjører. Selv med heeeelt tomt batteri, har jeg ikke opplevd at bilen har startet bensinmotoren ved fjernstart.
* Park Assist. Ubrukelig funksjon. For det første går det mye tregere enn å parkere selv med 360-kamera. For det andre har den skrapet opp to felger fordi den ikke leser kantstein særlig godt.
* Mye forskjellig lyd fra bremsene avhengig av vær. Alt fra lydløst til trompetorkester til kanarifugl-på-speed.
* Bremsemappingen fra de forskjellige kjøremodusene er vanskelig å venne seg til.
Användarvisningsbild
av Derank
Du kan ju inte jämföra med Norge. Hade det varit samma sak i Sverige hade alla såklart köpt en t8 ingen är väl så dum att man betalar mer för en d4a
Användarvisningsbild
av fjohan82
Detta är ju lite OT men vad skulle krävas i Sverige/av Sverige för att systemet skulle bli som i Norge med att T8 är så pass billig? Jag tänker inte på att borra efter olja...
Är dåligt påläst om de Norska förutsättningarna.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]