Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ända från början har det klagats från erfarna biltestare att T6:an känns svagare än vad den borde vara. T5:an har jag enbart läst positivt om.

Visst, 250+ hk är inte mycket i dagens utbud, men den känns riktigt pigg.
För roliga och extra säkra omkörningar (upplevd säkerhet, då högre hastighet är farligare) t6 eller t8.

Jag har inte provat T5 så jag kan inte säga något om prestandan. Men jag skulle själv välja D5 (för förbrukningen) istället för en T5. Det finns inget dieselalternativ för dom högre effekterna tyvärr.
Placebo eller ej, däremot långt mellan provkörningarna: provade V90 T6, kändes riktigt pigg och rapp. Äger nu en V90 T5 och även den känns pigg och rapp. Det jag däremot saknar och som T6an borde vinna mer "direkt" på är fyrhjulsdriften. Stämplar man T5an så känner man tydligt att den krafsar och reser fronten medan T6an snabbare planterade kraften och tog fart.
grillchips skrev:Placebo eller ej, däremot långt mellan provkörningarna: provade V90 T6, kändes riktigt pigg och rapp. Äger nu en V90 T5 och även den känns pigg och rapp. Det jag däremot saknar och som T6an borde vinna mer "direkt" på är fyrhjulsdriften. Stämplar man T5an så känner man tydligt att den krafsar och reser fronten medan T6an snabbare planterade kraften och tog fart.
Men, T5 finns med AWD?
Ja märkligt sagt. Jag vågar påstå att T6:an är betydligt snabbare i alla farter, alla dagar i veckan.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]