Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoSpa
Någonting skrev:Om du känslig för höga förbrukningssiffror så ska du sluta att köra +15-20 på skyltad hastighet. Högre hastighet ökar energiåtgången kvadratiskt. (Formeln är (mv^2)/2, så en ökning från 100 till 120 ger en ökad förbrukning på ca 45%)

Värt att nämna är att även bromssträcka och krockvåld ökar på ett liknande sätt. Det finns med andra ord en hel del nackdelar med att "momsa" hastigheten.
Så där funkar det faktiskt inte. Formeln (mv^2)/2 visar den absoluta energin som objektet med massan m har vid farten v, alltså mängden energi som krävs för att accelerera bilen till en viss fart. Men sen kommer luftmotstånd till, intern friktion i bilen som tilltar med diverse exponenter, vägfriktion och mycket mera. Så bilens förbrukning hör till ganska ringa grad ihop med energiformeln.
Användarvisningsbild
av grillchips
FilipDjurberg skrev:Min T5a med 21” drar 1.2 ca, och ungefär samma med 22” på. Stämmer inte alls med volvos siffror..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag vågar nästan tro att du har lika tung högerfot som jag... :wink:
av Xanthopteryx
VolvoSpa skrev:
Någonting skrev:Om du känslig för höga förbrukningssiffror så ska du sluta att köra +15-20 på skyltad hastighet. Högre hastighet ökar energiåtgången kvadratiskt. (Formeln är (mv^2)/2, så en ökning från 100 till 120 ger en ökad förbrukning på ca 45%)

Värt att nämna är att även bromssträcka och krockvåld ökar på ett liknande sätt. Det finns med andra ord en hel del nackdelar med att "momsa" hastigheten.
Så där funkar det faktiskt inte. Formeln (mv^2)/2 visar den absoluta energin som objektet med massan m har vid farten v, alltså mängden energi som krävs för att accelerera bilen till en viss fart. Men sen kommer luftmotstånd till, intern friktion i bilen som tilltar med diverse exponenter, vägfriktion och mycket mera. Så bilens förbrukning hör till ganska ringa grad ihop med energiformeln.
Här en bra sammanfattning, gällande lastbilar förvisso men fullt applicerbart även på personbilar.

http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=16592
av TommySim
Hm, spännande läsning. Min nuvarande XC70 D5 Polestar AWD drar 0,8l/mil (5000mil/år) det ger en månadskostnad av ca 4700kr. Bilen kostar för mig (tjänstebil) ca 5600kr/månad. Dvs för mig påverkar 1dl hit eller dit riktigt mycket! I nästa vecka hämtar jag en V90 D4 polestar 2WD 19". Bilen är dyrare/månad men jag hoppas den minskade förbrukningen skall kompensera för det. Tror ni jag har fel? Någon provkörde en kollegas V90 D4 med hög förbrukning, hur ser det ut för kollegans (kanske) mera normala körning?
Användarvisningsbild
av grillchips
Det är jättesvårt att avgöra. Vi har en specifik användare här på forumet med en XC60 D4 om jag minns rätt, han påstår att han aldrig kommer under litern med den medan många andra med D4 får avsevärt bättre siffror. Har för mig att denne användare påstår sig köra "normalt", dvs ej biltjuv. Måndagsexemplar?
av TommySim
Min fru kör en XC60 D4 2Wd automat 8-vxl. Hon kör mest motorväg (snabbt på morgonen och långsamt=lagligt på kvällen :-)). den drar ca 0,7-0,75.
Användarvisningsbild
av Dex
TommySim skrev:Hm, spännande läsning. Min nuvarande XC70 D5 Polestar AWD drar 0,8l/mil (5000mil/år) det ger en månadskostnad av ca 4700kr. Bilen kostar för mig (tjänstebil) ca 5600kr/månad. Dvs för mig påverkar 1dl hit eller dit riktigt mycket! I nästa vecka hämtar jag en V90 D4 polestar 2WD 19". Bilen är dyrare/månad men jag hoppas den minskade förbrukningen skall kompensera för det. Tror ni jag har fel? Någon provkörde en kollegas V90 D4 med hög förbrukning, hur ser det ut för kollegans (kanske) mera normala körning?
Du hamnar nog på 0,6-0,7l/mil kanske mindre om du kör försiktigt då.
D4 vs D5 skiljer 1dl/mil enligt min erfarenhet.
Egentligen jämför vi fel här på forumet.
Vi skulle jämföra min värde och till max värde för bilens förbrukning för folk kör olika.
Exempelvis min förra XC60 D4 VEA från minimum 0,58l/mil till 1,1l/mil.
Ex förra V70 T5 0,93l/mil till max 1,6l/mil.
av TommySim
Dex, du har så rätt. Jag gick just igenom alla tankningar (jag skriver upp alla och enbart körd sträcka och liter på pumpen. Alltså verklig förbrukning inklusive värmarens. Under de 10300mil den gått nu är lägstanoteringen 0,71 och högsta 1,21 (körning med husvagn) medel 0,81.
av Elektrikern84
Derank skrev:nu var det T5 inte D4 elektrikern och vad en bil drar med en viss förare är ju egentligen helt ovesäntligt, personligen skulle nog ligga på ett snitt på närmare 1,3-1,4 per år med en V90 T5 . testade kollegans V90 D4 18mil, drog över liten....enligt färddatorn, vad den drog i verkligheten har jag ingen aning om, men garanterat mer.
Ja då körde du rätt hårt. Har ännu inte varit över 0,75 en enda tankning. Kör lagligt å lite till.
Användarvisningsbild
av Dex
Elektrikern84 skrev:
Derank skrev:nu var det T5 inte D4 elektrikern och vad en bil drar med en viss förare är ju egentligen helt ovesäntligt, personligen skulle nog ligga på ett snitt på närmare 1,3-1,4 per år med en V90 T5 . testade kollegans V90 D4 18mil, drog över liten....enligt färddatorn, vad den drog i verkligheten har jag ingen aning om, men garanterat mer.
Ja då körde du rätt hårt. Har ännu inte varit över 0,75 en enda tankning. Kör lagligt å lite till.
Jag vet hur man får en D4 till att ta 0,75l/mil då är det mer sk.Svensson körning.
Men börjar man utnyttja vridmoment och acceleration hela tiden så går den på nära eller över litern.
Så hade jag kört en T6 så hade den lätt tagit 1,3-1,4l/mil för mig också.
Den inbjuder till sådan körning också. :)
Man köper inte en T6 för att snigla fram på 0,95l/mil inte jag i alla fall.
Så för att spara någon dl/mil valde jag D5 så kan man gasa på rätt bra utan att vara vid bensinstationen så ofta.
vill man spara bränsle så är det D4/D5 och T8 som gäller.
Detta är min uppfattning men det finns de som har en annan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]