Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
Ni läser inte vad jag skriver.. Jag har aldrig sagt att jag är emot funktionen.. Jag tycker absolut att det kan vara smidigt att backa ut bilen ur en tight ruta om någon ställt sig för nära. Det enda jag har sagt är att jag aldrig skulle få för mig att köra in min bil i en så tight ruta att jag själv inte kan ta mig ut, personerna bredvid kommer ju inte kunna ta sig in då (utan att repa min bil).. Då går jag hellre ett par km..
Användarvisningsbild
av grillchips
Och du läser ju inte vad vi skriver. :lol:
Även om rutan är 5m bred så finns ju fortfarande risken att ett arsle parkerar precis som ett.. Ja, ett arsle. Den personen kanske kommer ut ur sin bil utan problem, medan din förarsida är blockad. Hade gladeligen använt den funktionen då istället för att klättra från passagerarsidan.
Att Xanthopteryx fick knö in sig sådär är ju redan förklarat, och känner man till parkeringssituationen vid KS så är det en lite annan sak. Och behöver jag åka in akut med något av mina barn så skiter jag faktiskt i om jag får ett dörruppslag eller ej. :)

Och slutligen, jag tror inte någon av oss här i ett "normalt" läge skulle parkera i en ficka där man knappt kommer ut. Vi här på forumet bryr oss ju för det mesta om våra bilar lite mer än gemene man, så jag tar det liksom lite för givet. ;)
av Xanthopteryx
grillchips skrev:Och du läser ju inte vad vi skriver. :lol:
Även om rutan är 5m bred så finns ju fortfarande risken att ett arsle parkerar precis som ett.. Ja, ett arsle. Den personen kanske kommer ut ur sin bil utan problem, medan din förarsida är blockad. Hade gladeligen använt den funktionen då istället för att klättra från passagerarsidan.
Att Xanthopteryx fick knö in sig sådär är ju redan förklarat, och känner man till parkeringssituationen vid KS så är det en lite annan sak. Och behöver jag åka in akut med något av mina barn så skiter jag faktiskt i om jag får ett dörruppslag eller ej. :)

Och slutligen, jag tror inte någon av oss här i ett "normalt" läge skulle parkera i en ficka där man knappt kommer ut. Vi här på forumet bryr oss ju för det mesta om våra bilar lite mer än gemene man, så jag tar det liksom lite för givet. ;)
Förutom då på jobbet...
När även gräsytorna bakom skylten "Förbjudet att parkera" är upptagna så tar man den plats som finns, hur smal den än må vara.

Vi skall få rutor målade vilket århundrade som helst! Det kommer hjälpa MYCKET!
Användarvisningsbild
av Zanders
grillchips skrev:Och du läser ju inte vad vi skriver. :lol:

Men suck..
Zanders skrev:Ni läser inte vad jag skriver.. Jag har aldrig sagt att jag är emot funktionen.. Jag tycker absolut att det kan vara smidigt att backa ut bilen ur en tight ruta om någon ställt sig för nära. Det enda jag har sagt är att jag aldrig skulle få för mig att köra in min bil i en så tight ruta att jag själv inte kan ta mig ut, personerna bredvid kommer ju inte kunna ta sig in då (utan att repa min bil).. Då går jag hellre ett par km..

Kan vi släppa den delen av diskussionen nu eller? Självklart finns det nödfall där jag hade kört min bil genom en vägg om det så behövdes men det tror jag inte vi behöver nämna här..
Användarvisningsbild
av grillchips
Självklart Zanders. Jag tror vi är ganska överens trots allt. :D

Jag vill minnas att jag sett en video där Volvo demonstrerar något liknande. Har jag drömt, var det koncept eller finns det rent av förberett i bilarna men det har inte rent praktiskt levererats till kund ännu?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Xanthopteryx: Snygg parkering :wink:

Annars hade jag hellre sett andra funktioner införas före detta.

Som att bilen minns min nyckels senaste radiokanal, låt och volym, interiör ljusstyrka samt att jag hellre har takbelysningen konstant av medans frugan tycker det lyser så bra så man ser när hon ska sätta sig och köra samt att hon kanske vill ha vinklad höger backspegel när hon ska backa men inte jag eller ibockad kurvljus på mig men inte... med mera.

Sen även att om man gör en sak oftare på en plats som att fälla in backspeglarna på jobbet men inte hemma så om man då har gps att bilen lär sig detta beteende och gör som den brukar bli beordrad till att göra på utsedd plats.
av Xanthopteryx
Funktionen har vi redan - nyckeln lagrar radio, stol, backspeglar och en gefla massa andra inställningar.

Backspeglarnas infällande dock inte, men de går in varje gång jag låser bilen.

Att sedan bilen är dement ibland (synnerligen intermittent fel) och därmed inte alltid justerar stolen är en annan sak...
av Jacobsson
Grym funktion som jag gärna har. Min parkeringsplats är exakt lika bred som bilen så jag hur en överenskommelse om att vi står varannan bil ”skavfötter” annars hade det inte gått. Puckot som bestämt att en yta för fen bilar ska rymma 6 platser är girigare än behövligt!

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]