Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Det sägs att man inte kan eftermontera en originalsub och undrar om någon vet varför?

Är det för att inga kablar är dragna, ingen utgång på stereon, omöjligt att uppdatera stereon så man får inställningar till sub, ingen plats att sätta den på eller att den inte säljs separat?

Om man skulle komma över en begagnad originalsub, är det fortfarande omöjligt?

Finns det andra möjligheter, som att åka till en ljud-i-bil-firma? Jag skulle vilja ha lite djupare bas, därav mina frågor.. 😀
av CarlRo
Jag har nu fått min V90 och jag är glad för att jag skippade suben. Dessa pengar kan man lägga på något annat och man lär inte få tillbaka dem när man säljer. Eter att ha ställt in bas, EQ osv så är det ett grymt bra ljud och ett jävla bastryck (för att vara en "standard stereo"). När man demonstrerar för polare så säger alla samma sak, att det är ett riktigt bra ljud och ingen saknar extra bas med tanke på att det kostar nästan 5 tkr. När jag jämför med min kollega som har sub, så får han fram ytterligare ett litet extra djup i musik som är baserad på jävligt mycket bas (och på hög volym), annars märks det inte. Den extra bas som han får är enligt mig inte värd 5 tkr. Jag vill dock påpeka att lyssningen testades med musik med den inbyggda Spotify-appen, streamar man med blåtand direkt från mobilen så blir ljudet mediokert i båda fallen. Om man tycker att ljudet med suben är så mycket bättre än utan, så vet jag inte hur man ställt in ljudkontrollen, eller så lyssnar man bara på musik på hög volym med mycket bas, men vem fan orkar lyssna på det någon längre period, då får man ju hörselskador.
Visst, är du en sån som vill åka med rutorna nere och stereon på högsta volym med extrema baslåtar, då är det klart att suben får fram lite extra, alla andra normala människor lär inte sakna suben.
av Ugglas
Jag kan bara hålla med ovanstående. Ljudet i originalstereon är riktigt bra och man saknar verkligen inte en sub. Ställ in ljudet ordentligt och lyssna med den inbyggda spotifyappen så blir man definitivt inte besviken och jag är kräsen.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Ja, då är det dags att göra en pudel... 🙄

Satt i ett tag i bilen idag och gick igenom menyerna. Jag trodde inte att man kunde ändra bas och diskant när man klickat i att man ville använda sig av equalizer-inställningarna, så dessa stod på mitten.

Nu har jag suttit och justerat upp och ner, hit och dit och nu har jag fått till det så det låter klart och bra med rätt mängd bas.

Håller med om att skillnaden mellan bilens Spotify-app och över blåtand är högst påtaglig..
av fkullberg
Alla som säger att det Orginala är så himla bra Ljuger( Säger inte att det som sitter Orginal är dåligt) eller så har dom inte testat ett Korrekt inställt bowers & wilkins.

Jag förstår att många är bittra och ledsna över att det inte har bowers & wilkins etc, Jag köper detta men man ska inte trycka på folk annat för att man är besviken själv. Sub gör stor skillnad och är värt alla pengar.

Kan man och gillar ljud så bör man välja bowers & wilkins eller iallafall en SUB.
av CarlRo
fkullberg skrev: lör 14 apr 2018, 16:37 Alla som säger att det Orginala är så himla bra Ljuger( Säger inte att det som sitter Orginal är dåligt) eller så har dom inte testat ett Korrekt inställt bowers & wilkins.

Jag förstår att många är bittra och ledsna över att det inte har bowers & wilkins etc, Jag köper detta men man ska inte trycka på folk annat för att man är besviken själv. Sub gör stor skillnad och är värt alla pengar.

Kan man och gillar ljud så bör man välja bowers & wilkins eller iallafall en SUB.
Vad fan är du du säger, att jag ljuger? Varför skulle jag ljuga? Tråden handlar inte om B&W-systemet, som förstås låter ännu bättre.
Användarvisningsbild
av Derank
hör man inte dubbla 8or då är det antingen något fel på anlägningen el så är subben/anläggningen ifråga så dårlig helt enkelt, lite som gamla v70, orginalsubben var undet all kritik. sedan har vi alla olika preferenser, det finns ju de som tycker att Premium Sound efter dynaydio låter grymt bra.........och det gör det ju verkligen inte, och det finns de som tycker att standardstereo låter asgrymt. själv så köper jag dok allt i ljudväg då jag byter bil pga att jag gillar att lyssna på musik,, och att det oftast inte går att eftermontera dessa saker längre i bilarna.

och alla tycker vi nog olika i den här frågan ochså
Användarvisningsbild
av Derank
fel av mig där, verkar vara en ny typ i XCV90 hittar den dok bara till XC90 i konfiguratorn och där står det så här:

Vi har utvecklat en subwoofer vilken fungerar enligt en helt ny metod. Denna subwoofer levererar högkvalitativa bastoner utan att inkräkta på utrymmet inne i bilen, inte ens plats för ett eventuellt reservhjul äventyras. Lösningen, när det gäller både ljudkvalitet och utrymme, är att integrera högtalaren i bilens arkitektur. Dessutom är magneten placerad i högtalarkonen vilket ger en extremt tunn enhet. Högtalaren är placerad vid bakre hjulhuset och eftersom det är en "frisklufts-subwoofer" finns det en öppning i hjulhuset. Det innebär att subwoofern kan pulsera mer luft, vilket möjliggör extremt låga bastoner (ner till 20 Hz). Detta är den första subwoofern i en serieproducerad bil som inte är faktiskt innesluten i bilen. Subwoofern har en 250 mm kon delvis i kolfiber. Subwoofern ingår i Premium Sound av Bowers & Wilkins och finns som tillval med "High Performance" audiosystem.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]