Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Om det dyker upp en alkes alkes (älg) vad fan händer då? nitar den eller varnar den?
av oldtimersmc
Om det dyker upp en alkes alkes (älg) vad fan händer då? nitar den eller varnar den?
av oldtimersmc
HitTheRoadJack skrev:Jo vi blir mer som operatörer av bilen än att faktiskt köra den. Det är nästan dags att Volvo , vid leverans ska erbjuda en snabbkurs a’ 4timmar, genomgång av vilka fallgropar/begränsningar stödsystem har.
Du har fan fattat, en lathund för idioter vore på sin plats i dessa teknik fyllda mästerverk.
Om visionen om att "ingen skall dödas i en volvo år 2020 skall ha en blek så är det läge att agera...
av oldtimersmc
HitTheRoadJack skrev:Jo vi blir mer som operatörer av bilen än att faktiskt köra den. Det är nästan dags att Volvo , vid leverans ska erbjuda en snabbkurs a’ 4timmar, genomgång av vilka fallgropar/begränsningar stödsystem har.
Du har fan fattat, en lathund för idioter vore på sin plats i dessa teknik fyllda mästerverk.
Om visionen om att "ingen skall dödas i en volvo år 2020 skall ha en blek så är det läge att agera...
av MrSpock
oldtimersmc skrev:
När vi hämtade ut vår nästan nya XC70 från Bilia Lund, gick säljaren igenom alla funktioner och hjälpte oss igång med VOC. Det tog en halvtimme. Sen finns ju manualen på >400 sidor. :-)
av Xanthopteryx
oldtimersmc skrev:Om det dyker upp en alkes alkes (älg) vad fan händer då? nitar den eller varnar den?
Tror den varnar men dessutom sänker den farten en viss del (läste någonstans om typ 15 km/h). Springer älgen ut framför bilen går autobroms in.
Det är ju inte helt okomplicerat sådant där. Man vill ju inte tvärnita för att älgen står vid vägkanten samtidigt vill man ju inte köra full fart OM den knatar ut för ingen bil i världen hinner stanna om älgen dyker upp två meter framför när du kör i 90 km/h.
Antagligen är det ganska avancerade algoritmer som ligger bakom för att beräkna huruvida den är på väg upp på vägen eller inte, likt fotgängarbromsen.
av Xanthopteryx
En sak som är lite spännande innan man vant sig är på smala landsvägar. Ni vet, sidolinjer, ingen mittlinje och möter man en lastbil eller buss så undrar man VARJE gång om man verkligen kommer kunna komma förbi med backspegeln i behåll.
Alltid med hjulen ute i dikeskanten vid varje möte just för att det är så trångt, och så fort man drar ut mot kanten precis innan mötet så....styr bilen tillbaka in igen! :-p
Helt enkligt reglerna eftersom den ju märker att jag är på väg utanför vägen.
Är man inte förberedd så blir det lite pulshöjande när bilen vill mot mötande lastbil som du vill bort ifrån.
Stänger man av lka (line keeping aid) så går det ju bättre men efter ett par gånger så vänjer man sig och vet att hålla emot bara.
Användarvisningsbild
av Dex
olsin skrev:
joel80 skrev:Jag har adaptiv farthållare i min och använder den typ hela tiden.
Triggar också igång den antingen via knapp eller genom att trycka lätt på gasen om man stått stilla länge. Gissar att det funkar ungefär likadant med Pilot Assist där.
Jupp, det är ju egentligen en adaptiv farthållare med lane keep assist, typ.
joel80 skrev:Hur mycket vandrar bilen i filen under motorvägskörning?
Inte alls.
På relativt raka landsvägar vandrar den inte så mycket.
Vandrar lite på krokiga landsvägar om man kör lite för fort. :)
Motorvägar inga problem.
Skulle bara fungerat upp till 200km/h(typ i tyskland) :lol:

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]