Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte om jag förstod dig nu Sven, men det är därför jag stängt av auto-läget och när jag använder den kör manuellt för att förvärma. Då har jag koll på att jag bara kör den då jag verkligen behöver den och då också kör den minst 20-30 minuter. (Och kan låta den köra klart ibland under starten på resan.)

Småduttandet blir det ju lätt om man har i auto och har många kortare resor.. 3km till förskola/skola, 7km till stan, 5km till köpcentra... det blir många korta resor under veckan då man inte vill att den startar automatiskt under färd.
Användarvisningsbild
av SvenB
Uppenbarligen tycks jag missuppfattat dig, Joel. Du skrev att du längtar till att slippa använda dieselvärmaren. Du menar att du använder El-värme för att slippa vare sig frysa, eller "smådutta". Själv har jag inte stängt av autostarten, men jag kör inte körningar under 15-20 minuter heller. Förra bilen hade inte möjligheten att stänga av autostart, så där var valet lätt :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:Uppenbarligen tycks jag missuppfattat dig, Joel. Du skrev att du längtar till att slippa använda dieselvärmaren. Du menar att du använder El-värme för att slippa vare sig frysa, eller "smådutta". Själv har jag inte stängt av autostarten, men jag kör inte körningar under 15-20 minuter heller. Förra bilen hade inte möjligheten att stänga av autostart, så där var valet lätt :wink:
Ah..

Jag längtade alltså till min nästa bil som vare sig kommer ha dieselvärmare eller förbränningsmotor. Då blir det elvärmare oavsett om jag är inkopplad eller inte. ;)
Och betydligt effektivare elvärmare än jag har idag.
Användarvisningsbild
av Maqqann
Elektrikern84 skrev:Är glad att jag valde till Elektrisk MoK värmare. ÅF titta på mig när jag sa det och undra om jag var tokig. Bättre för miljön och den gär alltid igång (om inte Eon lägger sig i). Dieselvärmaren används i nödfall bara!
Det gjorde jag med! På jobbet blev jag utskrattad. Har dåliga erfarenheter med dieselvärmare i Härjedalen hos mina släktingar där batteriet dött. Sen är det ju skönt med dieselvärmare ibland också när man är på stan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av sorsj
Vad skulle problemet vara med 'småduttande' dieselvärmare vid korta körningar? Så fort motorn är igång laddar generatorn mycket mer än värmaren tar; det är väl i så fall själva motorstarten med glödning som är problemet om man inte har skaplig körtid för att återladda efter det. Använder man dieselvärmarautomatiken så har man ju varmare motor och kortare glödtid vid andra starten osv.
Användarvisningsbild
av SvenB
sorsj skrev:Vad skulle problemet vara med 'småduttande' dieselvärmare vid korta körningar? Så fort motorn är igång laddar generatorn mycket mer än värmaren tar; det är väl i så fall själva motorstarten med glödning som är problemet om man inte har skaplig körtid för att återladda efter det. Använder man dieselvärmarautomatiken så har man ju varmare motor och kortare glödtid vid andra starten osv.
Det jag menade "Småduttandet" har inte med batteriet att göra, utan att värmaren inte får arbeta fullt ut. Om du startar en kall motor, och inte har stängt av autostarten, och kör 5 minuter så mår inte värmaren bra tror jag.
Användarvisningsbild
av Derank
Perra83 skrev:Väldigt skönt med bränslevärmare när man är på stan och handlar. Igår var vi på tre ställen och värmaren gick hela tiden. Slipper isiga rutor, fastfrusna torkarblad KALLA stolar mm. Ser några ibland som står med nått verktyg av plast och gnuggar på rutorna. Vette fasen va de ska va bra för :roll:
Exakt. Så används en värmare.
av spoon
Dieselvarmere har det best om de får kjøre fullstendige brennesykluser!
Noen ganger kjører man 5 minutter for så å stoppe på butikken eller et annet sted, da er det fint å kunne la dieselvarmeren være igang.
Kan man direktestarte dieselvarmeren fra bilens "kommandosentral", eller er det forhåndstart med VOC som gjelder? Har lest, men finner ikke svar på dette i boken
av Xanthopteryx
spoon skrev:Dieselvarmere har det best om de får kjøre fullstendige brennesykluser!
Noen ganger kjører man 5 minutter for så å stoppe på butikken eller et annet sted, da er det fint å kunne la dieselvarmeren være igang.
Kan man direktestarte dieselvarmeren fra bilens "kommandosentral", eller er det forhåndstart med VOC som gjelder? Har lest, men finner ikke svar på dette i boken
Du kan direktstarta. Har jag nyttjat en gång då VoC inte behagade fungera alls.
av spoon
Xanthopteryx skrev:
spoon skrev:Dieselvarmere har det best om de får kjøre fullstendige brennesykluser!
Du kan direktstarta. Har jag nyttjat en gång då VoC inte behagade fungera alls.
Samtidig med at motor er igang?
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]