Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1199423
VolvoB20 skrev:Visst kan man själv hitta en egen körcyckel som drar 20 % mera bränsle. Men knappast en cyckel som drar 2315% mera bränsle (om man nu inte står still i garaget och gör tokburnout konstant).

Det är väl därför det är lite speciellt när utsläppen drar iväg 2315 % på Renaulten
Exakt så. Skulle ha skrivit "körcykel".
#1200069
Det är problemen med downsizing. För EU testerna fungerar det men så fort du kör normalt så går det inte att hålla den låga förbrukningen. För 10 år sedan skulle man skratta åt en XC90 med tvålitersmotor.

Tekniken går framåt men trots detta har ingen av de downsizade bilarna jag kört kunnat gå att köra på deklarerad förbrukning ens vid normal körning. Vid normal körning innebär det att turbon jobbar konstant....,
#1200093
Racetwin2 skrev:Det är problemen med downsizing. För EU testerna fungerar det men så fort du kör normalt så går det inte att hålla den låga förbrukningen. För 10 år sedan skulle man skratta åt en XC90 med tvålitersmotor.

Tekniken går framåt men trots detta har ingen av de downsizade bilarna jag kört kunnat gå att köra på deklarerad förbrukning ens vid normal körning. Vid normal körning innebär det att turbon jobbar konstant....,
Nästan ny V90. D4 AWD.
Från köpcentrum med smågator och korsningar och rondell. Ut till motorväg 80, 100, 110.
Småvägar med korsningar och rondeller.
23,6 km. 21 minuter.
0,52 l/mil.

Helt okej tycker jag.
#1200095
mmm, men då tillhör du garanterat inte normen, kollegans ligger närmare 0,8 på långkörning, manuel, fwd, d4, jag lånade den en helg här hemma och hamna lätt över litern.

Så någe halvlitern över tid är nog utopi, mät förbrukningen vid tank, över tid.

Jag har nu avverkat 3000mii i XC60in, d4 awd, auto och snittar 1,05, på vinternligger jag närmare 1,2
#1200120
Derank skrev:mmm, men då tillhör du garanterat inte normen, kollegans ligger närmare 0,8 på långkörning, manuel, fwd, d4, jag lånade den en helg här hemma och hamna lätt över litern.

Så någe halvlitern över tid är nog utopi, mät förbrukningen vid tank, över tid.

Jag har nu avverkat 3000mii i XC60in, d4 awd, auto och snittar 1,05, på vinternligger jag närmare 1,2
Det gör jag alltid. För bok och ha alltid gjort på alla bilarna. Återkommer framöver vid vare tankning. Hittills har jag inte behövt tanka på drygt 50 mil och har knappt halv tank kvar.
#1200123
Derank skrev:mmm, men då tillhör du garanterat inte normen, kollegans ligger närmare 0,8 på långkörning, manuel, fwd, d4, jag lånade den en helg här hemma och hamna lätt över litern.

Så någe halvlitern över tid är nog utopi, mät förbrukningen vid tank, över tid.

Jag har nu avverkat 3000mii i XC60in, d4 awd, auto och snittar 1,05, på vinternligger jag närmare 1,2
Och 0,8...det var jag inte uppe i på långkörning ens med den gamla tillfälliga V70 -04 vi hade nyss ett halvår. Bensin, automat.
Vid pump.
#1200128
Derank kör nog som en biltjyv och tror att det är normen och alla som kör saktare är jävla sniglar på vägen. :D
#1200135
AndS skrev:Åter igen, förarens körsätt och körmiljö avgör. Min fru hamnar under 0,55 och jag runt 0,6. Ska jag hamna över 0,8 måste hästsläp hängas på.
Alternativt Stockholmstrafiken i rusning. Då blundar man... Den gamle V70 stack ju waaay up över litern direkt. Riktigt deprimerande. Som tur är kör jag bara undantagsvis där. Skulle jag gjort det ofta hade jag aldrig ens tänkt tanken med V90.
#1200154
Numera är rusningstrafik det som är absolut mest skonsamt för min förbrukning! :D
Det går sakta och massa inbromsningar som ger tillbaka energin inför nästa acceleration!

Även om jag startar med tomt batteri kan jag klara mig genom stan med runt 0.35l/mil. :)

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]