Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1195988
jcartel skrev:Det kanske du fan har rätt i haha. Erkänner mig nedargumenterad :P

MEN när självkörande bilar kommit så långt att nästan ingen behöver en egen bil utan bara vid behov använder en ur den stora bilpoolen som drar omkring och kör folk, DÅ behövs iaf färre bilar!

Det är sjukt intressant det där.. Vilken total förändring det kommer att bli om vi hamnar där. Såg du vetenskapens värld i SVT igår? Forskare som säger att vi bara är några år från det, och bussbolag i Stockholm som redan nu vill börja köra bussar på vissa sträckor utan förare... dom väntar bara på lagarna.

Om det blir fallet så kommer vi kanske också hamna i ett läge där många av bilarna som säljs idag inte kommer att användas hela sin livstid ut, eftersom dom blir överflödiga. I det fallet hade det ju varit bättre att vänta med att köpa en ny bil och köra vidare med sin gamla ett par år till man istället kunde ha en bil på abbonnemang som kommer och kör en dit man vill.
Men även om forskare säger att det bara är år ifrån det är det nog svårt att övertyga nybilsköpare eller sig själv om att skippa att köpa en ny bil idag för att vi om 3-4 år skulle ha en helt annan slags biltransport.


Edit: Länken till SVT och Vetenskapens Värld som tar upp självkörande bilar.
https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld
av Exyzäta
#1195990
jcartel skrev:
joel80 skrev:Den bil du gör dig av med går ju till någon annan. Man måste se till hela livstiden på båda bilarna..
Jämförelsen skulle vara korrekt om alternativet till att köpa ny bil var att man slängde/skrotade den andra.
Ska inte ta upp mer utrymme med OT men vi måste väl kunna enas om att om alla bytte bil mer sällan så skulle färre bilar behöva tillverkas?
Och med färre byggda bilar går fabriker och bilmärken omkull, alltså en ond spiral nedåt.
Användarvisningsbild
av jcartel
#1196006
joel80 skrev:Såg du vetenskapens värld i SVT igår?
Nej ska kolla in, tack!
Användarvisningsbild
av jcartel
#1196010
Exyzäta skrev:
jcartel skrev:
joel80 skrev:Den bil du gör dig av med går ju till någon annan. Man måste se till hela livstiden på båda bilarna..
Jämförelsen skulle vara korrekt om alternativet till att köpa ny bil var att man slängde/skrotade den andra.
Ska inte ta upp mer utrymme med OT men vi måste väl kunna enas om att om alla bytte bil mer sällan så skulle färre bilar behöva tillverkas?
Och med färre byggda bilar går fabriker och bilmärken omkull, alltså en ond spiral nedåt.
Ja se bara vad som hände med alla skrivmaskinsfabriker eller varför inte Kodak. Fan på 70-talet jobbade 170000 personer på Kodak, vem tänkte på dem när digitalkamerorna utvecklades?
Användarvisningsbild
av joel80
#1196012
Man borde stoppat digitalkamerorna.. allt nytt är av ondo!
av Xanthopteryx
#1196029
joel80 skrev:
Derank skrev:Rätt så logiskt att om alla körde sina bilar i 10år istället för 3 så kommer det att tillverkas färre bilar. Den matematiken är ju enkel

100 personer har var sin bil.. de byter bilar var 5:e år.. hur många bilar behövs?


100 personer har var sin bil, de byter bilar var 10:e år.. hur många bilar behövs?


Om bilarna i exemplen ovan håller i 20 år kommer skillnaden vara att i det övre exemplet räcker det att en fjärdedel köper nya bilar var 5:e år. (Alltså 25 nya bilar var 5:e år.)

I exemplet nedan måste hälften köpa nya bilar var 10:e år för att alla ska kunna ha en fungerande bil. Alltså 50 bilar var 10:e år. Vilket i slutänden alltså blir detsamma som om man byter ofta. Utslaget på ett par miljoner bilar kommer bytena även om de blir längre per person ändå skapa samma nybilsförsäljning oavsett exempel.


Så länge bilarna inte får ökad hållbarhet har det alltså ingen betydelse hur många gånger eller ofta vi byter bilar.
Fast verkligheten ser ju inte ut så. Om det var dyrare att köpa ny bil skulle du ta bättre hand om din gamla och därmed får den en längre livslängd.
Titta på Danmark som exempel. Skithelsikesförbaskat dyrt att köpa bil (även begagnad) vilket gör att det fins verkstäder likt vi har pizzerior: Ett antal även i minsta stad. Därav är även bilparken äldre just eftersom det är så dyrt med bil så man behåller de begagnade så länge som möjligt.
Prisexempel: En V90 här för dryga halv miljon kostar i Danmark i runda slängar 1,3-1,4 miljoner svenska kronor. Sug på den du =)
Apropå bilval: V90 för 1,4 miljoner eller Tesla för dryga miljonen. Vilket väljer du då?
av improwise
#1196079
Xanthopteryx skrev:
joel80 skrev:
Derank skrev:Rätt så logiskt att om alla körde sina bilar i 10år istället för 3 så kommer det att tillverkas färre bilar. Den matematiken är ju enkel

100 personer har var sin bil.. de byter bilar var 5:e år.. hur många bilar behövs?


100 personer har var sin bil, de byter bilar var 10:e år.. hur många bilar behövs?


Om bilarna i exemplen ovan håller i 20 år kommer skillnaden vara att i det övre exemplet räcker det att en fjärdedel köper nya bilar var 5:e år. (Alltså 25 nya bilar var 5:e år.)

I exemplet nedan måste hälften köpa nya bilar var 10:e år för att alla ska kunna ha en fungerande bil. Alltså 50 bilar var 10:e år. Vilket i slutänden alltså blir detsamma som om man byter ofta. Utslaget på ett par miljoner bilar kommer bytena även om de blir längre per person ändå skapa samma nybilsförsäljning oavsett exempel.


Så länge bilarna inte får ökad hållbarhet har det alltså ingen betydelse hur många gånger eller ofta vi byter bilar.
Fast verkligheten ser ju inte ut så. Om det var dyrare att köpa ny bil skulle du ta bättre hand om din gamla och därmed får den en längre livslängd.
Titta på Danmark som exempel. Skithelsikesförbaskat dyrt att köpa bil (även begagnad) vilket gör att det fins verkstäder likt vi har pizzerior: Ett antal även i minsta stad. Därav är även bilparken äldre just eftersom det är så dyrt med bil så man behåller de begagnade så länge som möjligt.
Prisexempel: En V90 här för dryga halv miljon kostar i Danmark i runda slängar 1,3-1,4 miljoner svenska kronor. Sug på den du =)
Apropå bilval: V90 för 1,4 miljoner eller Tesla för dryga miljonen. Vilket väljer du då?
Stämmer verkligen detta om Danmark, då borde dom väl bara behöva åka över bron och handla och spara nån miljon? Appropå detta med T8 vs Tesla :D

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
av Carrera86
#1196090
Skatten får dom naturligtvis betal om dom importerar en bil också, min gammla granne flyttade till Danmark och tog sin gammla Volvo 460 med sig, gick på 40 000:- :shock:
av Xanthopteryx
#1196119
improwise skrev:
Xanthopteryx skrev:
joel80 skrev:

100 personer har var sin bil.. de byter bilar var 5:e år.. hur många bilar behövs?


100 personer har var sin bil, de byter bilar var 10:e år.. hur många bilar behövs?


Om bilarna i exemplen ovan håller i 20 år kommer skillnaden vara att i det övre exemplet räcker det att en fjärdedel köper nya bilar var 5:e år. (Alltså 25 nya bilar var 5:e år.)

I exemplet nedan måste hälften köpa nya bilar var 10:e år för att alla ska kunna ha en fungerande bil. Alltså 50 bilar var 10:e år. Vilket i slutänden alltså blir detsamma som om man byter ofta. Utslaget på ett par miljoner bilar kommer bytena även om de blir längre per person ändå skapa samma nybilsförsäljning oavsett exempel.


Så länge bilarna inte får ökad hållbarhet har det alltså ingen betydelse hur många gånger eller ofta vi byter bilar.
Fast verkligheten ser ju inte ut så. Om det var dyrare att köpa ny bil skulle du ta bättre hand om din gamla och därmed får den en längre livslängd.
Titta på Danmark som exempel. Skithelsikesförbaskat dyrt att köpa bil (även begagnad) vilket gör att det fins verkstäder likt vi har pizzerior: Ett antal även i minsta stad. Därav är även bilparken äldre just eftersom det är så dyrt med bil så man behåller de begagnade så länge som möjligt.
Prisexempel: En V90 här för dryga halv miljon kostar i Danmark i runda slängar 1,3-1,4 miljoner svenska kronor. Sug på den du =)
Apropå bilval: V90 för 1,4 miljoner eller Tesla för dryga miljonen. Vilket väljer du då?
Stämmer verkligen detta om Danmark, då borde dom väl bara behöva åka över bron och handla och spara nån miljon? Appropå detta med T8 vs Tesla :D

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Importerar du bil till danmark så värderas den och du betalar "registreringsavgiften". Bra riktvärde är åtminstone det dubbla mot värdet i sverige.
Exporterar du så får du pengar. =)
En 'kollega' berättade om en polare som sålt sin husbil i danmark. 45.000 DKK
Blev nedringda av tyskar!
Det kom tyskar och köpte dne på stående fot utan att pruta.
När de sedan tog bilen ut ur landet fick de tillbaka 20.000 DKK.
En annan kollega köpte bil i danmark för kanske tio år sedan. Sparade 50.000 mot att köpa i sverige, så, köpa begagnat i danmark är nog inte helt fel oftast. Även nya bilar kanske kan löna sig eftersom de, åtminstone tidigare, varit kraftigt subventionerade av tillverkaren för att ens kunna sälja något.
TIlls ganska nyligen var elbilar, typ Tesla, helt befriade från registreringsavgift. Nu har de en låg som kommer höjas etappvis. Går att läsa mer om allt sådant här på skat.dk (Skatteverket)
Hade nll koll på detta tills för någon vecka sedan då jag var på utomlandsmöte några dagar och där snackade med massa danskar som också var på samma möte. Fashinerande helt klart...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]