Flajjan skrev:Jag har inte påstått att Volvo gör dåliga stolar. Jag har däremot påstått att man frångått det man varit välrdskända för - att leverera stolar som man kan sitta väldigt länge i. Tidigare var volvos stolar erkända som väldigt väldigt bra och bekväma. I dom nya bilarna så har Volvo frångått detta och gör liknande stolar som Audi - djupa och hårda. Passar säkert vissa, passar absolut inte andra.
Jag är ganska övertygad om att Volvo kommer att tappa ganska många trogna Volvokunder iom detta, dom kommer säkert att vinna en och annan ny oxå. Det som jag är lite förvånad över är att det finns förhållandevis många V90/V90CC tillsalu, som begagnade. Om privat personer köper en ny bil och lämnar tillbaka denna innan det gått ett år - då måste man vara otroligt missnöjd..
Den jag är skyller detta på förutom migsjälv - jag borde inte ha hämtat ut en bil som jag egentligen inte vill fullfölja beställningen på redan från början - det är säljaren som suttit och ljugit mig rakt upp i ansiktet, gång efter gång.
Att min rygg inte är kompatibel med Volvos nya stolar är en sak - jag har försökt vara ganska saklig i vad jag upplever som bra respektive dåligt.
I mina tidigare XC70 körde jag upp och ner genom Europa, 110 mil som längst en dag, då var jag lite seg, inga problem med ryggen. I den nya bilen får jag ont i ryggen ganska direkt. Var som jag säkert nämt tidigare borta från bilen i 6 veckor - inga ryggproblem. Har kört bilen kortare sträckor i en vecka, som mest har jag suttit i bilen i 1,5 timme. Konstant värk i ryggen. Skulle vi göra en ny Europabilresa kommer vi definitivt INTE köra V90, då hyr vi en bil eller använder vår betydligt mindre andra bil - som man sitter bra i.
Detta kommer kanske inte vara min sista Volvo, om man från en handlare kan hitta en ersättningsbil med standardstolar. Om denna bil byts ut mot en med standardstolar så kommer den Volvon vara den sista nya Volvon som jag har, sen är jag klar med Volvo, tyvärr.
Alla gillar vi olika. Finns folk som inte kan sitta på en mjuk stol eller i en mjuk soffa medan andra kan sitta i timtal.
Personligen är jag lite kluven. Det ÄR onekligen mjuk att sitta i vår gamla V70 från -04. Pluff liksom.
Men på långfärd.. njae. Gillade nog min gamla Mazda bättre och det var väldigt hårda stolar i den. Nu har vi valt halvläder på den V90 vi snart får i vår ägo eftersom vi tycker det är skönare än läder, så även där kan skilja, hur stolen är klädd.
Sedan själklart hur man justerar. Det skall bli så skönt nu att den kommer ihåg inställningarna för nu och tidigare är det helt hopplöst när vi växlar i bilen. Hon är kort i rocken och jag är flaggstång. Jävla mekande med stol och backspeglar varje gång vi byter.
Att inte provsitta rätt stol, det är väl det som är det mindre lyckade.
Likaså att lita på en säljare (även de som inte vill ljuga så sanningen är ju att så jäkla bra koll på bilen har de ju egentligen inte, vilket vi har fått bevisat många gånger under vår resa till ny bil).
Skall man minimera risken för felköp så MÅSTE man kolla upp saker själv. Man MÅSTE få bekräftat från andra källor det säljaren påstår. Man MÅSTE prova själv, exakt det som man skall ha. DÄrav en av anledningarna till att vi provkört säkert 15 gånger, dels för att känna på bilen och stolarna men också för att kunna prova all teknik och alla hjälpsystem vi valt till.
Volvo har helt enkelt valt en annan stolsväg denna gång och jag är övertygad om att folk kommer lovprisa dessa stolar också. Några kommer inte längre göra det, några kommer fortfarande göra det, och några nya kommer göra det.