Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Finns väl andra anledningar att man inte vill ha en ny bil som drar en jävla massa soppa!

Jag räknar för övrigt hem en stor del av den exrrakostnad hybriden var med de tre första årens förbrukningsminskning.
Resten räknar jag hem på skatten och supermiljöbilspremien, plus att andrahandsvärdet kommer vara högre än motsvarande dieselbil.

Bilen var egentligen dyrare än min budget, men p.g.a besparing på över 1000kr/månaden p.g.a låga drivmedelskostnader gick budgeten ihop ändå.
av Xanthopteryx
EjS skrev:Så är det så olika. Min olje temp i växellådan var ganska hög när det gäller race på bana. Så nu har den fått en extra kylare
Bild

Då kan vi komma än längre ner i förbrukning utan ras
Bild

Om man lagt en miljon på bil spelar det väl ingen roll hur mycket den drar.

Det är bättre för miljön, plus att varje sparad krona är en sparad krona.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av BiTu
Derank skrev:Din T8a har samma förbrukning dag ett som efter 20k mil, glöm det där med inkörning osv, det är placebo.
Jag hade faktiskt samma tankegångar som du, men faktum är att min T5 efter 1200 mil lätt kunde nöja sig med 0,8 när den tidigare la sig på litern eller strax över. Så motorn kanske inte behöver inkörning, men känns som att allt börjar lira bättre ihop efter ett tag.
av KetSmi
Derank skrev:Din T8a har samma förbrukning dag ett som efter 20k mil, glöm det där med inkörning osv, det är placebo.
Placebo eller ikke, det betyr ingen ting. Min erfaring fra MY17 T8, og før dette MY15 Passat Alltrack og MY10 XC70, er at bilene "løsner" etter noen hundre mil og forbruket synker. Jeg vet godt at moderne produksjon med bedre toleranser gjør problem med varmgang mindre og har eliminert behov for innkjøring av motor I teknisk forstand, men det endrer ikke min observasjon.
av Flajjan
Min V90 CCT5 drog 1,2 första tankningen, 1,05 andra tankningen, sedan har det legat stadigt på 0,94-0,95 inte ens på landsväg får jag ner förbrukningen till det som är angivits som blandad körning 0,74.
Jag har för sakens skull kört som en gubbe, precis på hastighetsgränsen, men det spelar ingen roll.

Enligt säljaren på Bilia i Nacka (vilka för övrigt är nötter, hit ska man inte vända sig om man vill ha en pålitlig säljare) så skulle bilen dra 20% mindre efter 1000 mil. Bilen har nu gått 1000 mil och den drar precis lika mycket som tankning 3. Hör om andra som får ner förbrukningen så det kanske är något fel på motorn oxå i mitt måndags exemplar..
Användarvisningsbild
av Funk
Flajjan skrev:Min V90 CCT5 drog 1,2 första tankningen, 1,05 andra tankningen, sedan har det legat stadigt på 0,94-0,95 inte ens på landsväg får jag ner förbrukningen till det som är angivits som blandad körning 0,74.
Jag har för sakens skull kört som en gubbe, precis på hastighetsgränsen, men det spelar ingen roll.

Enligt säljaren på Bilia i Nacka (vilka för övrigt är nötter, hit ska man inte vända sig om man vill ha en pålitlig säljare) så skulle bilen dra 20% mindre efter 1000 mil. Bilen har nu gått 1000 mil och den drar precis lika mycket som tankning 3. Hör om andra som får ner förbrukningen så det kanske är något fel på motorn oxå i mitt måndags exemplar..
Från 1.2 ned till 0.95 , hur många procent är det då ? ;-)

/Thomas
av Mike68
Flajjan skrev:Min V90 CCT5 drog 1,2 första tankningen, 1,05 andra tankningen, sedan har det legat stadigt på 0,94-0,95 inte ens på landsväg får jag ner förbrukningen till det som är angivits som blandad körning 0,74.

Riktigt uselt, jag körde min Mustang V8 med 421 hk på 0,81l/mil på en sträcka av 14 mil i tisdags.
Motorväg mellan Borås och Göteborg hamnade den på 0,85 sist.
Deklarationen säger att den ska ta 1,28 blandat, 0,87 landsväg och 1,94 i stan.

Så om T5 tar så mycket är det ju vansinnigt dåligt.
Användarvisningsbild
av Wibe
Vår V90 T5 har nu gott ca 400 mil och har en medelförbrukning på 0.86 (jag vet att den inte stämmer till fullo). Av de 400 milen är nog 250 stad och 150 landsväg. Stad är man inte under litern men landsväg så brukar jag ligga runt 0.75... Tycker det är ok för en så stor bil men Volvos siffror känns långt bort

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
Alla idag borde väl veta att testcyckeln som förbrukningen beräknad på inte är realistisk.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]