Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av micketrono
Åkte en sväng Bollnäs-Hede-Bollnäs igår och höll hastighetsgränserna ganska så bra, slutade på 0,53l/mil. Det är jag ganska så nöjd med, 235hk, AWD och 20" fälgar... :D
Åkte ner till Stockholm för ett par veckor sedan och slutade då på 0,59l/mil, men då var det en betydligt högre hastighet...
av SKJ313
Hei,

Har kjørt 1.200 mil i min V90 D4 AWD siden jeg fikk den i januar. Gjennomsnittet siden dag én er 0,75 L/mil. Kjører stort sett kombinert landevei og bykjøring. Har 18" vinter og 20" sommer. Likevel hadde jeg nok kanskje en forventning om et noe lavere gjennomsnitt... :roll:
av AndS
De senaste 300-400 milen har färddatorn pendlat mellan 0,56-0,57, när min fru tog en tur på semestern ca 40 mil så stod den på 0,51 när jag sedan tog bilen.
av V90CC18
Lite off topic (men kan ändå med att ställa frågan). Har nyligen blivit ägare av en V90CC D4 -18. Trots blandad körning ändrar sig inte mätaren för bränsleförbrukningen någonting, alltså varken upp eller ned. Hur långt måste man köra för att se skillnaden? Den står konstant på 7,1... I min gamla bil ändrades genomsnittet efter endast några kilometer av förändrad körning. Vad har ni för erfarenheter av detta, hur långt måste man köra för att förändra genomsnittsförbrukningen?
Det finns en du nollställer själv. Ju mer du har kört, desto mindre ändras den, av förklarliga skäl... Mäter snittet ett bra tag bakåt (vet ej hur långt men brukar aldrig vara hur långt som helst även om man aldrig nollställt).
Det finns en som nollställs inför varje 'ny' körning. En Ny körning definieras som en körning som påbörjats mer än 4 timmar efter att föregående körning avslutats.
Det finns en som visar momentant just nu.
Det finns ...

Ja, det finns många olika, på olika ställen dessutom - mittskärmen samt instrumentklustret.

För att veta mer så, läs sveriges minsta bok: Instruktionsboken. Finns som app till telefonen också.
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]