Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Flajjan skrev:Vi packade bilen i måndags på samma sätt som vi brukar när vi skall åka till båten.
I jämförelse med V70 så får man inte in mycket. Vi fick åka två gånger, en gång med packningen och en vända med mat.

Som bruksfordon är inte V90 mycket att komma dragandes med.
Vi satt 5 vuxna i bilen med full packning för en havstur med båten igår, allt och alla gick in med god marginal. Det var både solmadrasser, kläder, väskor, handdukar, mat, kylväskor och flytvästar.
Dessutom är jag resande säljare och har med mig mängder med kataloger och give aways i kartonger. På BMW:n som var rakare bak gick inte min väska in bredvid packningen, det gör den på V90:n. :)

Flajjan, handen på hjärtat, det låter mest som att du i allmänhet är rätt missnöjd med ditt bilval? Min nyfikenhet leder mig osökt in på frågan - varför valde du den bilen? (Du behöver naturligtvis inte svara och frågan är ställd i nyfiken välmening)
Jag har prvovat det mesta i bilväg och som det ser ut idag så tycker jag att utrymmesmässigt så upplever jag ingen större skillnad på
A6, 5-serien (gamla) eller V90n om man ser till de 4 cylindringa motorerna, de är relativt lika i utrymme, komfort och kvaltets känsla.
Att jämföra med en bil som inte längre finns att köpa känns tämligen memingslöst, skulle det vara diskusionen så är den bästa fraktaren
jag har haft en Volvo 145 Express, där fanns det last utrymme så det räckte...

Jag upplever själv att VW är mycket bra bilar, och lastare, men inte riktigt lever upp till samma kvalitetskänsa och komfort som
ovanstående, dock kan jag förstå att exvis hundägare föredrar bilar med den rakare bakluckan, har man 2 hundar är det väl nästan
ett krav. Kör själv V90 och lastar ofta in två stora kattburar tilsammans med annan packning vilket jag ochså gjorde med tidgare XC60
för mig fungerar lastutrymmet utan bekymmer.
skyrazer skrev:
Flajjan skrev:Vi packade bilen i måndags på samma sätt som vi brukar när vi skall åka till båten.
I jämförelse med V70 så får man inte in mycket. Vi fick åka två gånger, en gång med packningen och en vända med mat.

Som bruksfordon är inte V90 mycket att komma dragandes med.
Vi satt 5 vuxna i bilen med full packning för en havstur med båten igår, allt och alla gick in med god marginal. Det var både solmadrasser, kläder, väskor, handdukar, mat, kylväskor och flytvästar.
Dessutom är jag resande säljare och har med mig mängder med kataloger och give aways i kartonger. På BMW:n som var rakare bak gick inte min väska in bredvid packningen, det gör den på V90:n. :)

Flajjan, handen på hjärtat, det låter mest som att du i allmänhet är rätt missnöjd med ditt bilval? Min nyfikenhet leder mig osökt in på frågan - varför valde du den bilen? (Du behöver naturligtvis inte svara och frågan är ställd i nyfiken välmening)
Frågor är alltid öppna :)

Jag har haft flera XC70 och varit väldigt nöjd med dom. Till den sista struntade jag i stora fälgar, hade 17 på sommardäcken och 16 på vinter, den var lite väl svajig. 18" var ur min synpunkt perfekt. Mjuk och följsam utan att vara för gungig.

När den nya CC kom tyckte jag att den var snygg så jag beställde, men försökte efter 3 veckor avbeställa, blandannat stolarna som jag provat i S90 som var lite för hårda för min smak - säljjonet sa att det absolut inte gick att avbeställa (3 mån innan tillverkning). Däremot kunde jag beställa andra stolar som satt i XC90 som var SAMMA. Dumskaftet påtalade inte att det var helt olika sittställningar i bilarna.

Jag lärde mig att jag inte ska beställa en bil som jag inte kan prova - inför nästa bilköp ska jag hyra en bil i två veckor för att leva med bilen en tid - då ser man om det är något att ha eller inte. Hade jag kunnat hyra en V90 hade jag inte köpt en.

I efterhand har jag provkört V90 för att jämföra med min CC & kan konstatera att Volvo vänt upp och ner på allt, nu är V90CC stenhård och V90 lite mjukare - fortfarande väldigt fast. Inget av detta gick att läsa sig till innan. Jag förutsatte att V90CC skulle vara lite mjukare och inte ha så "raggartonåring vinkel" på stolarna som det defacto är. Felet är mitt eget att jag köpte något jag inte kunde klämma på ordentligt. Hade 250-300 kg i bagaeluckan en dag - då gick bilen som den borde!

En annan sak som jag är besviken på är den sanslösa bränsleförbrukningen. Visst 0,95 kanske är ok för en bil av denna storlek, MEN om man deklarerar 0,76 Blandad körning och det inte ens går att komma ner dit vid Landsvägskörning då är man enligt mig ute på djupt vatten. Volvo ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet och många verkar acceptera detta fullt ut. Hade jag ljugit så till mina kunder hade jag inte haft några kunder kvar.

Hade jag kunnat önska så hade jag haft tekniken som sitter i V90 - även om det triskas endel så är många funktioner faktiskt bra och trivsamma. Men i en bil som går att använda och sitta i utan att får ont i ryggen.

Jag har varit ute med båten i 3 dagar och ryggen känns redan bättre - då är det inte kul att komma tillbaka till sin "dyra, nya, fina" bil och veta att efter två dagar kommer ryggvärken tillbaka - då blir man lite bitter och less.

Nu vart det en roman - men jag tror att du fick svar på din fråga.
Låter som att det är din rygg det är fel på och inte bilen. Får man ont i ryggen av att sitta och köra bil normallånga sträckor så bör man nog se över det. Träning/rehab eller liknande. I övrigt är Flajjans klagomål ganska ointressanta för gemene man eftersom det är subjektiva saker det gnälls på. Saker som lätt upptäcks vid en provkörning. Att det är en annan sittställning i en XC90 jämfört med en V90 CC bör man kunna räkna ut utan större analyser. Ang. lastutrymme är det inte omöjligt att V70 lastade mer. Jag får in golfbagar på bredden, så jag är nöjd. 2 bagar, 2 vagnar samt plats för en matkasse eller två om man handlar på vägen hem.

Att förbrukningen är högre än angivet är väl inget oväntat, det gäller samtliga biltillverkare. Har man inte koll på detta 2017 så bör man nog läsa på lite. Jag har en V90 T5 och kör den på 0,85 på långkörningar d.v.s. motorväg i 140. I stadskörning snittar jag litern, men det gjorde min BMW 116i med 136 hk och ett halv ton mindre också..
Flajjan skrev:Frågor är alltid öppna :)

När den nya CC kom tyckte jag att den var snygg så jag beställde, men försökte efter 3 veckor avbeställa, blandannat stolarna som jag provat i S90 som var lite för hårda för min smak - säljjonet sa att det absolut inte gick att avbeställa (3 mån innan tillverkning). Däremot kunde jag beställa andra stolar som satt i XC90 som var SAMMA. Dumskaftet påtalade inte att det var helt olika sittställningar i bilarna.
Fast det är väl inget konstigt att det är lite olika sittställning i en V90 och en XC90. Jag tycker inte att säljaren gjorde något fel här - han rekommenderade dig helt enkelt stolar som du tyckte var sköna. Stolarna är ju trots allt detsamma.
I efterhand har jag provkört V90 för att jämföra med min CC & kan konstatera att Volvo vänt upp och ner på allt, nu är V90CC stenhård och V90 lite mjukare - fortfarande väldigt fast. Inget av detta gick att läsa sig till innan. Jag förutsatte att V90CC skulle vara lite mjukare och inte ha så "raggartonåring vinkel" på stolarna som det defacto är. Felet är mitt eget att jag köpte något jag inte kunde klämma på ordentligt. Hade 250-300 kg i bagaeluckan en dag - då gick bilen som den borde!
Nu är ju det givetvis subjektiva åsikter, men jag kan tycka att det är på gränsen till oseriöst att kalla V90 CC för stenhård och påstå att det är "raggarvinkel" på stolarna. Bilen har ju vid det här laget recenserats av journalister världen och jag har inte sett eller hört någon sådan kommentar.

Däremot är det ju ingen tvekan om att den är hårdare än XC70 och att många upplever den som relativt fast.
En annan sak som jag är besviken på är den sanslösa bränsleförbrukningen. Visst 0,95 kanske är ok för en bil av denna storlek, MEN om man deklarerar 0,76 Blandad körning och det inte ens går att komma ner dit vid Landsvägskörning då är man enligt mig ute på djupt vatten. Volvo ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet och många verkar acceptera detta fullt ut. Hade jag ljugit så till mina kunder hade jag inte haft några kunder kvar.
Nu tycker inte jag 0,95 är särskilt mycket för en stor, förhöjd 2-tonsbil med bensinmotor på +250 hk, men på vilket sätt ljuger Volvo? Bilen är ju testad enligt ett standardiserat regelverk som följs av alla biltillverkare. Att förbrukningssifforna ytterst sällan stämmer är ju som falkn skriver ovan ingen hemlighet utan tvärtom. Det är ju likadant med alla bilar och de officiella förbrukningssifforna.
Hade jag kunnat önska så hade jag haft tekniken som sitter i V90 - även om det triskas endel så är många funktioner faktiskt bra och trivsamma. Men i en bil som går att använda och sitta i utan att får ont i ryggen.

Jag har varit ute med båten i 3 dagar och ryggen känns redan bättre - då är det inte kul att komma tillbaka till sin "dyra, nya, fina" bil och veta att efter två dagar kommer ryggvärken tillbaka - då blir man lite bitter och less.
En fråga - anser du att det är stolarna är fel på eller endast att de helt enkelt inte passar ihop med din rygg?
Huruvida det är fel på min rygg eller stolarna eller om dessa helt enkelt inte passar ihop är egentligen helt irrelevant. Dom är inte kompatibla, det räcker så för mig.

Min rygg fungerar utmärkt med många andra bilars stolar eller andra stolar över huvudtaget.

Allt som skrivs på detta forum är personliga och subjektiva åsikter - vissa är jättenöjda, vissa inte.

Jag har haft andra bilar både BMW 5serie och Audi A6 där förbrukningen legat när den deklarerade. Journalister har ju tom påpekat att skillnaderna för Volvos bilar både avseende förbrukning och utsläpp är för långt ifrån det angivna.

Vissa verkar se Volvo som en frälsning för bilvärlden, det är klart att dessa personer blir upprörda över mina kommentarer som inte håller med utan tycker tvärt om. Är det inte det som gör ett diskussionsforum intressant - att folk tycker olika.
Det märkliga här är att man nästan blir lynchad om man in tycker som dom Volvofrälsta.
Okej, tack för svaret, då har jag lite mer förståelse för hur vi kan ha så helt olika synvinklar på, i grunden, samma bil. (Jag har tyvärr, ännu så länge, varken provkört eller provsuttit V90CC).
Men jag minns att Teknikens Värld skrev just om chassiesättningen i CC när den testades mot Passat Alltrack och då var dom inte helt nöjda. Vill även minnas att dom tyckte stolarna var i hårdaste laget men skall inte ta gift på att så var fallet.

Hur som helst, jättetråkigt att du är så missnöjd med bilen och pissdåligt av din säljare att inte kunna verka för ett återköp (innan leverans), känns ju inte supersvårt för dem att få sålt den bilen i vilket fall med tanke på leveranstiderna... :)
Jag har nyligen gått från en V60 D4 AWD MY15 till en V90 D4 AWD MY 18.
I V60:n hade jag läderstolar, elinställbara, i V90 har jag "halvläderstolarna med läder/tyg" som följer med vid momentum business advanced och jag upplever stolarna i V90 som MARKANT mycket hårdare än de i V60:n. Jag sitter betydligt obekvämare i V90:n än i V60:n, men jag har bara haft bilen sen i tisdags, så jag mixtrar fortfarande med svankstödet osv för att hitta en skön körställning. JAg har aldrig upplevt ett problem i någon annan Volvostol, men här får jag tyvärr påstå att stolarna inte lever upp till vad man är van vid från Volvo.

Jag anser att stolarna är i hårdaste laget, saknar de mjuka sköna stolarna från V60. Tyvärr har vi en gräns för vad tjänstebil får kosta, så jag kunde tyvärr inte klämma in läderstolar inom pristaket.
Verkligen olika subjektiva åsikter här, jag har själv gått från XC70 med skinnstolar till V90 med skinnstolarna och jag upplever V90:ns stolar som helt klart sköna, man sitter med mer stöd för hela kroppen, och att de skulle vara hårda tycker jag inte. Hårdare än XC70, javisst lite, men långt från lika hårda som BMW:s stolar t.ex.
riha skrev:Jag har nyligen gått från en V60 D4 AWD MY15 till en V90 D4 AWD MY 18.
I V60:n hade jag läderstolar, elinställbara, i V90 har jag "halvläderstolarna med läder/tyg" som följer med vid momentum business advanced och jag upplever stolarna i V90 som MARKANT mycket hårdare än de i V60:n. Jag sitter betydligt obekvämare i V90:n än i V60:n, men jag har bara haft bilen sen i tisdags, så jag mixtrar fortfarande med svankstödet osv för att hitta en skön körställning. JAg har aldrig upplevt ett problem i någon annan Volvostol, men här får jag tyvärr påstå att stolarna inte lever upp till vad man är van vid från Volvo.

Jag anser att stolarna är i hårdaste laget, saknar de mjuka sköna stolarna från V60. Tyvärr har vi en gräns för vad tjänstebil får kosta, så jag kunde tyvärr inte klämma in läderstolar inom pristaket.
Brukar man inte säga att hårda stolar är skönare efter en stund? Minns diskussionen på 80-talet, Mercas hårda stolar var ju långt skönare än Simca/Talbots och Peugeots mjuka om man skulle åka mer än 30 minuter...
Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]