Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sledde
Luddekudde skrev:
Sledde skrev:Lägger upp några bilder på bagaget då det fanns intresse att se hur mycket gastanken påverkar utrymmet:
IMG_1647.JPG
IMG_1648.JPG
IMG_1646.JPG
Det är en väldigt skitig bil så ni får ha överseende med det ;-)
Några andra nackdelar med gastankarna:
*simkortet för datatrafik sitter under golvet och detta måste skruvas loss för att få upp det.
*skidluckan går inte att öppna då golvet är i vägen.
*krokarna för att hänga matkassar kommer för långt ner då golvet är höjt, så de fungerar inte bra.
*golvet blir inte plant när man fäller sätena.
Kul med bilder, det är svårt att hitta någon annanstans!
Jag har beställt en Bi-Fuel, med egentligen enda anledningen att få lågt förmånsvärde och få tjänstebilskalkylen att gå ihop med lite mer motor i bilen. Kanske lite för att lätta på miljöhjärtat också. Är lite orolig över vad anpassningen i efterhand egentligen gör med bilen, alltid allergisk mot knarrande och knakande paneler men hoppas att jag ska bli nöjd. Har bara haft möjlighet att köra omodifierad V90 vilken jag trivdes väldigt bra med.
Undrar lite över de nackdelar du tar upp ovan. Många har nämnt detta med simkortet, men är det något man pular med överhuvudtaget?
Gällande skidluckan, går den in mot bagageutrymmet? Eftersom Volvo dumt nog tagit bort det tredelade baksätet känns det som att det vore bra om den funkade, men det gör den alltså inte?

Nöjd med bilen annars? Upplever någon lastförmågan väldigt försämrad?

//
Jag beställde bi-fule av samma anledning som du :)
Jag har inte märkt av något som knarrar eller sådant. Är väldigt nöjd med komfort och körkänsla när det gäller chassie. Det enda är väl att den reser sig mycket i framändan när man gasar på. När det gäller motor och växellåda så kommer jag från en V60 D5 6vxl automat och får säga att D5an va mycket trevligare. Den växlade mycket mindre och kändes betydligt starkare på låga varv, omkörningar blev mindre dramatiska och så vidare. Denna T5 motorn och 8vxl låda är mer nervös och om man ligger i 90 och gasar fullt så går den ner till 3an eller 4an så det är ju några växlingar innan den sätter av.
V60n jag hade, hade sportchassi och 19' fälgar och låg väldigt bra på vägen och visst är det skillnad på V60n och V90n men i veckan så hade jag en V70 2dagar och herrejösses vilket slagskepp till bil. Den gungade och knarrade och det känns verkligen skillnad mot V90n, där har de verkligen lyckats trolla bort den höga vikten. (Vägde in bilen på en våg på 1900kg)
Problemet med sim-kortet är (tycker inte jag iaf) någon större grej. Men det kunde varit med i någon instruktionsbok iaf. Nu fick jag och säljare chansa och skruva upp golvet (vilket lossas via de 4 lastsäkringsöglorna).
Det 2delade baksätet irriterar jag mig på, speciellt för jag har en fast monterad barnstol i baksätet och den vill jag ha på passagerarsidan så jag inte låser förarstolens möjlighet till justering. Då har man bara den 40delen att fälla och IOM att skidluckan inte går att öppna så kan man inte frakta långa plankor eller annat långt i bilen utan att ta ut barnstolen.
Lastförmåga i övrigt försämras rätt så mycket av de 8-9cm, mer än jag kunde trott. Bakrutan, sidorutorna och baksätet lutar ganska mycket inåt och gör att lastning på höjden blir svårt om man har stora saker.

Även om det låter som jag klagar mycket så är jag nöjd med bilen. :)
av Sledde
Sledde skrev:Ni som undrar över förbrukningen så har jag gjort en mätning. Jag körde mest landsväg och motorväg och lite stadskörning, kanske 40%, 40%, 20%. Under denna körningen så tankade jag gas två ggr utan att gasen tog slut emellan.
Siffror:
60,9 mil
30,19kg gas
12,62l bensin
Räknar man på 17,30kr/kg gas och 13,30kr/l bensin så blir bränslekostnaden:
522,30kr(gas)+167,8kr(bensin)/60,9=11,33kr/mil.
Hoppas jag räknat rätt.
Jag har gjort ett lika (o)seriöst test på att köra slut gasen och sen tanka fullt på bensin. Jag har kört ungefär liknande som på den andra körningen, kanske lite mer motorväg.
När jag tankade så hade den dragit 34,14l och gått 37,3mil vilket ger ~0,915l/mil vilket är ganska exakt vad min färddator också har visat.
Detta ger en milkostnad vid 13,30kr/l bensin (tar samma siffra som innan och jämför med även om jag betalade 14kr denna gången) på 12,17kr/mil.
Så även om det inte är så vetenskapligt och ni säkert har en annan körstil och fördelning av vägtyp så ger det en fingervisning på att för mig blir det lite billigare att köra med gas iaf.
Snowcap volvo 240

Någon som har tips på hur man monterar[…]

Du pratar om fejk NGK tändstift utan att n&au[…]

Dammsugare med en tunnare plastslang fasttejpad p&[…]

Wifi

Åsså måste man öppna intern[…]