Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Flajjan skrev:Jag har haft min bil i en månad ungefär, första veckan hade jag den lilla nyckeln. Sedan har jag haft denna nyckel, oftast ensam i en ficka. Fejkcrome på plasten känns ju tämligen vek.
IMG_5850.JPG
Att den redan är sliten känns INTE speciellt premium, skinnet visar även det på visst slitage redan. Hur ser nyckeln ut om 3 år?
Den gamla nyckeln var förvisso helplast men den såg ju fräsch ut efter 3 år.

Detta är inte heller speciellt premium i min värld.
IMG_5847.JPG
Golvmattan skall ju samla upp grus, som V90s golvmattor är utformade kan man ju lika gärna strunta i att använda dom - dom gör ju inte mycket nytta..

Då har jag kört kanske 350 mil och dammsugit bilen en gång.

Missade att ta bild på insteget bak, belyst och fint, men med en fasansfullt dålig kvalitet/slittålighet. Min 5åring har gått i och ur bilen själv kanske 10 ggr MAX och panelen/insteget ser ut som det är 5 år gammalt.. Hur ser instegen ut om 3 år? Finns det ens något kvar?

För mig känns min V90CC mer och mer som en "snygg/fin" fasad utan någon speciell materialkvalitet i grunden.

Nyckeln borde du reklamera men mattorna är till för att trampas och smutsas ner.
av Jacobsson
Jag hade en liten defekt med min nyckel, den lilla svarta knappen för att öppna nyckeln var borta helt plötsligt.
Nyckeln byttes då ut av Volvo.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Premium har väl fr.a. kommit att handla om en subjektiv känsla av kvalitet i form av ljudkomfort, hur material och funktionsdetaljer som spakar och rattar känns när man tar i och handhar dem. Det handlar också rent objektivt hur väl ihopsatt en bil är, om det skramlar, knakar, eller finns andra missljud. Kvalitet på tyg och skinn, sömmar, passning av delar. Mera konkret funktionsduglighet, hur ofta bilen står på verkstad eller hur besiktningsresultat ser ut förknippas nog i allmänhet inte med premium i sig, även om det naturligtvis har betydelse för hur nöjd man är med bilen.
av Flajjan
sony skrev:

Nyckeln borde du reklamera men mattorna är till för att trampas och smutsas ner.
Mattorna borde ju räcka såpass långt så dom täcker golvet.
I jämförelse är det som att gå på stan i en två storlekar för liten tröja, det går, men det är inte rätt eller snyggt..
av plamek
Premium kan vara en så enkel sak som att säljaren lägger bort sin telefon och fokuserar 100% på den förväntansfulla kund som just ska hämta sin nya bil. För mej känns det inte premium med "jag ska bara ta det här", "jag måste svara på det här"....
Användarvisningsbild
av fmcarv
Flajjan skrev:Jag har haft min bil i en månad ungefär, första veckan hade jag den lilla nyckeln. Sedan har jag haft denna nyckel, oftast ensam i en ficka. Fejkcrome på plasten känns ju tämligen vek.
IMG_5850.JPG
Att den redan är sliten känns INTE speciellt premium, skinnet visar även det på visst slitage redan. Hur ser nyckeln ut om 3 år?
Den gamla nyckeln var förvisso helplast men den såg ju fräsch ut efter 3 år.

Detta är inte heller speciellt premium i min värld.
IMG_5847.JPG
Golvmattan skall ju samla upp grus, som V90s golvmattor är utformade kan man ju lika gärna strunta i att använda dom - dom gör ju inte mycket nytta..

Då har jag kört kanske 350 mil och dammsugit bilen en gång.

Missade att ta bild på insteget bak, belyst och fint, men med en fasansfullt dålig kvalitet/slittålighet. Min 5åring har gått i och ur bilen själv kanske 10 ggr MAX och panelen/insteget ser ut som det är 5 år gammalt.. Hur ser instegen ut om 3 år? Finns det ens något kvar?

För mig känns min V90CC mer och mer som en "snygg/fin" fasad utan någon speciell materialkvalitet i grunden.
Låg nyckeln bara i fickan?
Användarvisningsbild
av fmcarv
HarleyCorv skrev:Kan det vara så att mattan är kort pga säkerhet, mattan kan trassla in sig mot gaspedalen?
Så här ser mattan ut på min sambos Passat
Kort alltså.

Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Ser verkligen ut som ägarrelaterad oreda.
Den slitna nyckeln har inte bara legat i en mjuk ficka. Inte ens i ett par arbetsbyxor blir den så sliten på kort tid.
I och ursteg i baksätet beror på hur du har uppfostrat kidzen. Brorsans bil som nog är ca två år syns inte att hans tre grabbar har klättrat ur och in i. Dom kliver in på golvet och sätter sig i sina stolar/dynor.
Ser inget fel på golvmattan. Samma smutsproblem finns i alla bilar. Gummimattorna är lite bättre. Men inte ens dom blir självstädande.
Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]