Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cstigson
Mike68 skrev:Eco finns nog i alla annars är det väl tillval. Dynamic heter der aggresivare läget.
Det är iofs förutsatt att man har Inscription/R-design eller valt till Drive mode väljare. Annars så är det bara 1 läge som gäller för automatlådan (förutom det manuellla läget).
av Gorban
Här ser ni min förbrukning de senaste 100 dagarna över drygt 1100 mil. Har inte använt eco-läget och det är mycket motorväg i högre hastigheter samt en hel resa till Österrike och tillbaka i dessa siffror. En förbrukning på 6.99 för en D5:a tycker jag är helt ok.
Bilagor
IMG_1393.JPG
IMG_1393.JPG (37.64 KiB) Visad 3240 gånger
Användarvisningsbild
av sura56
Gorban skrev:Här ser ni min förbrukning de senaste 100 dagarna över drygt 1100 mil. Har inte använt eco-läget och det är mycket motorväg i högre hastigheter samt en hel resa till Österrike och tillbaka i dessa siffror. En förbrukning på 6.99 för en D5:a tycker jag är helt ok.
Hur får man fram den uppställningen ur journalen ur VOC, eller har du "knåpat" ihop den själv?
av andersuw
Derank skrev:Pratade med en kollega i morse som plockade ut en V90 D4 FWD för 2v sedan, igår gjorde han en tripp på 77mil enkel väg, körde efter hastigheten, då han tankade upp kärran slutade det på 0,82 och det tyckte vi var riktigt bra för en koloss som V90
Låter lite som alla bilar i din närhet har hål i tanken. ;-)

Igår körde jag fram och tillbaka från Uppsala till Stockholm med min V70 -15, en D4 FWD med VEA-motor och åttastegad automat, d.v.s. väsentligen samma drivlina som V90 D4 FWD automat. Bilen rullar just nu på Nokian Hakka 8 205/60 R16. Det blåste i huvudsak sidvind så jag fick ungefär samma förbrukning i båda riktningarna. Ställde ACCn på fem km/h över lagstadgad hastighet eftersom mätaren visar ungefär så mycket för mycket.

På 110-delen av sträckan fick jag en snittförbrukning på 0,51 enligt färddatorn vilket motsvarar ungefär 0,54 i verkligheten. Snittfarten blev ca 110 km/h enligt mätaren vilket betyder ungefär 105 km/h i verkligheten.

På den del av sträckan nära Stockholm som är 80-skyltad kom jag ner i ca 0,4 verklig förbrukning med en verklig snitthastighet på ca 75 km/h.

Genomsnittet för hela sträckan, inklusive körningen i Stockholms innerstad mellan Norrtull och Karlavägen, blev ganska precis 0,5 l/mil verklig förbrukning.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bjornw
I morse gjorde jag två ärenden på vägen och körde mer "aktivt" för att se hur det slog. Både bil och VOC rapporterar då 6.5 i snitt.

Svårt att jämföra exakt men upplevelsen nu är att den ligger ca 1.5 liter lägre per 100km jämfört med den gamla XC60 D4 AWD aut Polestar på motsvarande resor.
av Gorban
sura56 skrev:
Gorban skrev:Här ser ni min förbrukning de senaste 100 dagarna över drygt 1100 mil. Har inte använt eco-läget och det är mycket motorväg i högre hastigheter samt en hel resa till Österrike och tillbaka i dessa siffror. En förbrukning på 6.99 för en D5:a tycker jag är helt ok.
Hur får man fram den uppställningen ur journalen ur VOC, eller har du "knåpat" ihop den själv?

Om man går in på webbsidan Min Volvo så kan man exportera ut körjournalen till Excel och får då ut en fin rapport med alla resor de senaste 100 dagarna. I huvudet på rapporten finns flera bra summeringar.
Användarvisningsbild
av sura56
Gorban skrev:
sura56 skrev:

Om man går in på webbsidan Min Volvo så kan man exportera ut körjournalen till Excel och får då ut en fin rapport med alla resor de senaste 100 dagarna. I huvudet på rapporten finns flera bra summeringar.
Aha, tackar :-)-)
Jag exporterade ifrån appen i mobilen och då fick man inte med det tydligen
Användarvisningsbild
av Derank
andersuw skrev:
Derank skrev:Pratade med en kollega i morse som plockade ut en V90 D4 FWD för 2v sedan, igår gjorde han en tripp på 77mil enkel väg, körde efter hastigheten, då han tankade upp kärran slutade det på 0,82 och det tyckte vi var riktigt bra för en koloss som V90
Låter lite som alla bilar i din närhet har hål i tanken. ;-)

Igår körde jag fram och tillbaka från Uppsala till Stockholm med min V70 -15, en D4 FWD med VEA-motor och åttastegad automat, d.v.s. väsentligen samma drivlina som V90 D4 FWD automat. Bilen rullar just nu på Nokian Hakka 8 205/60 R16. Det blåste i huvudsak sidvind så jag fick ungefär samma förbrukning i båda riktningarna. Ställde ACCn på fem km/h över lagstadgad hastighet eftersom mätaren visar ungefär så mycket för mycket.

På 110-delen av sträckan fick jag en snittförbrukning på 0,51 enligt färddatorn vilket motsvarar ungefär 0,54 i verkligheten. Snittfarten blev ca 110 km/h enligt mätaren vilket betyder ungefär 105 km/h i verkligheten.

På den del av sträckan nära Stockholm som är 80-skyltad kom jag ner i ca 0,4 verklig förbrukning med en verklig snitthastighet på ca 75 km/h.

Genomsnittet för hela sträckan, inklusive körningen i Stockholms innerstad mellan Norrtull och Karlavägen, blev ganska precis 0,5 l/mil verklig förbrukning.
Som jag sa, det finns ingen häromkring som har en förbrukning i närheten av det som skrivs här. Och voc stämmercinte för någon när de sedan tankar upp bilen och här stämmer voc för alla.......märkligt
av herminge
Jag kan tyvärr inte säga något om verklig förbrukning just nu. Men jag har dels sparat ner en Excel-fil per månad sedan jag skaffade bilen, och jag har sparat alla kvitton när jag tankat. Så när jag har lite tid över tänkte jag kolla av verklig förbrukning. Dessutom, eftersom loggen i VOC är exakt på dag så kan jag kolla kvitto för kvitto hur mycket verklig förbrukning jag har haft i förhållande till VOC.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]