Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V90cc. Premiärkörde igår 90 mil, mest på motorväg. Hände några gånger att bilen stack iväg åt höger trots tydlig heldragen sidlinje och rattsymbolen var grön.
Dessutom borde man få akustisk varning de gånger han går i standby pga otydlig sidlinje eller annat
Ett par gånger nu i veckan när jag var ute på vägarna så stängde den av sig ett par gånger utan någon varning. Extra spännande när det händer i en kurva..
Hoppas verkligen det kommer någon uppdatering där dom fixar såna saker.
Hur använder ni egentligen funktionen, som jag har förstått det ska bilen stötta tillfälligt vid specifika tillfällen, om man av någon anledning
behöver rikta uppmärksamheten åt annat håll, de flesta verkar använda funktionen som en funktion som gör att bilen skulle bli självkörande.

Kanske är det lätt så det blir när man har funktionen, får väl se om jag ramlar in i det om någon vecka eller så 8)
Har nu upptäckt att den har ganska stora problem på 2+1 väg när enfilig går över till tvåfilig. Den reagerar inte direkt på det utan fortsätter för långt rakt fram och gör sedan en ganska tvär gir till höger. Jag har inte vågat låta den själv klara situationen, så nu styr jag själv den delen.
troubleshooter skrev:Hur använder ni egentligen funktionen, som jag har förstått det ska bilen stötta tillfälligt vid specifika tillfällen, om man av någon anledning
behöver rikta uppmärksamheten åt annat håll, de flesta verkar använda funktionen som en funktion som gör att bilen skulle bli självkörande.

Kanske är det lätt så det blir när man har funktionen, får väl se om jag ramlar in i det om någon vecka eller så 8)

Pilot Assist är ytterligare ett steg på väg mot självkörande bilar. Det säger Volvo själva. Funktionen avlastar föraren men man måste hela tiden hålla ögonen på vägen och vara beredd på att ta över.
Den är väldigt bekväm att ha igång när man kör långa sträckor, så du kommer säkert ramla in i det med :)
troubleshooter skrev:Hur använder ni egentligen funktionen, som jag har förstått det ska bilen stötta tillfälligt vid specifika tillfällen, om man av någon anledning

Gorban skrev:

Pilot Assist är ytterligare ett steg på väg mot självkörande bilar. Det säger Volvo själva. Funktionen avlastar föraren men man måste hela tiden hålla ögonen på vägen och vara beredd på att ta över.
Kanske är det jag vill få fram "ytterligare ett steg på väg mot självkörande bilar" betyder för mig att man inte kan förvänta sig att den fungerar 100% i alla lägen, och det låter lite här som att det är förväntningen på funktionen.
Max74 skrev:Den är väldigt bekväm att ha igång när man kör långa sträckor, så du kommer säkert ramla in i det med :)

Jag säger inte emot :lol:
Vet i tusan om nuvarande variant är så avkopplande då den hela tiden jobbar med små korrigeringar och man måste då vara uppmärksam på om den fortfarande är aktiv eller har kopplats bort. Passagerare jag har haft med reagerar på att bilen "småsligrar" sig fram. Styr jag själv blir det mycket mjukare.
Den är inte konsekvent utifrån hur tydliga linjerna är för plötsligt kan den dra sig ut mot mittlinjen för tvåfiligdel av 2+1 väg.
Men jag ska fortsätta att utvärdera funktionen och min förhoppning är att Volvo tillhandahåller uppdateringar utan att behöva besöka verkstad eller en drive in uppdatering. Risken är annars med Volvos marknadsföring "mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen"
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck fö[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]